2017-04-07, 14:47
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CAKARIM
USA håller på att starta 3e världskriget just nu. Kan dom inte ta det utanför Mellanöstern? Vill inte ha deras skit i Mellanöstern.

Iran hotar med att man kommer se över vad man kan göra för att svara på USAs handling. Bra väst
Såsom ryssarna tomma hot menar du?
Citera
2017-04-07, 14:48
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarfiot
Ibland behöver man dock inte anstränga sig så mycket för att "lura" denna underrättelsetjänst.

"Its a slam dunk!" Det ringer en klocka :.-)))))
Citera
2017-04-07, 14:49
Medlem
Putin i möte med sitt team.

https://www.youtube.com/watch?v=QyhooSQ9lIg

Stämningen verkar inte vara på topp.
Citera
2017-04-07, 14:50
Medlem
EarlTurners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Ja, det kan vara så.

Det som gör mig misstänksam att Assad nästan inte hade något att tjäna på att använda kemvapen. Problemet är att han bevisligen använt det förut.

Nej det har han inte gjort och det finns inga bevis. Att pajasorganisationen FN tror eller tycker att han har gjort det är inte "bevis".
Citera
2017-04-07, 14:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Såsom ryssarna tomma hot menar du?

Förmodligen
Citera
2017-04-07, 14:58
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Obama sa ju att all kemiskt vapen var borta från Syrien. Det som fanns kvar var i händerna av terroristerna.

Det jag ville säga (men inte gjorde) var att det är så att
1 antingen Assad använde kemvapen
eller
2 det var en jävligt skicklig "false flag" operation.

Vilket som var Trump tvungen att agera. Jag var helt säker på att han skulle använda den diplomatiska vägen, men icke

Det stora frågan är om det var en gamechanger och Trump ska aktivt agera för att få bort Assad (vilket vore en katastrof) eller om det var en synlig varning (vilket också är illa, men inte katastrofalt).

Den första skulle innebära att Trump ska köra GOP:s vanliga politik och det vore det troligaste scenariot om inte Trump bråkade med EU och Merkel. Så jag ska avvakta och se vad Ryssland svarar. Förhoppningsvis bombar de sönder "rebellerna".
Citera
2017-04-07, 15:11
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Ja, det håller jag med om. Men om vi nu tittar tillbaka lite på mitt inlägg, så spekulerade jag alltså om en tänkbar konspirationsteori för att förklara en händelse. När du med det som utgångspunkt skriver att det är tröttsamt "när folk reflexmässigt trycker ned alla händelser i en konspirationsteoribaserad verklighet" så bygger du dig en liten halmdocka att attackera, istället för att bemöta det jag skrev. Det tycker jag är dålig debattetik.

De flesta händelser här i världen beror inte på konspirationer. En del händelser gör det. Angående den aktuella händelsen finner jag det full rimligt att resonera om tänkbara konspirationer.
Jag har inte specifikt syftat på dig. Jag menar att varje sida är fylld med inlägg som spekulerar vilt och hävdar att Trump är fjärrstyrd av Netanyahu osv.
Citera
2017-04-07, 15:11
Medlem
EarlTurners avatar
Den alltid läsvärda geopolitiska bloggen "Land Destroyer" levererar en bra analys av situationen.

http://landdestroyer.blogspot.se/2017/04/us-missiles-strike-syrian-forces.html
Citat:
The strike was allegedly carried out as retaliation for a supposed "chemical weapons attack" near the northern Syrian city of Idlib, which currently serves as the defacto capital of Al Qaeda forces remaining in Syria.

Citat:
The northern Syrian city of Idlib currently serves as the last significant stronghold of Al Qaeda in Syria. The eastern city of Raqqa serves as a sister city for the Islamic State. Despite claims that the two groups are ideologically and strategically opposed, they have coordinated their efforts in Syria for the entirety of the Syrian conflict.

Citat:
Despite Al Qaeda openly running the dysfunctional city - held together almost entirely by foreign aid - US policymakers have repeatedly called for it to be transformed into the defacto capital of an opposition government.

Citat:
With the city facing imminent liberation by Syrian forces and their allies, the staged chemical weapons attack and the rushed unilateral US missile strike that followed it seeks to slow down or entirely reverse Syrian gains versus Al Qaeda's stronghold in Idlib.

Citat:
The use of US cruise missiles to strike at Syria's air force is in no shape, form, or way "President Trump's policy." Instead, it is merely the final execution of policy that sat on former US President Barack Obama's desk since attempts at swift regime change failed against Syria in 2011.
Citera
2017-04-07, 15:14
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CAKARIM
USA håller på att starta 3e världskriget just nu. Kan dom inte ta det utanför Mellanöstern? Vill inte ha deras skit i Mellanöstern.

Iran hotar med att man kommer se över vad man kan göra för att svara på USAs handling. Bra väst

Det lutar nog tyvärr åt det hållet, USA tänker inte låta terroristerna förlora.
Jag trodde på ryssarnas förklaring om gasutsläppet förut, men USA:s snabba "vedergällning" och USA-allierades applåder tyder på att det var en false-flag operation ändå.
Citera
2017-04-07, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegernataren
Jag har inte specifikt syftat på dig. Jag menar att varje sida är fylld med inlägg som spekulerar vilt och hävdar att Trump är fjärrstyrd av Netanyahu osv.
Det är okej, jag tar det egentligen inte personligt. Men har du belägg för något av påståendena "varje sida", "fylld", samt "fjärrstyrd av Netanyahu"?
Citera
2017-04-07, 15:19
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag tänkte först svara att konspirationsteorier är det som USA håller på med nu. Men så insåg jag att det är värre än så. De anklagar ju Assad för en gasattack som är förklarad och tiger om den förklaringen.
USA har ljugit om många makthavare, det måste bli ett slut på det. USA har ingen rätt överhuvudtaget att lägga sig i Syrien.

Tycker du att det är bra att USA bombar SAA?
Bra o bra, det är en viktig markering som måste ses ur ett större perspektiv. USA visar sina rivaler över hela världen att Obongos mjäkiga tid är över och att de är redo att försvara sina intressen.

Det behöver inte bli mer än såhär, bollen ligger nu hos Assad och Ryssland. Än så länge är det bara Trump som förhandlar och just nu synar han motståndaren.
Citera
2017-04-07, 15:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det lutar nog tyvärr åt det hållet, USA tänker inte låta terroristerna förlora.
Jag trodde på ryssarnas förklaring om gasutsläppet förut, men USA:s snabba "vedergällning" och USA-allierades applåder tyder på att det var en false-flag operation ändå.

Den som har någorlunda vett och hjärna att tänka borde inse att det är bara false flag med kemattacken, visst skedde det men att lägga det på Assad och idag angripa med missiler förklarar hela historien. Man behöver inte vara en påläst person för att kunna koppla ihop händelserna.

Det är synd att fler kommer nu dö och det bästa är faktiskt att Assad lämnar över även om det inte är så optimalt och bra men jag ser ingen annan utväg.

Israel kommer nu dagligen flyga över och bomba. Tråkigt men sant.

Att USA gjort Mellanöstern till en krigsplats och sen skylla allt på muslimer liksom...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in