2017-04-09, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Om den var obevakad så okej men hoppade han bara in i lastbilen och hoppades att nycklarna satt i som i en amerikansk film? Möjligt att han spanade efter nycklarna innan men verkar mer planerat än att lyckas med allt det här. Att han körde runt ett kvarter visste jag inte. Enligt DN:s bild så stal han den där och sen körde direkt, men det kanske inte var korrekt.

Med motstånd menade jag när han försökte sno lastbilen från någon, men om den var obevakad är det en annan sak.

Såg att du fått svar av annan så kanske lite upprepning nu.
Har fattat det som att GM tog sig in i lastbilen då chauffören stod bakom för att börja fälla ned luckan/lasta av. Tänker att motorn kanske var igång och att det var därför han passade på (många struntar nog i regler mot tomgångskörning).
Annars så kanske han bara tog sig in i hytten på vinst och förlust; sitter nycklarna i så kör, annars bara hoppa ur och försvinn snabbt.
Sedan vet vi inte hur länge han varit där och spanat efter 'objekt'. I efterhand kan det framstå som en osannolik slump att han lyckades ta just den lastbilen men han kanske i första hand tänkte kapa en vanlig bil (nog så effektivt, som i London) men valde lastbilen för att den råkade dyka upp?
Och kanske var det hans bomb som var den primära dödsbringaren enl hans plan, val av fordon var sekundärt?
Ang färdväg: han tog lastbilen vid restaurangen (orkar ej kolla upp alla gatunamn) och körde gatan fram en bit och sen vänster norrut, sen vänster mot Dr-gatan och vänster in på den, efter en bit tvingades han svänga av (pga väghinder), och tog vänster, sedan höger ner mot gatan där han tog lastbilen, sedan höger (mot färdriktningen) på den tills han åter kom till Dr-gatan, tog då vänster ner på den, gasade mot Åhlenshållet..
(detta enl Expr, om jag fattat rätt)
Senast redigerad av Rubar 2017-04-09 kl. 07:47.
Citera
2017-04-09, 07:42
Medlem
Kan det vara så att Uzbekerna gör beställningsjobb?. Jag tänker på Bostonbombarna och denna man som inte ville spränga sig själva. Han hade rånarluva vilket måste tyda på att han planerade att fly.
Citera
2017-04-09, 07:44
Medlem
Sunimods avatar
Kollat bilder och i slutet av Drottninggatan mot Riksbron finns stålpelare för att hindra fordon.
De hade inte kunnat forceras med den lastbilen.
Därför var nog tanken att inte köra hela Drottninggatan utan svänga ut på Klarabergsgatan för att via den försvinna från området.
Citera
2017-04-09, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Kollat bilder och i slutet av Drottninggatan mot Riksbron finns stålpelare för att hindra fordon.
Därför var nog tanken att inte köra hela Drottninggatan utan svänga ut på Klarabergsgatan för att via den försvinna från området.

Det var ett tag sedan jag var i stan, men vid klaraberg kan du köra rakt fram och sedan svänga vänster ner på Sergels torg och där spränga.
För efter torget är det bara smågator som man kan ta sig fram på för klara berg är den största och bredaste.

Jag fattar inte men varför dundra fram och skada / döda massor av människor på Drottningen sedan vika av på Klara berg och försvinna från området med en laddning ? Vad skulle han gjort med laddningen då ?
Citera
2017-04-09, 07:49
Medlem
Nemjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillschumi
Kan det vara så att Uzbekerna gör beställningsjobb?. Jag tänker på Bostonbombarna och denna man som inte ville spränga sig själva. Han hade rånarluva vilket måste tyda på att han planerade att fly.

Svårt att tro att det är ett beställning jobb. Mannen hade helt klart sympatier för ISIS och var en riktig anhängare då han har kopplingar till en städfirma som skickat minst upp till 40 milj till ISIS. Jag tror han helt enkelt ville komma till det muslimska himmelriket och få sina 73 renrakade getter och en flaska olivolja
Citera
2017-04-09, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Ett filmklipp på Youtube som visar flera vinklar jag inte sett innan:

https://youtu.be/6QRFUXEWWSE

Det är alltså ett samlingsklipp som består av flera klipp. Titeln, något i stil med "hoax", dvs att hela grejen är bluff, kan ni bortse från. Några minuter in syns lastbilen innan den börjar brinna, filmad alldeles uppifrån. De killarna som filmar snackar om "var tog han vägen, han måste ha tagit tuben" så de vet säkert en del och borde ha sett förloppet tidigt men i klippet framgår inte så mycket om det. Ett annat klipp är filmat nere på gatan när polisen skriker till folk. Det står folk som ser lastbilen och filmar. Inga dödsoffer syns i dessa sekvenser, så det är inte klippet som ska finnas i turkisk media som visar dödsoffer.
Var är den turkiska videon?
Citera
2017-04-09, 07:50
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillschumi

Känns väl lite väl riskfyllt för att någon skulle göra det för pengar?
Citera
2017-04-09, 07:52
Medlem
ArneIIIs avatar
Ser att ni varit inne på detta redan men kan någon bekräfta att jag ränker rätt här.

Alla kartor med grafik över händelsen jag sett
visar att han kört från Adolf Fredriks Kyrkogatan direkt in på Drottninggatan.

Men den är enkelriktad och lastbilen måste stått med förarhytten mot Sveavägen.
Alltså måste han kört ut upp på Holländargatan, längst med Adolf Fredriks kyrka, två kvarter upp till närmsta gata han kan köra in på, som är Kammakargatan. Där såg jag också en intervju med en kvinna som såg lastbilen igår.

Är inte denna runda runt kvarteret viktig att visa i grafiken eller var det bara något man missade i början eller har jag förstått fel? Man kanske uppdaterar grafiken nu iofs.

Känns så omständligt att sno en lastbil där man måste köra, en med lastbil, så komplicerad och trång väg liten omväg bland vanlig trafik i ett par minuter.
Citera
2017-04-09, 07:52
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Det var ett tag sedan jag var i stan, men vid klaraberg kan du köra rakt fram och sedan svänga vänster ner på Sergels torg och där spränga.
För efter torget är det bara smågator som man kan ta sig fram på för klara berg är den största och bredaste.

Jag fattar inte men varför dundra fram och skada / döda massor av människor på Drottningen sedan vika av på Klara berg och försvinna från området med en laddning ? Vad skulle han gjort med laddningen då ?

Förstört lastbilen för att dölja alla spår.

Annars hade han nog behövt en rejäl bomb för att få effekt.
Nu måste det varit typ ryggsäck.

Dådet liknar övrig med att meja ner människor med lastbilen men där har föraren dödats och det var nog inte planen.

Därför tror jag han hade planerat att köra ut på Klarbergsgatan och via denna är det enkelt att komma bort från platsen. Antingen via Hamngatan och bortåt eller åt andra hållet.
Citera
2017-04-09, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemjung
wow Åhlens går ut med REA på rökskadade produkter knappa dygnet efter attacken och bara nån timme efter att vi fått reda på att det verkligen var 11åringens kropp som låg i tre delar på gatan...
Sjukt osmakligt av dom, hoppas dom går i konkurs

Tycker det är mer osmakligt att försöka dirigera om allt hat mot Akilov Rahmat till Åhlens.
Citera
2017-04-09, 07:59
Medlem
Mextremes avatar
Citat:

Det är ju en bra bit av Drottninggatan kvar när man kommer till Klarabergsgatan innan man når riksbron. Det är ju oftast den del som är mest folktät och mycket turister.
Jag tror han hade tänkt sig att fortsätta hela Drottninggatan och göra vad han kunde för att nå riksdagen, till fots om det behövdes, och detonera bomben.
Citera
2017-04-09, 08:00
Avslutad
Citat:
Förstört lastbilen för att dölja alla spår.

Annars hade han nog behövt en rejäl bomb för att få effekt.
Nu måste det varit typ ryggsäck.

Dådet liknar övrig med att meja ner människor med lastbilen men där har föraren dödats och det var nog inte planen.

Därför tror jag han hade planerat att köra ut på Klarbergsgatan och via denna är det enkelt att komma bort från platsen. Antingen via Hamngatan och bortåt eller åt andra hållet.
Det är inte enkelt att ta sig någonstans alls på klarabergsgatan. Halva gatan är en stor byggarbetsplats och den enda filen som är öppen är full av bilar dagtid. Om han hade tänkt korsa klarabergsg och köra vidare mot riksdagen lär han kommit på andra tankar när han såg hur belamrat det var. Att krascha in i åhlens ter sig rätt rationellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in