Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-03, 04:34
  #541
Medlem
Googlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spliffmeister
Ligger på 10 mg nu och efter 6 veckor måste jag säga att den fungerar utan biverkningar. De första veckorna hade jag såklart biverkningar såsom illamående (några spyor involverade faktiskt), tinnitus och dålig aptit.

Eller ja, man är ju inte kickad direkt men vinterdepressionen är borta till stor del så ja denna fungerar för mig. Tänker inte höja dosen dock, det får vara bra såhär.

Vad det beträffar sömnen så har den ingen påverkan för min del.

Testat andra antidep tidigare? Skillnad gentemot dem? Hur är aptiten och koncentrationen? Har det minskat ångest?

Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Shit vad mycket sämre sömnen blev av att jag sänkte Brintellix. Gick från att kunna somna med en gång till att det nu tar närmare fyra timmar varje natt! Vafan!

Varför sänkte du ?
Citera
2017-01-03, 08:34
  #542
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googla
Testat andra antidep tidigare? Skillnad gentemot dem? Hur är aptiten och koncentrationen? Har det minskat ångest?



Varför sänkte du ?

Kolla bakåt i tråden.
Citera
2017-01-04, 20:49
  #543
Medlem
Jag mår fortfarande illa på förmiddagen, kan det gå över tror ni? Har ätit Brintellix i över en månad nu.
Citera
2017-01-06, 22:01
  #544
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Lergigan är ju dock ingen hit att ta under förmiddagen - man blir ju som bekant väldigt, väldigt dåsig och sömnig av den - kombinerad anti-histamin, antidopaminerg, antikolinerg och nmda-antagoniserande effekt - rubbar ganska mycket av kognitionen!

Dock, vid närmare eftertanke så har jag för mig Klmnopq är BIPOLÄR så då kan nog alla dom effekterna utom dom antikolinerga vara fördelaktiga för henne - så ingen dum idé ändå. = )
j

Jag är inne i en depression just nu så att bli ännu tröttare är ingen hit tyvärr. Har dessutom aktiviteter under förmiddagarna och det går redan nog dåligt med dem. Har märkt att om jag får i mig en ordentlig frukost och tar medicinen efteråt mår jag inte speciellt illa men jag har fått svårare att äta frukost sen jag började med Brintellix.
Citera
2017-01-10, 15:43
  #545
Medlem
mod32s avatar
Höjde till 20mg för en vecka sen. Och mår mycket bättre nu.
Citera
2017-01-14, 11:34
  #546
Medlem
Fladerlappens avatar
Bråkar denna med bensodiazepiner på något sätt? Käkar 10mg och upplever trötthet men inte så farligt.

Tar 10mg sobril vid behov oftast på eftermiddagen för eftermiddagsångest och blir totalt sänkt. Har inte upplevt detta tidigare.

Eller är det bara så enkelt att grundtröttheten från brintellix plus den avslappnade effekten från sobril gör sitt.

Börjar ledsna på dessa nya fantastiska medel. Mådde bättre på vanlig cipralex och mirtazapin till natten.
Citera
2017-01-14, 12:57
  #547
Medlem
TantTrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fladerlappen
Bråkar denna med bensodiazepiner på något sätt? Käkar 10mg och upplever trötthet men inte så farligt.

Tar 10mg sobril vid behov oftast på eftermiddagen för eftermiddagsångest och blir totalt sänkt. Har inte upplevt detta tidigare.

Eller är det bara så enkelt att grundtröttheten från brintellix plus den avslappnade effekten från sobril gör sitt.

Börjar ledsna på dessa nya fantastiska medel. Mådde bättre på vanlig cipralex och mirtazapin till natten.

Jag har ju Stesolid vid behov och har inte märkt någon skillnad sen jag började med Brintellix, använder den dock mest för min epilepsi men petar in den vid kraftig ångest också. Äter 10 mg Brintellix och tar 5mg Stesolid.
Citera
2017-01-14, 13:00
  #548
Medlem
TantTrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Jag är nyfiken på hur ni är ordrinererade era 10 mg? Jag ska tydligen ta en tablett på morgonen och en på kvällen, men jag litar inte på min läkare å andra sidan.

Tar mina 10 mg Brintellix på morgonen. Har aldrig märkt av någon trötthet av medicinen utan blev ju piggare när jag började med den. Äter ju antiepileptika som i sig ska göra en tröttare men min PTSD har "hållit mig alert", lindrigt sagt, och eftersom att jag upplever mig ha så mkt bättre kontroll numer så känner jag mig avslappnat pigg, om du förstår
Citera
2017-01-14, 14:55
  #549
Medlem
Fladerlappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantTrist
Jag har ju Stesolid vid behov och har inte märkt någon skillnad sen jag började med Brintellix, använder den dock mest för min epilepsi men petar in den vid kraftig ångest också. Äter 10 mg Brintellix och tar 5mg Stesolid.
Då är det endast något fel på mig som vanligt :-D.
Vilken antiepilektiga äter du?
Jag står på lamictal mot epilepsi.
Citera
2017-01-23, 12:20
  #550
Medlem
Har testat ett antal antidepressiva och börjar tröttna på att aldrig hitta något som funkar.

Efter att de senaste månaderna ha testat först sertralin och abilify utan någon effekt kom turen nu till brintellix.

Är väldigt känslig för biverkningar så jag tog 5 mg i två veckor. Kände ingen lättnad i ångest så jag fick höja till 10 mg. Efter två veckor på 10 mg hamnade jag i en otroligt besvärande trötthet och jag kände mig mycket deprimerad. Jag började få suicidala tankar och testade då att gå ner på 5 mg igen. Efter 2 dagar mådde jag bättre.

Det enda som funkar mot min ångest är benzo men även om jag är restriktiv är det ju ingen långsiktig lösning.

Jag har utmattningssyndrom i botten vilket försvårar allt. Man blir ju inte precis mindre utmattad av att prova olika mediciner som mest bara ger jobbiga biverkningar.

Nu vill min psykiatriker att jag ska överväga att testa lyrica vilket är ett preparat som jag är rädd för och har stora tveksamheter inför.

Så vad gör man när inga mediciner funkar?

Kul att brintellix verkar funka på en del iaf!
Citera
2017-01-29, 21:57
  #551
Medlem
Googlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kriho
Har testat ett antal antidepressiva och börjar tröttna på att aldrig hitta något som funkar.

Efter att de senaste månaderna ha testat först sertralin och abilify utan någon effekt kom turen nu till brintellix.

Är väldigt känslig för biverkningar så jag tog 5 mg i två veckor. Kände ingen lättnad i ångest så jag fick höja till 10 mg. Efter två veckor på 10 mg hamnade jag i en otroligt besvärande trötthet och jag kände mig mycket deprimerad. Jag började få suicidala tankar och testade då att gå ner på 5 mg igen. Efter 2 dagar mådde jag bättre.

Det enda som funkar mot min ångest är benzo men även om jag är restriktiv är det ju ingen långsiktig lösning.

Jag har utmattningssyndrom i botten vilket försvårar allt. Man blir ju inte precis mindre utmattad av att prova olika mediciner som mest bara ger jobbiga biverkningar.

Nu vill min psykiatriker att jag ska överväga att testa lyrica vilket är ett preparat som jag är rädd för och har stora tveksamheter inför.

Så vad gör man när inga mediciner funkar?

Kul att brintellix verkar funka på en del iaf!

Personligen hade jag inte rört lyrica även fast de hävdar klinisk effekt så anser jag det är skräp och enligt flera missbrukare lika svårt att sluta som tunga droger.

Vad har du testat då? Brintellix har ingen indikation för ångest, bara för depression. Testa först SSRI, hur länge hade du testat sertralin? Escitalopram? Annars ska Cymbalta anses som ett bra alternativ. Sista alternativ säger dem är Anafranil (Klomipramin) Många biverkningar men ska vara effektiv. Dricker du mycket kaffe? Alkohol? Tar du andra tabletetr som har en biverkningsprofil där ångest/depression ingår som t ex centralstimulerande? melatonin? protonpumpshämmare?
Citera
2017-02-12, 20:03
  #552
Medlem
Har haft Brintellix i ca 8 månader nu, provat många innan, SSRI, venlafaxin, saroten, voxra mfl.
Brintellix har fått mig att i stort sett ångestfri, tar 20 mg och inga biverkningar. Det enda är att om jag missar dosen någon dag så får jag lite lättare brainzaps. Är jättenöjd
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback