Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Ni har då ingen koll alls. Hur överlever ni?
1983->1984 ökade löner för arbetare 10%. Samtidigt ökade KPI ca 9%. Och räntan var hög.
Varför skulle folk förlora jobben för det.
Varför i all världen har ni fått för er att samhället skulle haverera för att nominell ränta, och KPI ändring är hög och nominella löneökningar är höga. Det var inga reallöneökningar då. Facken drev upp lönerna för högt. Så det är i sig ingen lyckat arrangemang. Men det är ju inte så att det är någon slags depression.
Facket verkar ha lärt sig lite så dom är inte lika samhällsdestruktiva nu. Och dom får inte lika mycket stöd av (S) i att hålla landet i stagnation. Så jag ser det väl inte så troligt att vi hamnar i hög inflation, höga nominella löneökningar och hög nominell ränta. Men gör vi det så "amorteras" lånen ned snabbt.
Vi har hög inflation (KPI är bara ett index som medvetet används för att dölja hur stor inflationen i verkligheten är) och löneökningar en tredjedel av inflationen om rentav inte ännu lägre. Det sista gör mig inte så mycket, tycker det är bra med förutsättningar för ett konkurrenskraftigt Sverige men vad jag retar mig på är mörkläggningen från Alphas sida. Tomten ljuger om både inflationen och utvecklingen i BNP/capita. Denna sjunker, den ökar inte. Den kan bara "öka" om man använder sig av KPI.
Alpha efterlyser i början sossepolitik stödd av borgarna, devalveringar av den svenska kronan "för att stärka exporten". Följden blev som bekant krav på kompensation från fackföreningarna när kronan dök och kostnaderna steg. Alpha frågar varför folk inte blev arbetslösa. Det var ju samma sak då som nu, manipulering av ekonomin som gjorde den överhettad. Det slog tillbaka och blev krisläge när 80-talet var över. Då förlorade folk jobben, då hade samtidigt pensionssparandet dränerats till följd av inflationen. Jag förstår inte riktigt Alphas entusiasm. Det blir en så pass låg nivå.
Alpha vill verkligen ha än mer inflation. Bra att han säger det rakt ut men varför inte vara ärlig med den inflationsdata som redan finns då? Det sägs att "lånen försvinner". Vi har alltså hög inflation, inte låg och inga lån försvinner. Tvärtom, skuldbergen ökar och skrivs de av så minskar pensionerna därför att de kräver sparande. Är moderaterna inte bättre än så här så måste de rensas ut.