2017-04-09, 08:00
Medlem
flazbazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Ser att ni varit inne på detta redan men kan någon bekräfta att jag ränker rätt här.

Alla kartor med grafik över händelsen jag sett
visar att han kört från Adolf Fredriks Kyrkogatan direkt in på Drottninggatan.

Men den är enkelriktad och lastbilen måste stått med förarhytten mot Sveavägen.
Alltså måste han kört ut upp på Holländargatan, längst med Adolf Fredriks kyrka, två kvarter upp till närmsta gata han kan köra in på, som är Kammakargatan. Där såg jag också en intervju med en kvinna som såg lastbilen igår.

Är inte denna runda runt kvarteret viktig att visa i grafiken eller var det bara något man missade i början eller har jag förstått fel? Man kanske uppdaterar grafiken nu iofs.

Känns så omständligt att sno en lastbil där man måste köra, en med lastbil, så komplicerad och trång väg liten omväg bland vanlig trafik i ett par minuter.

Det kanske "mest troliga" scenariot har levererats av DN. Han snurrar runt lite innan han kör in på Drottninggatan. Se den här grafiken.

http://www.dn.se/Documents/widget-engine/img/tidningsgrafik/web.vansinnesfarden01.png
Citera
2017-04-09, 08:02
Medlem
Citat:
Ser att ni varit inne på detta redan men kan någon bekräfta att jag ränker rätt här.

Alltså måste han kört ut upp på Holländargatan, längst med Adolf Fredriks kyrka, två kvarter upp till närmsta gata han kan köra in på, som är Kammakargatan. Där såg jag också en intervju med en kvinna som såg lastbilen igår.

Är inte denna runda runt kvarteret viktig att visa i grafiken eller var det bara något man missade i början eller har jag förstått fel? Man kanske uppdaterar grafiken nu iofs.

Känns så omständligt att sno en lastbil där man måste köra, en med lastbil, så komplicerad och trång väg liten omväg bland vanlig trafik i ett par minuter.

Repriserar del av tidigare inlägg, ang hur han körde:

Ang färdväg: han tog lastbilen vid restaurangen (orkar ej kolla upp alla gatunamn) och körde gatan fram en bit och sen vänster norrut, sen vänster mot Dr-gatan och vänster in på den, efter en bit tvingades han svänga av (pga väghinder), och tog vänster, sedan höger ner mot gatan där han tog lastbilen, sedan höger (mot färdriktningen) på den tills han åter kom till Dr-gatan, tog då vänster ner på den, gasade mot Åhlenshållet..
(detta enl Expr, om jag fattat rätt)
Citera
2017-04-09, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillschumi
Kan det vara så att Uzbekerna gör beställningsjobb?. Jag tänker på Bostonbombarna och denna man som inte ville spränga sig själva. Han hade rånarluva vilket måste tyda på att han planerade att fly.

Rånarluva behöver inte betyda någonting även jihadister i Syrien bär såna. Finns forskning på att det ökar ens självförtroende mm. Ville han fly så hade det nog varit till Syrien men dådet hade han ändå tagit på sig.
Citera
2017-04-09, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Förstört lastbilen för att dölja alla spår.

Annars hade han nog behövt en rejäl bomb för att få effekt.
Nu måste det varit typ ryggsäck.

Dådet liknar övrig med att meja ner människor med lastbilen men där har föraren dödats och det var nog inte planen.

Därför tror jag han hade planerat att köra ut på Klarbergsgatan och via denna är det enkelt att komma bort från platsen. Antingen via Hamngatan och bortåt eller åt andra hållet.

Din teori håller men den har vissa luckor.

Du menar att han bara skulle köra drottningen fram och döda så många som möjligt, sedan svänga av och droppa bilen någonstans. Om jag förstått saken rätt.

Spåren är på bilen från kropparna och i hytten hans DNA.

Nu vet jag inte om du sitter i sthlm eller kan staden men han kör från Adolf fredrik kyrkogata.

" Närmaste stora gata är " Drottninggatan. Du menar att " det var nog inte planen "

Vad gjorde att han svängde in på Drottninggatan då ?
Citera
2017-04-09, 08:06
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Min alldeles privata teori är att dom som ändå kom i vägen för galningen kan ha haft headsets/musik på och då inte hört varken nokasbil eller lastbil. Därav många unga
bland offren. Men det är såklart bara en gissning.

Precis min teori också! Som jag sagt till både sambo och styvdotter!
Citera
2017-04-09, 08:07
Medlem
Hamnkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clocking
Det finns 3 frågor jag undrar kring gärningsmannens flyktväg som jag inte riktigt fått klarhet kring.. Om nån har tid att reda ut dessa:

1) Vilken flyktväg tog GM efter kraschen i skyltfönstret? Eftersom förarsätet hamnade inuti butikslokalen... Hoppade GM ut från det trasiga glasfönstret eller sprang han igenom butiken och utgången från huvudentrén? Hoppade han ut från lastbilens trasiga fönster eller öppnade han själv dörren?

2) Övervakningsbilderna som polisen gick ut med tidigt i media, var dessa bilder tagna före eller efter attacken?

3) Finns det övervakningskameror i Åhléns som fångade kraschen och GM från insidan?

Såg att du fick svar på 1) men jag kan svara på 2). Det hände samtidigt som kraschen.
Citera
2017-04-09, 08:08
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flazbaz
http://www.dn.se/Documents/widget-engine/img/tidningsgrafik/web.vansinnesfarden01.png

Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Repriserar del av tidigare inlägg, ang hur han körde:

Ang färdväg: han tog lastbilen vid restaurangen (orkar ej kolla upp alla gatunamn) och körde gatan fram en bit och sen vänster norrut, sen vänster mot Dr-gatan och vänster in på den, efter en bit tvingades han svänga av (pga väghinder), och tog vänster, sedan höger ner mot gatan där han tog lastbilen, sedan höger (mot färdriktningen) på den tills han åter kom till Dr-gatan, tog då vänster ner på den, gasade mot Åhlenshållet..
Tack. Ja, ni hänvisar ju till samma körväg.

Jag är lite tveksam till hans förmåga att "rekognosera området" bara. Känns inte som den skarpaste terroristen hittils.

Framförallt inte om hans plan var (spekulationer såklart) att komma så nära riksdagshuset som möjligt. Korsa Klarabergsgatan nu med byggen och allt och en Drottninggata fullt med diverse hinder känns inte optimalt.
Citera
2017-04-09, 08:08
Medlem
another-devils avatar
Citat:

Jag har redan tagit upp detta längre upp i tråden. Jo det är konstigt även om han då färdas i rätt riktning avs enkelriktningen. Tyder på viss planering.
Citera
2017-04-09, 08:14
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Din teori håller men den har vissa luckor.

Du menar att han bara skulle köra drottningen fram och döda så många som möjligt, sedan svänga av och droppa bilen någonstans. Om jag förstått saken rätt.

Spåren är på bilen från kropparna och i hytten hans DNA.

Nu vet jag inte om du sitter i sthlm eller kan staden men han kör från Adolf fredrik kyrkogata.

" Närmaste stora gata är " Drottninggatan. Du menar att " det var nog inte planen "

Vad gjorde att han svängde in på Drottninggatan då ?

Japp, liknande Nice men komma undan.

Drottninggatan var nog planen för där är mängder med folk och speciellt en fredag em.
Spåren i lastbilen, DNA mm var nog planen att förstöra med "bomben"

Brukar vara i Stockholm ibland och var där för ett par veckor sedan och såg stålpelarna som satts upp i slutet av Drottninggatan. De syns via Google maps men då på bilderna från 2016. De som det står 2012 på finns inga pelare.

Möjligen att planen var att köra ett stycke till på Drottninggatan men max till Fredsgatan för sedan är det stopp med pelare.
Citera
Medlem
another-devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flazbaz
Det kanske "mest troliga" scenariot har levererats av DN. Han snurrar runt lite innan han kör in på Drottninggatan. Se den här grafiken.

Fast enligt vittnet i tv svängde han in på Drottninggatan från Kammakargatan. Enligt grafiken körde han mot enkelriktning med risk för mötande trafik. Och från Adolf Fredriks Kyrkogatan in på Drottninggatan. Det är nåt som inte stämmer.
Citera
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamnkaka
Såg att du fick svar på 1) men jag kan svara på 2). Det hände samtidigt som kraschen.

Som jag redan postat som svar på fråga 2).
Bilden där MGM ser ut att hålla en mobiltelefon i handen är tagen 14:55. Den andra bilden ca 14:57.
Källa: Expressen som också angett VAR bilderna är tagna.
Citera
2017-04-09, 08:15
Medlem
Det är något som inte riktigt känns helt rätt i denna händelse.

Något säger mig att dennes egentliga plan var ett annat mål.

Flera saker tycks tyda på det. Media & politiker kör terrorist-kortet fullt ut dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in