Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-12, 09:40
  #565
Medlem
Började med 5mg i Januari pga depression och ångest. Trappade ganska snart upp till 10mg, sedan 15mg och nu 20mg sedan 3 veckor tillbaka.

Har tidigare testat venlafaxin som jag Avskydde pga alla vidriga bieffekter.

Den enda bieffekt jag känner på Brintellix är illamående och väldigt orolig mage. Lös avföring nästan varje morgon samt illamående som sedan trappar av lite under dagen.

Finns det Något man kan ta mot magen för att förhindra detta?
Citera
2017-04-12, 09:55
  #566
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av learnhowtoeat
Började med 5mg i Januari pga depression och ångest. Trappade ganska snart upp till 10mg, sedan 15mg och nu 20mg sedan 3 veckor tillbaka.

Har tidigare testat venlafaxin som jag Avskydde pga alla vidriga bieffekter.

Den enda bieffekt jag känner på Brintellix är illamående och väldigt orolig mage. Lös avföring nästan varje morgon samt illamående som sedan trappar av lite under dagen.

Finns det Något man kan ta mot magen för att förhindra detta?


Har du testat att ta det i samband med mat? Funkade för mig nämligen.
Citera
2017-04-13, 09:03
  #567
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asklord
Har du testat att ta det i samband med mat? Funkade för mig nämligen.

Nej faktiskt inte! Jag borde testa det.

Men jag tänkte lite på om det är någon annan med överkänslig mage som kanske tillför andra saker till kroppen/magen såsom probiotika, Silicea, Dimor Comp eller andra magvänliga produkter?

/Learnhowtoeat
Citera
2017-04-13, 12:17
  #568
Medlem
Duhkhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantTrist
Träffade min psykiater igår angående min Brintellix-behandling. Vi pratade bland
annat om doseringen och hon kan också skriva under på att jag har fortsatt effekt
trots att jag bara äter 5 mg/dag. Har tidigare ätit 10 mg men valt att sänka dosen
eftersom att min epilepsi har försämrats under tiden jag ätit Brintellix MEN jag/vi
väljer att fortsätta med Brintellix då jag har fått så mycket bättre psykiskt mående
sedan jag startade med den hösten 2015. Äter Brintellix för PTSD och allmänt risig
skalle...

För mig har den ju hjälpt enormt vad gäller impulskontroll, inget självskadande eller
överdoserande öht. Jag har kvar samma effekt vad gäller minskad skräck och min
tidigare hypervigilans har minskat oerhört och jag kan utsätta mig för situationer som
förr var helt jädra omöjliga! Exvis stesolid-fria tandläkarbesök, promenader i mörker,
män rent generellt och män i grupp mer specifikt.

Önskade mer effekt rent kognitivt men där är det svårt att veta vad som gör vad
helt enkelt. Mer epanfall håller ju min hjärna trött och sliten vilket inte alls hjälper
till och mina extrema minnessvårigheter kan ju faktiskt vara skador av sjukdom eller
biverkningar av annan medicin.

Hursomhelst - ville återigen bara skriva att jag INTE alls tror att man behöver upp
i maxdos för effekt, det optimala för mig var 10 mg/dag men jag håller mig mer än
flytande på 5 mg vilket även min överläkare kan skriva under på.

(lämnar alla skrivfel för att visa hur mitt minne funkar, det är KORT mins sagt och
även om jag kan hitta orden så har jag en tendens att glömma vad jag skrev på raden
före osv.... )



Tror inte heller att man behöver upp i någon maxdos som många pratar om när det kommer till SSRI. Alla människor är olika och det är stora skillnader på hur stor dos som behövs för att det ska ge effekt. En polare till mig åt tidigare 40 mg Paroxetin varje dag för att den skulle fungera, jag åt 10 mg och kände att det nästan var för mycket.

Kul att Brintellixen ger dig sådana fördelar
Citera
2017-04-13, 12:22
  #569
Medlem
Duhkhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunsan2
. Jag e fortfarande seg i huvudet ätit i två mån känner inte mej piggare alls tvärtom har gått ner på 15 mg på eget bevåg men ska prata m min dr på mån om de. Har även fått feber som biverkningar o förstoppning o lite dubbelslag o rusning av hjärtat så jag vet inte om jag vill fortsätta m brintelixen

Låter inte så kul det där!
Själv tog jag en liten paus och äter istället Paroxetin i låg dos, om någon vecka när den börjat fungera så tänkte jag lägga till Brintellix för det känns som dessa preparat kan samverka på ett bra sätt. Brintellix ökar den kognitiva förmågan men har som biverkning att jag blir passiv och seg, detta motverkas av paroxetinet som i en lägre dos ger ökad vakenhet och motivation.

Har du käkat någon annan SSRI tidigare?
Citera
2017-04-13, 18:26
  #570
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av learnhowtoeat
Nej faktiskt inte! Jag borde testa det.

Men jag tänkte lite på om det är någon annan med överkänslig mage som kanske tillför andra saker till kroppen/magen såsom probiotika, Silicea, Dimor Comp eller andra magvänliga produkter?

/Learnhowtoeat

Har Brintellix och 2 psykofarmaka till och IBS-D.

I mitt fall skulle jag säga att Brintellix verkar ha en förstoppande effekt vilket för min del är till 110% tillgodo.

Har provat allt möjligt, i mitt fall är Loperamid livlinan som gör att jag kan leva ett någorlunda normalt liv. Tar alltifrån 2-8 tabl om dagen beroende på hur mitt tillstånd för dagen är.
No 2 av det som funkat bäst är probiotika men inte lika god effekt som det nämnda ovan.
Så prova det, eller än bättre gå till läkaren och få recept på Loperamidtabletter och be även på recept på Miniform eller liknande som innehåller dimetikon så kan du själv prova dig fram vilket dos av respektive läkemedel du behöver. Tror inte att Dimor comp går att få med förmån, blir ju rätt dyrt att köpa receptfritt också.

Har också det illamåendet du beskriver och har tyvärr inte hittat något som hjälper mot den biten ännu.
Citera
2017-04-13, 18:29
  #571
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duhkha
Låter inte så kul det där!
Själv tog jag en liten paus och äter istället Paroxetin i låg dos, om någon vecka när den börjat fungera så tänkte jag lägga till Brintellix för det känns som dessa preparat kan samverka på ett bra sätt. Brintellix ökar den kognitiva förmågan men har som biverkning att jag blir passiv och seg, detta motverkas av paroxetinet som i en lägre dos ger ökad vakenhet och motivation.

Har du käkat någon annan SSRI tidigare?

Inte jag som är tillfrågad. Men att blanda olika läkemedel som har effekter på återupptag av serotonin är ett no-no. Kan vara livsfarligt.

Om du ska kombinera är det rationella att istället kombinera med ett annat läkemedel som har andra verkningsmekanismer än just på återupptagshämning.
Citera
2017-04-13, 20:18
  #572
Medlem
Asklords avatar
Vortioxetin metaboliseras till största delen av enzymet CYP2D6. Vilket råkar vara det enzymet som Paroxetinet hämmar. Kontentan blir att koncentrationen av Vortioxetinet ökar mer än planerat.
Citera
2017-04-14, 20:11
  #573
Medlem
Duhkhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Inte jag som är tillfrågad. Men att blanda olika läkemedel som har effekter på återupptag av serotonin är ett no-no. Kan vara livsfarligt.

Om du ska kombinera är det rationella att istället kombinera med ett annat läkemedel som har andra verkningsmekanismer än just på återupptagshämning.

Vet vad serotonergt syndrom är och är väldigt försiktig. Vill helst låta bli att blanda men den här passiviteten jag upplever på brintellix fungerar inte riktigt med jobb och unge.
Paroxetinet lyfter dock mig upp mig rejält men då blir jag istället för kall och får ett lite för maxat självförtroende, blir även alldeles för social..


Citat:
Ursprungligen postat av Asklord
Vortioxetin metaboliseras till största delen av enzymet CYP2D6. Vilket råkar vara det enzymet som Paroxetinet hämmar. Kontentan blir att koncentrationen av Vortioxetinet ökar mer än planerat.

Hmm det är mycket bra att veta. Tack!
Citera
2017-04-14, 20:39
  #574
Medlem
Duhkhas avatar
Några här är uppenbarligen betydligt mer kunniga än mig angående serotonergt syndrom så jag ställer frågan här.
jag tar ibland Ayahausca och kommer att ta det om ca 2 veckor nästa gång. Detta är en dryck som innehåller en svagare MAO hämmare samt DMT.
Tänker att det bör vara "safe" om jag slutar med Brintellix på söndagen och tar ayhuascan på fredagen.
Har läst att brintellix har en halveringstid på 66 timmar och jag kommer sannolikt att endast äta denna SSRI medicin fram tills dess.

Vad tänker ni om detta?
Citera
2017-04-15, 10:01
  #575
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duhkha
Några här är uppenbarligen betydligt mer kunniga än mig angående serotonergt syndrom så jag ställer frågan här.
jag tar ibland Ayahausca och kommer att ta det om ca 2 veckor nästa gång. Detta är en dryck som innehåller en svagare MAO hämmare samt DMT.
Tänker att det bör vara "safe" om jag slutar med Brintellix på söndagen och tar ayhuascan på fredagen.
Har läst att brintellix har en halveringstid på 66 timmar och jag kommer sannolikt att endast äta denna SSRI medicin fram tills dess.

Vad tänker ni om detta?



Ja det låter ju som att det ska vara rätt säkert om man tittar på Brintellix och MAO-hämmaren.
Ta det lugnt med hallucinationerna bara
Citera
2017-04-17, 18:37
  #576
Medlem
Duhkhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asklord
Ja det låter ju som att det ska vara rätt säkert om man tittar på Brintellix och MAO-hämmaren.
Ta det lugnt med hallucinationerna bara

Jag kör på det. Känns som en trygg plan. Och jag tar det lugnt så det blir lagom med sådana
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback