Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-09, 06:52
  #6001
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clocking
Hela händelsen med chauffören blir än mer suspekt med tanke på att leveransen gjordes så sent på eftermiddagen.. Det hela känns nästan uppgjort och avsiktligt. Vilka leveranstider har Spendrups och just till den drabbade krogen vanligtvis? Nånting känns inte helt rätt.

Nja, det som blir suspekt i det här är det att misstänka chauffören för inblandning i dådet. Är tex 14:30 en mystiskt sen tid för ölleverans?
Och att chauffören sen inte har synts i media, blivit intervjuad etc är inte direkt märkligt då han givetvis blir/är ett huvudvittne och därför bara i nuläget skall tala med polisen om vad som hänt/vad han sett.
Citera
2017-04-09, 06:53
  #6002
Medlem
Sighajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr-evert
Rustam Akhmedov
är INTE den man som påståtts tidigare
Här dementerar han dessa anklaganden.
Kan även vara desinformation som smitit in här tidigare.
https://vk.com/id357158184

Så här ser killen ut som greps i Stockholm (en viss skillnad)
http://avpixlat.info/wp-content/uplo.../04/uzbek2.jpg

Den nedre ser ut som en 17 årig ensamkommande.
Citera
2017-04-09, 06:54
  #6003
Avstängd
demans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
JA, det är bekräftat att han tog Arlanda Express.
Vilken konduktör; han som körde tåget ?
Det jag tycker är ännu märkligare - om vi antar att en blodig kille kliver ombord på Arlanda express och där sitter en massa resenärer, vad gör dem då ? Väcker det inga misstankar ?
Eller har han suttit där och berättat för ½ tåget att det skett en terrorattack och 1000 tals människor har flytt city. ( han är underförstått en av dem )
Rätt troligt att det var just så polisen sen kunde gripa massmördarn. Klart folk ringde snuten på tåget. Hans adrenalinpåslag måste varit klart synligt och misstänksamt. Borde framstått som galen på tåget. Alltså ringer man 112. Plus att han saknade biljett troligt.
Citera
2017-04-09, 06:54
  #6004
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hedobald.Braxen
Konduktörerna på Arlanda Express kommer alltid under färd.
Skulle någon sakna biljett stannar de knappast tåget för det.
Min gissning är att rutinen är att larma vakt som möter vid Arlanda Södra.

Men det har vi ju inte hört något om. Han måste alltså antingen gett sig tid att köpa biljett, eller också redan haft klippkort eller annan biljett. Låter lite märkligt.

Står i länken att det finns en APP där du köper biljett snabbt.
Vi vet var på kroppen han blödde om det nu väcker misstankar.
Citera
2017-04-09, 06:55
  #6005
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hkext
Har du någon källa på något av det där förutom 11-åringen?
Och han är en barnamördare. Oberoende av hur gamla de andra offren är

19 åringen heter väl theres och det finns kort på henne, de två 17 åringarna är obekräftade.
Citera
2017-04-09, 06:55
  #6006
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
Rätt troligt att det var just så polisen sen kunde gripa massmördarn. Klart folk ringde snuten på tåget. Hans adrenalinpåslag måste varit klart synligt och misstänksamt. Borde framstått som galen på tåget. Alltså ringer man 112. Plus att han saknade biljett troligt.

Men i Märsta irrade han runt i en butik och där ifrån ringde dem 112.
Sedan greps han på en badplats. Hur tog han sig dit, vet jag inte.
Citera
2017-04-09, 06:56
  #6007
Medlem
another-devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Om den var obevakad så okej men hoppade han bara in i lastbilen och hoppades att nycklarna satt i som i en amerikansk film? Möjligt att han spanade efter nycklarna innan men verkar mer planerat än att lyckas med allt det här. Att han körde runt ett kvarter visste jag inte. Enligt DN:s bild så stal han den där och sen körde direkt, men det kanske inte var korrekt.

Med motstånd menade jag när han försökte sno lastbilen från någon, men om den var obevakad är det en annan sak.

Han tog lastbilen utanför Caliente och måste kört runt bredvid Adolf Fredriks kyrka och sedan upp på Kammakargatan för att sedan svänga in nästan längst upp på Drottninggatan. Där skrapade han emot ett betonglejon och ökade hastigheten nedför Drottninggatan.

Tror lastbilen var obevakad såtillvida att föraren höll på att lasta ur, bakdörren var öppen.

-Ändå konstigt att ha planerat en bombattack (bomben hade han med sig antar jag) och sedan "hitta" en obevakad lastbil med nyckeln i. Tror ej på slumpen!
Citera
2017-04-09, 06:57
  #6008
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Står i länken att det finns en APP där du köper biljett snabbt.
Vi vet var på kroppen han blödde om det nu väcker misstankar.

Aha, så kan det ha gått till.
Citera
2017-04-09, 06:58
  #6009
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lydholm
Samma här, och jag tvivlar på att GM avsiktligt körde in i Åhléns. Läste nyss en artikel i Expressen om föraren till en värdetransportbil som såg terroristens lastbil komma körande på Drottninggatan och som bestämde sig att blockera dess väg. Detta var alltså på Mäster Samuelsgatan, bara några meter från Åhléns. Kanske kan vara en förklaring? Lastbilen var tvungen att göra en undanmanöver och körde in i Åhléns av misstag.

Jag tror att planen var att fortsätta längs Drottninggatan, meja ner fler människor, mot Riksdagen, och där spränga den medhavda bomben. Kanske hade han skjutvapen med sig också?

Värdet kan inte ha stått på mäster Samuels gatan för den är FÖRE Åhlens.

En röd buss ( dragspel ) körde på Kungsgatan som är FÖRE Åhlens och den vejjer inte lastbilen för.

Lastbilen blir " rädd " för en liten värdetransport bil men dundrar glatt förbi en BUSS. Konstigt ?
Citera
2017-04-09, 06:59
  #6010
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mixertx
Åhlens?? Jag menar att de skulle ha funnits på gatan rent allmänt.

Ordningsvakter och väktare bär generellt inte skjutvapen då det medför en ökad hotbild mot dem själva och allmänheten. De som bär vapen arbetar på högriskobjekt, exempelvis Regeringen, Riksdagen eller ambassader. Att väktare ute på stan eller i en butik skulle bära sljutvapen är helt uteslutet i Sverige.
Citera
2017-04-09, 07:00
  #6011
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mixertx
19 åringen heter väl theres och det finns kort på henne, de två 17 åringarna är obekräftade.
Snacket tidigare i tråden är att det med theres är påhittat. Finns ingen med det namnet och med den åldern på ratsit osv. Men det vet jag inte.
Det med 17-åringarna är det ett rykte eller? Finns det något litet belägg?

Var en kvinna som larmade på tåget
Citat:
Enligt flera poliskällor som Aftonbladet varit i kontakt med kunde polisen ledas fram till mannen tack vare två vittnen.
Det första larmet kom från en kvinna som observerade 39-åringen på ett tåg från Stockholm.
– Hon kände igen honom från fotot som spreds i media. Dessutom verkade han nervös och hade brända kläder, säger en källa.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...te-terroristen
__________________
Senast redigerad av Hkext 2017-04-09 kl. 07:05.
Citera
2017-04-09, 07:06
  #6012
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Värdet kan inte ha stått på mäster Samuels gatan för den är FÖRE Åhlens.

En röd buss ( dragspel ) körde på Kungsgatan som är FÖRE Åhlens och den vejjer inte lastbilen för.

Lastbilen blir " rädd " för en liten värdetransport bil men dundrar glatt förbi en BUSS. Konstigt ?

Det är riktigt att Mäster Samuelsgatan ligger före Åhléns, och det var där värdetransportbilen stod om jag fattade artikeln rätt. Fast nu när jag tittar på bilder från platsen så står det visserligen en vit Nokas-bil där, men den står långt till höger i färdriktningen så det stämmer ju inte riktigt ändå.

Tror dock fortfarande att kraschen in i Åhléns inte var planerad.

http://www.expressen.se/nyheter/sant...rrorlastbilen/

"Värdetransportören Santiago, 27, försökte blockera terrorlastbilen"
__________________
Senast redigerad av Lydholm 2017-04-09 kl. 07:12.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback