Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-12, 23:20
  #553
Medlem
Jag lät bli att äta frukost en dag och tog därmed brintellix utan mat i magen. Slutade med att jag spydde. Lurig medicin. Men jag tror att jag får lite effekt av den, har inte hamnat på psyket än och det brukar vara stor risk för sånt den här tiden på året. Kombinerar förstås med lyrica och andra mediciner så det är svårt att veta säkert.

(Får en liten känsla av I spoke too soon)
Citera
2017-02-16, 15:04
  #554
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spider70
Har haft Brintellix i ca 8 månader nu, provat många innan, SSRI, venlafaxin, saroten, voxra mfl.
Brintellix har fått mig att i stort sett ångestfri, tar 20 mg och inga biverkningar. Det enda är att om jag missar dosen någon dag så får jag lite lättare brainzaps. Är jättenöjd

Hur länge har du ätit 20 mg?
Citera
2017-02-24, 19:59
  #555
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Hur länge har du ätit 20 mg?

sorry för lite sent svar.. Började med 10 mg och höjde till 20 efter 14 dagar

Nackdelen är väl att de är lite dyra, men kommer ju ganska så snabbt upp i frikort
Citera
2017-02-25, 10:34
  #556
Medlem
Någon som vet om det går bra att kombinera Brintellix med metylfenidat (t.ex. Medikinet, Concerta, Ritalin och liknande)?
Citera
2017-02-25, 19:55
  #557
Medlem
Googlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Någon som vet om det går bra att kombinera Brintellix med metylfenidat (t.ex. Medikinet, Concerta, Ritalin och liknande)?

Kan kan du väll, men finns alltid en liten risk för serotonerg syndrom. Dock tar doktorer inte hänsyn till detta och skriver ut och hävdar ingen interaktionsrisk finns
Citera
2017-02-26, 14:23
  #558
Medlem
Är det någon som vet hur länge det är patent på Brintellix? Var kan man hitta det, har goooglat utan resultat..
Citera
2017-03-08, 18:32
  #559
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spider70
Är det någon som vet hur länge det är patent på Brintellix? Var kan man hitta det, har goooglat utan resultat..

2022 går patentet ur
Citera
2017-03-23, 14:14
  #560
Medlem
Har gått på Brintellix 20 mg snart i en mån o ja e trött o deppig känner ingen mening m nått har fortfarande min ångest /panikångest attacker då ja får ta mina stess mot det jag började på 5 mg två veckor 10 mg två veckor 15 mg 3 -4 veckor sen höjde till 20 mg under tiden m höjningar gråtattacker minst 5 ggr dagligen illamående vid matintag klåda känner mej puckad i huvet o ingen livsglädje inget är roligt eller meningsfullt längre. Fick då Topimax som stabiliserings hjälp 25 mg i två veckor som ska höjas m ytterligare 25 mg i två veckor sen utvärdering dom ska hjälpa mej att gå ner i vikt oxå då jag har fettlever så då ska ja kolla lever oftare oxå. Jag personligen tycker inte att Brintellixen hjälpt mej alls varken mot Depp lr ångest vet allvarligt inte va fan man ska göra har prövat de mesta men inget har väl hjälp nå vidare förutom fontex när jag var yngre men de sluta o funka efter x antal år sedan dess har de varit svårt o hjälpt mej nån som har nå tips o trix synpunkter lr erfarenheter
Citera
2017-04-04, 20:22
  #561
Medlem
Duhkhas avatar
Tagit min första Brintellix idag. Startar på 5 mg då jag är extremt känslig när det kommer till SSRI's.
Hoppas verkligen att denna medicin kan hjälpa mig med min nedstämdhet och trötthet som kommer med allt pollen i luften..
Citera
2017-04-07, 13:00
  #562
Medlem
Duhkhas avatar
Blir skitseg av denna medicin. Sover länge och fastnar i saker ganska lätt. Ska prova att sänka till 2,5mg och hålla mig där en vecka och se om det släpper.
En positiv sida är dock att jag minns saker lättare, kan se tillbaka i livet och minnas händelser som jag i vanliga fall inte kommer åt, eller inte kan se lika tydligt som nu

Ni som ätit den ett tag. Har ni fått en ökad energinivå med tiden? Hur lång tid tog det att komma dit?
Citera
2017-04-07, 13:15
  #563
Medlem
TantTrists avatar
Träffade min psykiater igår angående min Brintellix-behandling. Vi pratade bland
annat om doseringen och hon kan också skriva under på att jag har fortsatt effekt
trots att jag bara äter 5 mg/dag. Har tidigare ätit 10 mg men valt att sänka dosen
eftersom att min epilepsi har försämrats under tiden jag ätit Brintellix MEN jag/vi
väljer att fortsätta med Brintellix då jag har fått så mycket bättre psykiskt mående
sedan jag startade med den hösten 2015. Äter Brintellix för PTSD och allmänt risig
skalle...

För mig har den ju hjälpt enormt vad gäller impulskontroll, inget självskadande eller
överdoserande öht. Jag har kvar samma effekt vad gäller minskad skräck och min
tidigare hypervigilans har minskat oerhört och jag kan utsätta mig för situationer som
förr var helt jädra omöjliga! Exvis stesolid-fria tandläkarbesök, promenader i mörker,
män rent generellt och män i grupp mer specifikt.

Önskade mer effekt rent kognitivt men där är det svårt att veta vad som gör vad
helt enkelt. Mer epanfall håller ju min hjärna trött och sliten vilket inte alls hjälper
till och mina extrema minnessvårigheter kan ju faktiskt vara skador av sjukdom eller
biverkningar av annan medicin.

Hursomhelst - ville återigen bara skriva att jag INTE alls tror att man behöver upp
i maxdos för effekt, det optimala för mig var 10 mg/dag men jag håller mig mer än
flytande på 5 mg vilket även min överläkare kan skriva under på.

(lämnar alla skrivfel för att visa hur mitt minne funkar, det är KORT mins sagt och
även om jag kan hitta orden så har jag en tendens att glömma vad jag skrev på raden
före osv.... )
Citera
2017-04-08, 22:20
  #564
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duhkha
Blir skitseg av denna medicin. Sover länge och fastnar i saker ganska lätt. Ska prova att sänka till 2,5mg och hålla mig där en vecka och se om det släpper.
En positiv sida är dock att jag minns saker lättare, kan se tillbaka i livet och minnas händelser som jag i vanliga fall inte kommer åt, eller inte kan se lika tydligt som nu

Ni som ätit den ett tag. Har ni fått en ökad energinivå med tiden? Hur lång tid tog det att komma dit?
. Jag e fortfarande seg i huvudet ätit i två mån känner inte mej piggare alls tvärtom har gått ner på 15 mg på eget bevåg men ska prata m min dr på mån om de. Har även fått feber som biverkningar o förstoppning o lite dubbelslag o rusning av hjärtat så jag vet inte om jag vill fortsätta m brintelixen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback