2017-04-06, 22:56
Medlem
Vansnaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokofjong
Varför skulle SS vara rökt vad det gäller musikkarriär? Förstår inte det resonemanget alls.
Han är en duktig musiker, bra mycket bättre än gemene instrumentägare i Sverige.
Han har efter Ghost en scen/turnévana som få besitter.
Lär vara ett och annat band som vill ha honom som producent eller få skivan mixad/mastrad.
Sist men inte minst, han har fått stor uppmärksamhet iom Ghost samt även en och annan kontakt i branschen.

Var lite otydligt uttryckt av mig. Och jag håller med om vad du skriver här, det är så att SS är en duktig musiker (i Ghost har jag märkt det själv och samtidigt fått det bekräftat från källor). Poängen jag försökte etablera var att det allt mer och mer liknar en smutskastningskampanj mot både TF och Ghost. Sätter vi ihop stämningsansökans text, det öppna brevet och "bandet" Priest så ser det riktigt illa ut, enligt min mening. Stämningsansökan i sig kan jag inte se nåt fel med, den är ett sätt att pröva sakernas tillstånd inför domstol (om den nu är ärlig). Men resten. Det kommer inte att passera obemärkt i musiksverige, åtminstone delvis så kommer det att slå tillbaka hårt mot upphovspersonen. Hur ska SS kunna ingå i ett nytt seriöst band? Hur ska man lita på en person som fläker ut hela Ghost på ett bräde? Det var det jag menade. Sedan som sessionsmusiker och producent med mera är det nog inga problem.

Och någon förlikning är inte heller i sikte när man agerar på det sättet. Verkar misstänkt likt vara en kampanj. Jag kan iaf förstå att många tolkar det som en sådan. Personligen tycker jag att det är fult och, som någon tidigare skrev, utan fingertoppskänsla.
Citera
2017-04-06, 22:59
Avslutad
Ghost är skit och totalt överhypat. Folk som gillar detta band måste vara musikaliskt efterblivna högskolestuderande spexare som aldrig varit på en livespelning förut.
Citera
2017-04-06, 23:00
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iCunt
Ingen som är upprörd. Pete hade en åsikt och fick svar och han garvade över det.

Du håller god ton och försöker vara diplomatisk, men känner att du ofta vill dra i handbromsen så fort något inte är faktabaserat gentemot TF. Säg att en person tycker att det lutar åt ett håll, klart den vet att det inte behöver stämma på molekylnivå, men likväl baseras känslan på detta och man väljer att posta. Du säger dig vara mitti och det är fine, men knäck pekpinnen en gång för alla.
OK, pekpinne knäckt men jag kommer även framgent att gilla "fakta" då känslor, inte helt sällan, kan vara helt åt pipsvängen fel.

Jag tycker alla brev, sociala medier-inlägg och stämningsansökningen är lite just det, d v s känslor och bitterhet, som jag dock förstår, över att vara bortputtade. Inte schysst kanske men inget som stör mig då jag inte känner någon och sedan får framtiden visa sig vad det gäller det juridiska.

Det är ju inte första gången band träter och artister slåss om pengar och, återigen med en dåres envishet, så tror jag att tanken med masker redan från början var lite för just detta. Jupp, jag är cynisk också.
Senast redigerad av Marmoth 2017-04-06 kl. 23:02.
Citera
2017-04-06, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Les Binks
Om jag tolkar stämningen rätt är nyckeln termen "enkelt bolag". När någon slutar lämnar denne det enkla bolaget. De som är käranden är de som ingick i det enkla bolaget i december 2016 när diskussionerna mellan advokaterna nådde vägs ände.
Så en senare stämning gällande 2010-juli 2016 är inte möjlig? Kanske är skillnad på att sluta och att tvingas sluta.
Citera
2017-04-06, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavetten
Det är mycket snack om att dela kakan och att vissa personer i bandet inte är värda så mycket för att de inte är "hjärnorna" bakom bandet. Då undrar jag:

Om du ska köpa en tavla. Vem är mest värd pengarna du ska betala?
1. Den person som bestämt vad motivet ska bestå av eller
2. Konstnären som hållit i penseln och målat tavlan?

När man läser stämningsnasökan ser man tydligt att bandmedlemmar tagit av sina egna gager för att investera i bandet. Medlemmarna har hjälpts åt att boka spelningar. Man har gemensamt ställt upp på promotion-aktiviteter som att delta i mängder av photo-sessioner, signeringar, små uppträdanden i skivbutiker etc. Man har även hjälpt till att sprida namnet och musiken på de sätt man kan. Sedan har man självfallet varit med på turnéerna och slitit. Högst troligt har det inte varit i närheten lika glamoröst som när Metallica reser runt. Dessutom har Simon haft sin privata studio till förfogande och agerat ljudtekniker.

TF har skrivit det mesta låtmaterialet men enbart baserat på det kan de flesta av oss här inte påstå att de andra medlemmarna varit lata. Det vet vi inget om. Kanske har de skrivit oändligt med material men att det inte tilläts att spelas in. Åter igen. Bandmedlemmar med kontrollbehov kan bromsa kreativiteten hos de övriga i gänget rätt snabbt.

Att vara medlem i ett band som Ghost där det turneras så flitigt som det gjorts de senaste åren kan vara kärvt. Först ska du ha ekonomin att röra dig med när du är ute. Samtidigt ska man ha pengar över att betala de räkningar som ligger hemma på hallmattan. För att detta ska hålla en rimlig nivå måste man troligtvis ha en något högre lön som artist än vanliga knegare för att kunna leva sunt och stressfritt.

De flesta band startas av kompisar. Man är ett gäng som har kul och drömmer om rockstjärnelivet. Man åker över hela landet, kanske någonstans i Europa, för att lira för småpengar som täcker en bråkdel av vad resor, mat och övernattning kostar. Man går back många gånger om. Om/när det sedan börjar att röra på sig sätts vänskapen på prov. Då är inte musicerandet längre bara en rolig grej kompisar emellan. När hobbyn blir ett arbete och förutsättningarna inte längre är lika - då blir det så här. Tyvärr. Det finns det otaliga exempel på i historieböckerna.

Klokaste inlägget på väldigt länge.

Sen får vissa personer det att låta som att det är något väldigt exceptionellt med det här bandet att det är en medlem som stått för det mesta av låtskrivandet med hjälp av någon enstaka annan medlem. Jag skulle nog tippa på att väldigt många band fungerar så och där kommer man oftast överens och löser det. Och som antyds ovan startar man normalt sett inte ett band med att sätta sig och skriva kontrakt.

Det är en intressant men tragisk soppa det här. Jag hade så sjukt stora förhoppningar om det här bandet, jag har helt tappat sugen att se dem live igen, magin och den mörka mystiska känslan som fanns på första turnéerna är som bortblåst. Ser ändå fram emot kommande skiva.
Citera
2017-04-06, 23:05
Medlem
MissPrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Undrar mer också vad fans runt om i världen känner, d v s bryr de sig lika mycket som "oss" om vem som finns under respektive mask?

My feeling is that people are very upset and they think that Papa is the devil. I really think that this could affect to Ghost's future, and no in good way.

Will we hear some greedy Pope shouting at upcoming concerts?

The Nameless Ghouls who sign the note (I do not know why they call themselves Nameless, if they write their names in that text : Whoco5: ) are mobilizing many people in their favor.
Citera
2017-04-06, 23:05
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansnax
Var lite otydligt uttryckt av mig. Och jag håller med om vad du skriver här, det är så att SS är en duktig musiker (i Ghost har jag märkt det själv och samtidigt fått det bekräftat från källor). Poängen jag försökte etablera var att det allt mer och mer liknar en smutskastningskampanj mot både TF och Ghost. Sätter vi ihop stämningsansökans text, det öppna brevet och "bandet" Priest så ser det riktigt illa ut, enligt min mening. Stämningsansökan i sig kan jag inte se nåt fel med, den är ett sätt att pröva sakernas tillstånd inför domstol (om den nu är ärlig). Men resten. Det kommer inte att passera obemärkt i musiksverige, åtminstone delvis så kommer det att slå tillbaka hårt mot upphovspersonen. Hur ska SS kunna ingå i ett nytt seriöst band? Hur ska man lita på en person som fläker ut hela Ghost på ett bräde? Det var det jag menade. Sedan som sessionsmusiker och producent med mera är det nog inga problem.

Och någon förlikning är inte heller i sikte när man agerar på det sättet. Verkar misstänkt likt vara en kampanj. Jag kan iaf förstå att många tolkar det som en sådan. Personligen tycker jag att det är fult och, som någon tidigare skrev, utan fingertoppskänsla.
Ja, jag funderar också i de banorna....det känns inte riktigt genomtänkt och min förhoppning är att båda sidor går nöjda ur detta och kommer vidare med sina karriärer.
Citera
2017-04-06, 23:08
Medlem
MissPrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansnax

Totally agree!
Citera
2017-04-06, 23:15
Medlem
Trambos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaernregn
Är inte "Linton Rubino" MP:s synonym? Så som "A Nameless Ghoul" är synonym för TF?

Menar du Pseudonymer nu? MPs Pseudonym är Indio Marcato
Citera
2017-04-06, 23:32
Medlem
Jaernregns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trambo
Menar du Pseudonymer nu? MPs Pseudonym är Indio Marcato

Oops, my bad. Blandade ihop namnen.
Citera
2017-04-06, 23:33
Medlem
Vansnaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Ett ställe för dem att starta borde vara att hänvisa till hur de har betalats genom åren. Det är ju tydligen endast ett år de inte blev betalade alls. Pengar bar betalats. Hur har det gått till?

Om de betalats som inhyrda musiker så har de inte stora chanser med stämmningen. Om de har betalats som del av ett enkelt bolag så står de nog ganska starkt. Men annars ska man säkert rota runt i registreringar i bolagsverket och liknande för att få en klar bild

Jag vet att du inte menar så, men finns det ett bolag (vilket som helst) så är det bara att titta på det och se vilka som är bolagsmän - alla de som inte är det lär inte ha något att säga till om. Annars är det viktigt konstaterande som du läger fram: var har pengarna till löner kommit? Och till investeringar i Ghost? Vem är huvudman för detta? Så det är att förutsätta vad som ska bevisas att påstå att det verkligen finns ett Enkelt bolag. Jag tolkar "Enkelt bolag" på samma sätt: att det är grundat på överenskommelser och kanske t.o.m. handlingar, utan att dessa måste vara bevittnade inför juridiskt ombud osv.; för att just skilja formen från andra typer av bolag, t.ex. aktiebolag. För att konstatera hur allt detta hänger ihop med som i vårt fall ett "rockband" (och liknande grupperingar) behövs juridiska specialkunskaper samt en inläsning på relevanta lagparagrafer.
Citera
2017-04-06, 23:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Ja, jag funderar också i de banorna....det känns inte riktigt genomtänkt och min förhoppning är att båda sidor går nöjda ur detta och kommer vidare med sina karriärer.

Vilken jävla karriär?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in