2017-04-06, 19:41
  #1645
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Du menar att matematik, logik och abstrakt tänkande är empiriskt beroende?

Har jag redan svarat på.
Citera
2017-04-06, 20:31
  #1646
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nej. Men även om jag var skulle det inte göra så stor skillnad.



Citat:
Och också där går du tillbaka till ruta étt.
Nej du cirkelresonerar, undviker och duckar


Citat:
"Lokal objektivitet" är epistemisk legitim.

Menar du att tex idealism inte är epistemisk legitimt? Och hur avgörs det isf?

Det jag antar att du syftar på är kandske intersubjektivitet. Det är en beprövad tankemodell. Men det är ett erkändt "nödlösnings tänk". Dvs "I detta specifika fall tänker alla samma subjektiva saker".

I en sån lösning ryms ju bland annat tanken på Gud. Dvs tanken om Gud är den samma för alla.

Citat:
Men nu har jag inte påstått, att mitt "medvetande" är den enda informations-samlande källa eller metodologi.
Vad har du för andra källor?
__________________
Senast redigerad av 526 2017-04-06 kl. 20:34.
Citera
2017-04-06, 20:45
  #1647
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Har jag redan svarat på.
Kan man få besvära om svaret igen?
Är matematik och logik empiriskt beroende?
Citera
2017-04-07, 07:37
  #1648
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Var missade du att matematik är ett mänskligt påfund?

Du kan ju hitta på vilket system som helat som du sätter upp reglerna för och du får då ett givet utfall. Och jo om du avläser det genom en grind förändras resultatet då det bara existerar 0 och 1 i ett digitalt system använder du en NOR grind att avläsa resultatet blir det 0.

Och nej det var inte antalet molekyler vi räknade utan vattendroppar.

Din inkompetens lyser igenom i din jakt på att leka intelligent. Vad vi konstruerar för grindar påverkar inte matematiken. Grindar är logiska apparatur som vi konstruerat.

Matematik är inte ett mänskligt påfund.
Matematik fanns innan vi upptäckte den.
1+1 är alltid, absolut och universellt 2. Det kan inte bli något annat.

Bara rationalitet kan förklara världen för oss. Att tro någonting annat är idioti.
Citera
2017-04-07, 07:42
  #1649
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Din inkompetens lyser igenom i din jakt på att leka intelligent. Vad vi konstruerar för grindar påverkar inte matematiken. Grindar är logiska apparatur som vi konstruerat.

Matematik är inte ett mänskligt påfund.
Matematik fanns innan vi upptäckte den.
1+1 är alltid, absolut och universellt 2. Det kan inte bli något annat.

Bara rationalitet kan förklara världen för oss. Att tro någonting annat är idioti.
Vad är Gud i allt detta, är min fråga?
Citera
2017-04-07, 07:53
  #1650
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Aaah, så vetenskapen har blivit en faktor att räkna med i ditt metafysiska predikande. Men hur är det med vetenskapens empiriska del?

Jag anförtror mig inte till empiricism mer än att för att ge kredibilitet till rationella teorier. För mig är 1+1=2 mer sant än mina sinnesupplevelser.

Matematik är alltså mer sant än materien.
Vilket är mest objektivt? Matematik eller sinnesupplevelser?

Du har gjort det filosofiska valet att favorisera materien och empiricism. Det finns ingen anledning att sätta materia över matematik och logik. Det är snarare dumdristigt. Vilket är mest objektivt? Hur förklarar man världen? Hur förstår man världen?

Bara genom rationalitet.
Rationalitet måste göras till kung.
Jag avvisar inte det icke synbara. Om det finns rationell anledning för det icke uppfattbara så existerar det.

Att du kan se något som existerar gör det inte mer verkligt än att du inte kan se något som existerar.


Citat:
Only reason and logic can see you through this time of manufactured uncertainty. It is exactly because of this that the elite do everything in their power to destroy people's ability to think clearly, rationally and logically. That's why they promote emotionalism, empiricism, faith, speculation, conspiracy theories, conjecture, Dunning-Kruger opinions, interpretation, subjectivism, narcissism, solipsism, nihilism, cynicism, skepticism, relativism, Discordianism, postmodernism, and the doctrine of "all truths" (i.e. no truths).
Citera
2017-04-07, 07:54
  #1651
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibjektivitet
"Lokal objektivitet" är epistemisk legitim.

Citat:
Ursprungligen postat av 526
Menar du att tex idealism inte är epistemisk legitimt?

Det återstår att se, när och om du äntligen kommer till att presentera belägg för dina olika typer av postulat.

Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det jag antar att du syftar på är kandske intersubjektivitet. Det är en beprövad tankemodell. Men det är ett erkändt "nödlösnings tänk". Dvs "I detta specifika fall tänker alla samma subjektiva saker".

Nix, jag förespråker inte argumentum ad populum; men däremot strikt axiomatik.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men nu har jag inte påstått, att mitt "medvetande" är den enda informations-samlande källa eller metodologi.

Citat:
Ursprungligen postat av 526
Vad har du för andra källor?

Har jag redan svarat på vid flera tidigare tillfällen och på denna tråd.
Citera
2017-04-07, 07:58
  #1652
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vad är Gud i allt detta, är min fråga?
Först måste man avgöra vad som skall vara ens ledstjärna. Rationalitet eller sinnesupplevelser.
Visdom eller dumdristighet. Ett rationellt universum eller ett universum från mirakel.

Förklarar du materien med tanke och idé eller förklarar du tankar med materia?

Världen har kommit till ett val. Världen måste välja.
Rationalitet eller gå under.
Citera
2017-04-07, 07:58
  #1653
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Kan man få besvära om svaret igen?

Jag är inte intresserad av din "upprepning-av-samma-frågor" taktik.
Citera
2017-04-07, 08:11
  #1654
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Jag anförtror mig inte till empiricism mer än att för att ge kredibilitet till rationella teorier.[b] För mig är 1+1=2 mer sant än mina sinnesupplevelser.

Och vart går gränsen (så exakt du kan) angående "mer än för att ge kredibilitet"? Det kan ju betyda vad som helst. (1)

Citat:
Matematik är alltså mer sant än materien.

Varför "alltså"? Du har ju inte presenterat något solitt i argumentet i (1).

Citat:
Vilket är mest objektivt? Matematik eller sinnesupplevelser?

Matematisk logik, självklart. Men i det resonemang du försöker bygga presenterar du denna gradskillnad i objektivitet mellan deduktiv logik och empiri som en falsk dikotomi.

Citat:
Du har gjort det filosofiska valet att favorisera materien och empiricism.

Strawman.

Citat:
Hur förklarar man världen? Hur förstår man världen?

Bl.a. med hjälp av tandem-effekten av empiriska verktyg <--> filosofisk. rationalism

Citat:
Bara genom rationalitet.
Rationalitet måste göras till kung.

Nu predikar du igen.

Citat:
Jag avvisar inte det icke synbara. Om det finns rationell anledning för det icke uppfattbara så existerar det.

Och när presenterar du belägg för det "icke synbara"? Istället för att bara predika att det finns.

Citat:
Att du kan se något som existerar gör det inte mer verkligt än att du inte kan se något som existerar.

Vilket å andra sidan inte heller betyder att allt "osynligt" nödvändigvis existerar utan belägg. Du jonglerar med bevisbördan.

Så lär dig elementär, nutidig, västlig, akademisk logik.
Citera
2017-04-07, 08:12
  #1655
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Först måste man avgöra vad som skall vara ens ledstjärna. Rationalitet eller sinnesupplevelser.
Visdom eller dumdristighet. Ett rationellt universum eller ett universum från mirakel.

Förklarar du materien med tanke och idé eller förklarar du tankar med materia?

Världen har kommit till ett val. Världen måste välja.
Rationalitet eller gå under.

Falsk dikotomi.
Citera
2017-04-07, 08:15
  #1656
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Falsk dikotomi.

Fel. Läs på.
https://en.wikipedia.org/wiki/Empiricism

https://en.wikipedia.org/wiki/Rationalism
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in