2017-03-31, 07:37
  #12397
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

jaha hur då menar du? Du får inte skjuta till pengar från statskassan. Det är nämligen inte billigare.

Vadå får inte? Staten får visst subventionera nybyggnation av HR.

Citat:
Det finns inget dyrare boende att få tag på än nyproducerade hyresrätter för tillfället

Felet är att man inte vill bygga så ekonomiskt som möjligt därmed inte sagt att det inte går.

Citat:
men vad är det som säger att alla vill bo i hyresrätt?

Ingenting. Men det ska finnas som alternativ för den som så önskar.

Citat:
Kan du inte bara erkänna att enda anledningen till att ni inom vänstern vill ha subventioner är för att snika till er av andras pengar trots att ni redan klarar er väl?

varför ska då folk i villa och BR tvingas betala levnadskostnaderna för er socialister? Det är det enda ni är intresserade av.

Nej absolut inte. Det är här du visar var du står i frågan om välfärdsfrågor. Varför ska ni inte bidra till att folk som är resurssvaga har möjlighet till ett värdigt boende?

Citat:
Hyresrätten är en alldeles för lyxig boendeform för att det ska vara värt att lägga skattepengar på.

Skitsnack.

Citat:
Bättre är att lägga fokus på hur alla utan fast punkt ska kunna få tag på ett förstahandskontrakt utan decennier i kö.

Ja hur ska det gå till om man inte stimulerar byggandet av nya HR?
Citera
2017-03-31, 08:51
  #12398
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Var ska man dra gränsen för vem som ska få bo subventionerat eller ej och vad är det för fel om folk som har råd att betala marknadshyra istället för att berika hyresvärden har pengar över till konsumtion eller sparande, tex för köpa sig ett eget hem?

Varför inte samtidigt slopa subventionerna och sänka skatten? Isåfall skulle folk ha råd att betala marknadshyra samtidigt som de sparar till ett eget boende. Resurserna finns ju idag uppenbarligen.

Alliansregeringens jobbskatteavdrag var väl egentligen precis sådant som skulle behövas. De med de lägsta inkomsterna tjänade relativt sett mer på dem. De med lägre inkomster får sänkt skatt och kan betala marknadshyra. Vad är problemet då?

Fast hela (S) politik går ju ut på att göra den breda medelklassen beroende av staten genom att straffbeskatta alla så att ingen har råd att betala vad det verkligen kostar med sjukvård, barnomsorg, skola, eller boende.

Så istället för skatter som gör att låginkomsttagare inte har råd att bo utan subventioner som sendvrider marknaden och skapar köer. Inför ett par ytterligare jobbskatteavdrag som gör att samma människor har råd med marknadshyra? Då behöver vi inte längre reglera sönder marknaden.

Det är sjukt att ha ett system med så höga generella skatter så att staten tvingas ge tillbaka med lika generella subventioner och bidrag. Fast det är ju det som är (S) politik så vi får nog leva med det.
Citera
2017-03-31, 09:02
  #12399
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingolol
Hade politikerna sett till att bygga i tid istället för att lita på marknadskrafterna hade vi aldrig hamnat i den här situationen.

Lund hade 8000 aktiva bostadssökanden förra året. Det enda som hade hänt med marknadshyror är att de hade skjutit i höjden och ruckel som LKF idag hyr ut för 6000 kr hade plötsligt kunnat kosta 8 000 och mindre bemedlade hade aldrig kunnat komma nära Lund.

1. I verkligheten och de jure är det politikerna som begränsar marknadskrafternas förmåga att skapa tillgång på bostadsmarknaden.

2. Lund har haft ett kommunistiskt lokalstyre sedan urminnes tider. Staden skulle vara en del av avfolkningsbygden utan universitetet och diverse EU-satsningar. Lunds stadsstyre verkar annars mest besatt av någon form av arkitektoniskt klasskrig med rötter i 1930-talet. I Lund bär politikerna helt och fullt ansvar för alla bostadsproblem, oavsett ifall de är av positiv eller negativ karaktär.
Citera
2017-03-31, 09:07
  #12400
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Vadå får inte? Staten får visst subventionera nybyggnation av HR.

Får och får. Vi snackar om att det ska vara billigt. Om man får betala hyran via skatten eller tvinga ickehyresgäster att finansiera hyresrätter så är det väl knappast billigt eller hur?



Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Felet är att man inte vill bygga så ekonomiskt som möjligt därmed inte sagt att det inte går.

Jaha så allmännyttan bygger inte ekonomiskt? Varför då?


Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Ingenting. Men det ska finnas som alternativ för den som så önskar.

Ja det håller jag med om. Men vill man slippa risk och underhåll så får man betala vad det kostar.

Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Nej absolut inte. Det är här du visar var du står i frågan om välfärdsfrågor. Varför ska ni inte bidra till att folk som är resurssvaga har möjlighet till ett värdigt boende?

Det är ju det jag säger medan du vill strössla pengar över folk som redan klarar sig. De flesta gör faktiskt det trots hyresnivåerna.


Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Skitsnack.

Jo att slippa risk och ansvar är att betrakta som lyx.

Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Ja hur ska det gå till om man inte stimulerar byggandet av nya HR?
nyproduktionen är ungefär 1% av totalt bestånd. Lösningen ligger främst i det bestånd som redan är byggt.

Och det löses med bland annat avreglering av hyressättningen.
Citera
2017-03-31, 14:19
  #12401
Medlem
http://www.etc.se/ekonomi/bjorklund-agarfixeringen-har-orsakat-bostadskris

Jag, jag, jag. Mitt, mitt, mitt. Som den store fåntratten brukar skriva.

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84garfr%C3%A4mjandet

Observera att Lars-Erik Forsgårdh som nämns ovan numera är rättshaverist och
bråkar med Swedbank. Har förlorat miljoner på båtar, men hade å andra sidan
råd med det. Så risken var inte så stor och bör därför inte behöva belönas.
Citera
2017-03-31, 14:25
  #12402
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson

Så istället för skatter som gör att låginkomsttagare inte har råd att bo utan subventioner som sendvrider marknaden och skapar köer. Inför ett par ytterligare jobbskatteavdrag som gör att samma människor har råd med marknadshyra? Då behöver vi inte längre reglera sönder marknaden.


Du har ett styvt jobb framför dig om du skall övertyga låginkomsttagare/fattiga/mindre
bemedlade om att det är de höga skatterna som är deras stora problem.
Citera
2017-03-31, 14:49
  #12403
Medlem
arazals avatar
http://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/xo6en/klart-jattesatsning-pa-stockholm

Citat:
Ny tunnelbana mellan Älvsjö och Fridhemsplan, förlängd Roslagsbana till City, utbyggd Spårväg syd och totalt 100 000 nya bostäder i Stockholm.
Jättesatsningarna för totalt 30 miljarder kronor klubbades i dag.
– Det kommer att byggas bostäder som motsvarar ett helt Malmö, säger Sverigeförhandlingens HG Wessberg.
Citera
2017-03-31, 15:23
  #12404
Medlem
http://www.bostadsforum.nu/

Medan fåntrattarna förorenar tråden (gödsla på Malmvägen istället) så pågick
seriösa diskussioner på Hotell Clarion.

"16.20 Sammanfattning och avlutning"

Hoppas de bygger bättre än de stavar! I varje fall mer.

http://www.bostadsforum.nu/boka-plats/

Och så kunde man tjäna pengar på bostadsbristen.
__________________
Senast redigerad av litesliten 2017-03-31 kl. 15:26.
Citera
2017-03-31, 17:08
  #12405
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Du har ett styvt jobb framför dig om du skall övertyga låginkomsttagare/fattiga/mindre
bemedlade om att det är de höga skatterna som är deras stora problem.

Det vet jag. Sossarna har varit smarta nog att dölja skattetrycket. Det är inte mindre sant...
Citera
2017-03-31, 21:00
  #12406
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingolol
Finns säkert en hotellreglering som man kan ta bort så det blir marknadsmässiga priser på hotellen också!

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hittar ingen brist på hotellrum.... visst är det märkligt?

Eller kan det vara så att prissättningen är fri där?
Förr hade S infört prisreglering på hotellrum. Då var alla fullbokade och det var hopplöst att få sig ett hotellrum.
Inga hotell byggdes, då det var en förlustaffär. Det blev en större och större skada på landet så till slut var s-tokarna tvungna att ge upp vansinnet.

Det motsvarande vansinnet med hyresreglering har man dock haft kvar. Trots att alla inser hur Sverige-skadligt det är.
Citera
2017-03-31, 21:05
  #12407
Medlem
brutalares avatar
Ni som anser att avskaffa hyresregleringen löser alla problem.

Fråga: Kan man sluta bygga helt men det blir aldrig någon brist om man inför marknadshyra? Marknadshyra kommer alltid att göra att det finns tomma lägenheter oavsett hur mycket man bygger eller befolkningen ökar?
Citera
2017-03-31, 21:11
  #12408
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/stor-frustration-pa-malmvagen/repdpnqcn!nXFcv2OTXZhcr9BCAVKnZQ/

Frustrerade boende som riskerar att råka ut för slumvärdar och hellre vill ombilda.
Egentligen vill ju människor oftast bara ha ett anständigt boende och slippa bli
plundrade.
Slumvärden i det här fallet är det kommunala bolaget, vad jag kan se.
Men offentligt verksamhet fungerar inget vidare som jag brukar konstatera.

Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Få fattiga vill egentligen ombilda.
Folk som vill konsumera upp sin inkomst och inte spara eller investera, vill naturligtvis inte avstå från konsumtion och placera i ett boende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in