2017-04-07, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
USA var tydligen noga med att informera Ryssland i förväg så att både ryska och syriska soldater kunde fly basen tillsammans med diverse krigsmateriel. Frågan är alltså vad de hann ta med sig och hur pass stor skada det egentligen medförde. Det känns mer som en symbolisk handling för att visa omvärlden att USA minsann reagerade och skickade 59 missiler. Trots detta var basens landningsbana intakt tydligen. För att inte Ryssland ska hyckla alltför mycket om "brott mot folkrätten" får vi hoppas att omvärlden ställer sig bakom aktionen och uppmuntrar till många fler. Al-Assad måste bort och det är dags även för Ryssland att inse detta.

Det är alla dessa ledare i Mellanöstern "som måste bort" som ser till att det inte blir ett totalt klanvälde. Men vill man stärka en viss annan part så är det ju just detta man vill ha.
Citera
2017-04-07, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Det var Assad som attackerade, inte rebellerna. Du får lyssna på vad regimen har sagt är du snäll.

Enligt rapporten verkar det handla om klorin produktion, inte sarin. Du kan producera egen kloringas, du ser väl hur ineffektiv den är när regimen släpper dessa över områden?

Jag har inte skrivit att det inte var Assad som attackerade, var får du det ifrån? Jag tror du missar poängen med mitt inlägg.

Vi vet att rebellerna har kemvapenanläggningar, så hur lätt är det inte för dom att attackera civila med kemvapen och sedan får regeringen skulden istället? Förstår du vad jag menar?
Citera
2017-04-07, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegernataren
Ja, när folk reflexmässigt trycker ned alla händelser i en konspirationsteoribaserad verklighet så är det riktigt tröttsamt.
Ja, det håller jag med om. Men om vi nu tittar tillbaka lite på mitt inlägg, så spekulerade jag alltså om en tänkbar konspirationsteori för att förklara en händelse. När du med det som utgångspunkt skriver att det är tröttsamt "när folk reflexmässigt trycker ned alla händelser i en konspirationsteoribaserad verklighet" så bygger du dig en liten halmdocka att attackera, istället för att bemöta det jag skrev. Det tycker jag är dålig debattetik.

De flesta händelser här i världen beror inte på konspirationer. En del händelser gör det. Angående den aktuella händelsen finner jag det full rimligt att resonera om tänkbara konspirationer.
Citera
2017-04-07, 13:49
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Speciellt i frånvaron av bevis från Assadregimen om att de faktiskt bombade kemvapendepå tillhörande rebellerna.

Vi kan nu konstatera att regimen inte har stöd för sitt påståenden och därför ljuger både Putin och Assad.

Det kan förefalla som att det inte finns bevis men USA är säkra på vem som ligger bakom gasattacken och varifrån anfallet kom. Annars hade de aldrig anfallit.

På en något högre taktisk nivå är jag ganska säker på att den attacken kom därför att USA häromdagen sa att Assad kanske kunde få sitta kvar. Assad såg det som ett svaghetstecken och slog till, de tänkte "USA förhåller sig passiva". USA förstod att Assad tänkte som en arab och det tvingade dem till omedelbart svar annars skulle det fortsätta i samma stil med många fler krigsbrott och USA skull få skulden för att de varit för oaktsamma.

Assad är bara en simpel arab som tänker i termer av svaghet och styrka. Det går inte att visa fredsvilja, det ses som svaghet och utnyttjas omedelbart. Ryssarna är i grunden av samma skrot och korn som araber. Men något mer sofistikerade.

Och nu är vi tillbaks på Obama Clintons utrikespolitiska stadium. Men med det blir en stor skillnad Trump snackar mindre retorik och öppet rysshat men varje svek och avsteg från fred och avspänning kommer att resultera i action. Biter ryssen, eller någon av deras allierade, i Trumps utsträckta hand får de ett hugg i armen.

Men jag tror inte Putin visste om gasattacken han har dålig kontroll på Syrien helt enkelt.
Senast redigerad av Returpapper 2017-04-07 kl. 13:52.
Citera
2017-04-07, 13:56
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Jag har inte skrivit att det inte var Assad som attackerade, var får du det ifrån? Jag tror du missar poängen med mitt inlägg.

Vi vet att rebellerna har kemvapenanläggningar, så hur lätt är det inte för dom att attackera civila med kemvapen och sedan får regeringen skulden istället? Förstår du vad jag menar?
Vad är det som är så svårt att förstå? Läs nedan noga.

Först och främst var det sarin, som mest sannolikt, användes och inte enbart klorin. Rebellerna har inte tillgång till sarin. Om Turkiet bistått med det får väl Ryssland och Assadregimen belägga det, men de har nu inte påstått det heller (lol), varför teorin är idiotiskt och ogrundad.

Därutöver har regimen gått ut med att giftgasen är på grund av en attack mot rebellernas kemvapenförråd. Detta innebär att rebellerna inte kunde ha valt tidpunkten att iscensätta något.

Det vore bättre om Assadregimen höll käften och inte sa något, men genom att påstå att man attackerade kemvapenanläggning blev det enklare att avvisa det.

Förresten, jag minns att Ryssland filmade IS-konvojer som åkte in till Turkiet. Vad stoppar de från att visa detsamma här?

Var attackerna i al-Latimniah också kemvapendepåar som bombades där över 70 skadades i en giftgasattack flera dagar innan attacken i Khan Sheikoun?

Citera
2017-04-07, 13:57
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Det kan förefalla som att det inte finns bevis men USA är säkra på vem som ligger bakom gasattacken och varifrån anfallet kom. Annars hade de aldrig anfallit.

På en något högre taktisk nivå är jag ganska säker på att den attacken kom därför att USA häromdagen sa att Assad kanske kunde få sitta kvar. Assad såg det som ett svaghetstecken och slog till, de tänkte "USA förhåller sig passiva". USA förstod att Assad tänkte som en arab och det tvingade dem till omedelbart svar annars skulle det fortsätta i samma stil med många fler krigsbrott och USA skull få skulden för att de varit för oaktsamma.

Assad är bara en simpel arab som tänker i termer av svaghet och styrka. Det går inte att visa fredsvilja, det ses som svaghet och utnyttjas omedelbart. Ryssarna är i grunden av samma skrot och korn som araber. Men något mer sofistikerade.

Och nu är vi tillbaks på Obama Clintons utrikespolitiska stadium. Men med det blir en stor skillnad Trump snackar mindre retorik och öppet rysshat men varje svek och avsteg från fred och avspänning kommer att resultera i action. Biter ryssen, eller någon av deras allierade, i Trumps utsträckta hand får de ett hugg i armen.

Men jag tror inte Putin visste om gasattacken han har dålig kontroll på Syrien helt enkelt.
Jag delar din analys helt och hållet för att det är min bedömning också.

Assad läste Trump fel helt enkelt.
Citera
2017-04-07, 13:58
Medlem
Citat:
Rebellerna har inte tillgång till sarin.
Wow, berätta det för FN i så fall.

Citat:
UN's Del Ponte says evidence Syria rebels 'used sarin'
http://www.bbc.com/news/world-middle-east-22424188
Citera
2017-04-07, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper

Sådana som Assad är den enda motkraften som finns till arabiskt klanvälde. Så nej din analys stämmer inte. Dessutom så är även de mera primitiva araberna fullt medvetna om vad de har emot sig och att de inte kan missbruka ett förtroende i detta fall.
Citera
2017-04-07, 14:01
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegernataren
Ja, när folk reflexmässigt trycker ned alla händelser i en konspirationsteoribaserad verklighet så är det riktigt tröttsamt. Sådana människor som ger konspirationsteorier dåligt ryckte.

Denn förklaring du anger är enklast och mest logisk i detta. Visst kan man fråga sig varför Assad gör ett sådant misstag. Det kan dock vara rysk hämnd för terrordådet och Assad får bära hundhuvudet.
Jag tänkte först svara att konspirationsteorier är det som USA håller på med nu. Men så insåg jag att det är värre än så. De anklagar ju Assad för en gasattack som är förklarad och tiger om den förklaringen.
USA har ljugit om många makthavare, det måste bli ett slut på det. USA har ingen rätt överhuvudtaget att lägga sig i Syrien.

Tycker du att det är bra att USA bombar SAA?
Citera
2017-04-07, 14:03
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Wow, berätta det för FN i så fall.

I samma veva säger hon: Du får läsa vidare, eller ta del av en annan artikel där de vidare skriver:
Citat:

Later, the commission stressed that it had "not reached conclusive findings" as to their use by any parties.

"As a result, the commission is not in a position to further comment on the allegations at this time," a statement added.

Citera
2017-04-07, 14:04
Medlem
About 20 Syrian aircraft destroyed in US Navy Tomahawk missile strike at Assad's Shayrat airbase in Syria, US officials say

Kan ha varit några Ryska plan också.
Citera
2017-04-07, 14:14
Medlem
Citat:
I samma veva säger hon: Du får läsa vidare, eller ta del av en annan artikel där de vidare skriver:
Visst, men denna avsaknad av "conclusive findings" tar du alltså som ett solklart bevis på att "rebellerna" inte har tillgång till sarin. Har du då något emot ifall jag ser det som soklklart att Assad inte låg bakom den eventuella gasattacken i Idlib? Det finns ju inga "conclusive findings" om det heller. Ingen oberoende undersökning har ju ens påbörjats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in