2017-04-09, 07:11
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Värdet kan inte ha stått på mäster Samuels gatan för den är FÖRE Åhlens.

En röd buss ( dragspel ) körde på Kungsgatan som är FÖRE Åhlens och den vejjer inte lastbilen för.

Lastbilen blir " rädd " för en liten värdetransport bil men dundrar glatt förbi en BUSS. Konstigt ?

Bussen tvärnitade då chauffören såg lastbilen komma dundrande.

Terroristen blev inte "rädd" för värdebilen, men den var i vägen så han prejade den.
Det i kombination med betonglejonet, krukorna, förstörde styrningen på lastbilen
varvid den åkte rätt in i Åhlens.

Väktaren i Nokasbilen är en hjälte som antagligen förhindrade många dödsfall genom
sitt agerande med att "köra före" och tuta. Och antagligen en ytterligare större
katastrof genom att vara "i vägen" för lastbilen som annars (troligen) fortsatt förbi
kulturhuset och bort mot rosenbad.

Min alldeles privata teori är att dom som ändå kom i vägen för galningen kan ha haft
headsets/musik på och då inte hört varken nokasbil eller lastbil. Därav många unga
bland offren. Men det är såklart bara en gissning.
Citera
2017-04-09, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av another-devil
Han tog lastbilen utanför Caliente och måste kört runt bredvid Adolf Fredriks kyrka och sedan upp på Kammakargatan för att sedan svänga in nästan längst upp på Drottninggatan. Där skrapade han emot ett betonglejon och ökade hastigheten nedför Drottninggatan.

Tror lastbilen var obevakad såtillvida att föraren höll på att lasta ur, bakdörren var öppen.

-Ändå konstigt att ha planerat en bombattack (bomben hade han med sig antar jag) och sedan "hitta" en obevakad lastbil med nyckeln i. Tror ej på slumpen!
Är det här bekräftat med tex vittnen?

Det låter vettigt eftersom Adolf Fredriks kyrkogata är enkelriktad och han lär inte kunna vända lastbilen. Å andra sidan är en sväng runt kvarteret sådär också jobbig, vänstersvängen är trång, ofta bilar som kör runt och letar parkeringsplats. På tv4 igår kväll sa de ingenting om att han rundade kvarteret.
Citera
2017-04-09, 07:17
Medlem
Sunimods avatar
Att gärningsmannen betedde sig irrationellt är troligen för att slutet på färden med lastbilen inte gick som planerat.

Han hade nog planerat att köra längre med bilen och inte krocka med Åhlensbyggnaden. När han planerat att vara framme där han planerat komma till hade han nog tänkt förstöra alla spår i bilen från sig med hjälp av den "bomb" de hittade. Spräng eller brand, på motsvarande sätt som rånare brukar tända på de bilar de använt vid rånen.

Men nu gick det inte som planerat och därför aktiverade han inte "bomben" och han flydde från platsen.
Min gissning är att han skulle ut på Klarabergsgatan för att därifrån ta sig ett stycke innan han skulle göra sig av med lastbilen och där förstöra den och bli av med alla spår.
Citera
2017-04-09, 07:18
Bannlyst
Citat:
Men i Märsta irrade han runt i en butik och där ifrån ringde dem 112.
Sedan greps han på en badplats. Hur tog han sig dit, vet jag inte.
Det e det media skrivit ja, men tänker man lite själv och försöker föreställa sig förloppet så borde han väckt uppmärksamhet redan på arlanda express pga adrenalinpåslag, stirrande ögon och blodet. Gissar att polisen fick samtal om mannen på tåget.
Citera
2017-04-09, 07:23
Medlem
another-devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeptemberRain
Är det här bekräftat med tex vittnen?

Det låter vettigt eftersom Adolf Fredriks kyrkogata är enkelriktad och han lär inte kunna vända lastbilen. Å andra sidan är en sväng runt kvarteret sådär också jobbig, vänstersvängen är trång, ofta bilar som kör runt och letar parkeringsplats. På tv4 igår kväll sa de ingenting om att han rundade kvarteret.

Han måste rundat kvarteret eftersom restaurang caliente ligger på Adolf Fredriks Kyrkogata kört via holländargatan och enligt ett vittne (hon som var först att alarmera polisen) i tv igår så svängde MGM in på Drottninggatan från Kammakargatan. På SVT skrivs att MGM vände lastbilen på Adolf Fredriks kyrkogata och körde in på Drottninggatan där. Vittnet på tv sa dock nåt annat.

Men jag håller med om att det är trångt och risken för annan trafik är stor även om det är enkelriktat i "rätt riktning" hela vägen. Ännu en sak som gör att man undrar över vad som hände precis innan och hur planerat brottet var?
Senast redigerad av another-devil 2017-04-09 kl. 07:54.
Citera
2017-04-09, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Bussen tvärnitade då chauffören såg lastbilen komma dundrande.

Terroristen blev inte "rädd" för värdebilen, men den var i vägen så han prejade den.
Det i kombination med betonglejonet, krukorna, förstörde styrningen på lastbilen
varvid den åkte rätt in i Åhlens.

Väktaren i Nokasbilen är en hjälte som antagligen förhindrade många dödsfall genom
sitt agerande med att "köra före" och tuta. Och antagligen en ytterligare större
katastrof genom att vara "i vägen" för lastbilen som annars (troligen) fortsatt förbi
kulturhuset och bort mot rosenbad.

Min alldeles privata teori är att dom som ändå kom i vägen för galningen kan ha haft
headsets/musik på och då inte hört varken nokasbil eller lastbil. Därav många unga
bland offren. Men det är såklart bara en gissning.

En bra teori tycker jag!

Och hur vanligt är det inte att man ser framförallt yngre kvinnor gå omkring med lurar i öronen OCH stirrandes på mobilen i ena handen? Fullkomligt idiotiskt i dagens läge, speciellt på en plats som denna.
Citera
2017-04-09, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

Han hade nog planerat att köra längre med bilen och inte krocka med Åhlensbyggnaden.
Min gissning är att han skulle ut på Klarabergsgatan för att därifrån ta sig ett stycke innan han skulle göra sig av med lastbilen och där förstöra den och bli av med alla spår.

Vi är överens, man snor inte en bil på Adolf fredriks kyrkogata ( är inte den enkelriktad ? )
och vänder bilen eller vad han nu gjorde och kör in på drottningen och kör flera tvärgator bla den " stora " Kungsgatan förbi och sedan när han kommer mot Åhlens, vill han parkera den där för att " droppa bomben " ( funkade den förresten ? ) och där på platsen dö.

Att köra ut på Klarabergsgatan kan du glömma. Var skulle han köra sedan.
Vasagatan fram till Vattugatan och ta riksdagshuset ?
Citera
2017-04-09, 07:26
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lydholm
Det är riktigt att Mäster Samuelsgatan ligger före Åhléns, och det var där värdetransportbilen stod om jag fattade artikeln rätt. Fast nu när jag tittar på bilder från platsen så står det visserligen en vit Nokas-bil där, men den står långt till höger i färdriktningen så det stämmer ju inte riktigt ändå.

Tror dock fortfarande att kraschen in i Åhléns inte var planerad.

Det är två värdetransporter det handlar om. Den första artikeln jag läste handlar om den som står i bild på foton som är tagna uppifrån Drottninggatan då lastbilen redan kraschat in i Åhléns. Artikeln är ändrad sedan jag läste den första gången men då påstods chauffören ha varit på väg ner för Drottninggatan då han uppfattade den rusande lastbilen bakom honom. Han fortsatte då nerför gatan och tutade för att varna folk. Lastbilen skulle sedan ha prejat honom åt sidan.
http://www.expressen.se/nyheter/han-korde-fore-lastbilen--tutade-och-varnade/

Den andra värdetransportbilen ska ha försökt blockera vägen för lastbilen men det är lite oklart hur. Han träffades dock inte av lastbilen och artikeln ovan säger bara att han "var beredd att blockera vägen" medan den nedan säger att han gjorde det:
http://www.expressen.se/nyheter/santiago-27-forsokte-blockera-terrorlastbilen/

Eftersom Expressen först beskrev den första föraren som en folkhjälte, och sedan ändrade den artikeln totalt och i den även skriver minst sagt milt om även den andra värdetransportbilens insats likaså så får jag intrycket av att chaufförerna till dessa försöker framställa sig som lite fränare än de kanske var.

De bidrog säkert minst sagt, men jag tror de ser sin chans till "15 minutes of fame" och överdriver sina egna roller. Det tror jag om fler av dessa hjältar för den delen.
Citera
2017-04-09, 07:29
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Att gärningsmannen betedde sig irrationellt är troligen för att slutet på färden med lastbilen inte gick som planerat.

Han hade nog planerat att köra längre med bilen och inte krocka med Åhlensbyggnaden. När han planerat att vara framme där han planerat komma till hade han nog tänkt förstöra alla spår i bilen från sig med hjälp av den "bomb" de hittade. Spräng eller brand, på motsvarande sätt som rånare brukar tända på de bilar de använt vid rånen.

Men nu gick det inte som planerat och därför aktiverade han inte "bomben" och han flydde från platsen.

Du tror inte att han snarare än att undanröja spår hade bomben där för att skapa ytterligare förödelse och framförallt skicka sig själv till paradiset och sina 72 väntande jungfrur...
Citera
2017-04-09, 07:31
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Vi är överens, man snor inte en bil på Adolf fredriks kyrkogata ( är inte den enkelriktad ? )
och vänder bilen eller vad han nu gjorde och kör in på drottningen och kör flera tvärgator bla den " stora " Kungsgatan förbi och sedan när han kommer mot Åhlens, vill han parkera den där för att " droppa bomben " ( funkade den förresten ? ) och där på platsen dö.

Att köra ut på Klarabergsgatan kan du glömma. Var skulle han köra sedan.
Vasagatan fram till Vattugatan och ta riksdagshuset ?

Jag gissar att han där svängt vänster eller högger och försökt ta sig ett stycke från platsen för att där droppa bilen och då aktivera "bomb" för att förstöra alla spår av honom i lastbilen.
Därifrån försvunnit. Kanske med placerad egen bil.
Citera
2017-04-09, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av another-devil

Men jag håller med om att det är trångt och risken för annan trafik är stor. Ännu en sak som gör att man undrar över vad som hände precis innan och hur planerat brottet var?

1. antagligen är dådet planerat om man antar det, " får jag tillfälle gör jag det ".
Han knallar runt med den här " laddningen " i några dagar i city. Fredag ser han sin chans.
För övrigt en bra dag. Mycket folk.

2. Fredag var dagen D, frågan är hur han fick tag i bilen då ? Slump ?
Eller kan det vara så att han visste att dem lossade just då. Han skulle ta den bilen.
Citera
2017-04-09, 07:33
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Du tror inte att han snarare än att undanröja spår hade bomben där för att skapa ytterligare förödelse och framförallt skicka sig själv till paradiset och sina 72 väntande jungfrur...

Nej jag tror inte han hade som plan att begå självmord.
Utan smita från platsen.

Annars hade han nog snott bilen betydligt längre bort så han kunde lastat en större bomb i bilen och sedan genomfört dådet på Drottninggatan med stor bomb borta vid Riksdagshuset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in