2017-04-06, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sums
DTänker mer på hur smal vägen är och att problemen med vägen flera gånger rapporterats till Vägverket, bl.a av räddningstjänsten. Det skulle kanske inte behöva vara en tvåfilig motorväg.

Där olyckan skedde är vägen bred och fin med långa mjuka svängar så det är inte den här sträckan av E45 som är dålig. Från tex Orsa och några mil norrut (ca 8 mil söder om olycksplatsen) är vägen bara 6 meter och då börjar det bli lite tajt vid möte.
Citera
2017-04-06, 19:52
Medlem
Njursaltares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Nej, jag håller med dig. Jag uttryckte mig klumpigt. Det jag egentligen menade att det kan vara bidragande, men givetvis så faller egentligen allt på föraren (om det inte handlar om extremt udda händelser som inte gick att förutse ens i vildaste fantasin).

Min kommentar om tjälskott var mer i bemärkelsen av att det var ett stort tjälskott som kunde bidra mycket. Nu verkade det mest vara lite större/mindre sänkor eller gupp och verkar inte ha en större påverkan på ett fordon av den typen. Mitt fel, helt klart.

Jag befinner mig ofta på sjön, ingenstans sa jag att jag körde i full fart med enbart GPS. Om man har fullt uppdaterade sjökort tillsammans med GPS(och andra verktyg) och att ha åkt samma väg flera gånger så vore det rätt konstigt om det helt plötsligt låg ett grund i vägen. (Här är då liknelsen av att vägen var bra hela vägen fram till detta tjälskott, verkar mindre sannolikt nu än när jag skrev)

Jag skyller inte ofta på samhället, jag påstår bara på våra bristande politiker som i stor del lyckas slösa bort pengar på allt annat än väsentliga saker. Där ingår vägunderhåll, sjukvård, polis, ambulans och allt du kan tänka dig.

Håller med dig. Basfunktionerna i samhället monteras ned varje dag. Hade vi inte haft en massa öststats-chaffisar så hade arbetsklimatet varit bättre för chaufförerna med hjälp av bättre lönsamhet.
Citera
2017-04-06, 20:03
Medlem
Hör från en bekant som är nära med en av tjejerna som ligger på sjukhuset att det ser väldigt illa ut. Tydligen har hon allvarliga hjärnskador... Det är kanske så att bara kroppen lever. Men vi får hoppas på det bästa. Vi har sörjt så mycket redan här i Mark.

Någon som har namnen på de som redan avlidit? Jag har inte namnet på alla, och kan därför inte veta om jag känner personerna. Har kollat med de jag känner som jag kan komma på.
Klarar inte av att gå till folksamlingen och "sluska" där, känns.. Ja.
Citera
2017-04-06, 20:12
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Dock så ökar risken för hjärtinfarkt, stroke mm med åldern.

Det vägs med råge upp av den större mognad och erfarenhet som en 60-åring besitter, jämfört med t ex en 25-åring.

Jag skulle mycket hellre åka med en 60-åring med flera decennier i yrket, än med en ung person.

De lite äldre förarna är hett eftertraktade bland bussbolagen eftersom bolagen vet att de kostar mindre i form av olyckor och skador på bussarna.
Citera
2017-04-06, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det vägs med råge upp av den större mognad och erfarenhet som en 60-åring besitter, jämfört med t ex en 25-åring.

Jag skulle mycket hellre åka med en 60-åring med flera decennier i yrket, än med en ung person.

De lite äldre förarna är hett eftertraktade bland bussbolagen eftersom bolagen vet att de kostar mindre i form av olyckor och skador på bussarna.

Så är det, jag håller med. Men samtidigt så var det plötslig sjukdom (hjärtinfarkt?) som orsakade dödsolyckan med buss i Tidaholm (tror jag det var).

Poängen jag ville få fram är att andra orsaker än de man kan råda över kan orsaka en olycka och därför så måste även vägen vara säker. I detta fallet har vägen brister som påtalats, men inte åtgärdats.
Citera
2017-04-06, 20:18
Medlem
veritatems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Njursaltare
Håller med dig. Basfunktionerna i samhället monteras ned varje dag. Hade vi inte haft en massa öststats-chaffisar så hade arbetsklimatet varit bättre för chaufförerna med hjälp av bättre lönsamhet.

Öststatare är inte problemet i buss/taxi branschen.
Problemet är dom stora inhemska åkerierna/företagen själva.
Dom äcklen går in och dumpar priserna i alla upphandlingar i hela Sverige, med resultat
att man inte har råd att underhålla fordon, köra efter kör och vilotidsregler, utbilda anställda
mm mm mm, snarare konstigt att det inte händer oftare för Bergkvarabuss.
Senast redigerad av veritatem 2017-04-06 kl. 20:33.
Citera
2017-04-06, 20:28
Medlem
veritatems avatar
Vet inte om detta tagits upp tidigare i tråden men, den bortförklaringen från Bergkvarabuss slår fan allt : Vägen är väldigt smal!!!
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/ulykkesbussen-i-sogndal-skulle-kjoert-en-annen-vei/a/10119315/
Senast redigerad av veritatem 2017-04-06 kl. 20:31.
Citera
2017-04-06, 20:43
Medlem
V0VV3Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
AB

Får känslan av att man inte gjorde någon åtgärd på det fel som rapporterades på bussen. Bara testade den igen och tyckte då att den kändes ok. Kan de ha varit ett fel som sedan återkom? eller att de triggades av ojämnheterna i vägen?
Citera
2017-04-06, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikitalord
Idag, 13:55
Gav aftonbladet tipset men de menade på att de redan hade det så här är det:

Kolla hur bussen används mellan de två gånger den underkändes av sbp dvs ej hade felet åtgärdat som sen vid 3 försöket åtgärdades. underkänd datum 2016-10-27 mätarställning 583920 ej åtgärdat fel underkänd på nytt 2016-11-10 mätarställning 589618 Brukats med ej åtgärdat fel 5698km

En dag går bort på vadera besiktning återstår 13 dagar i trafik bussen har då med fel rullat 570 mil/13dagar bussen rullade i snitt 44 mil om dagen.

För vanliga fordon gäller att man endast brukar dem till och från verkstad med anmärkningar som medför ombesiktning att då köra yrkesmässigt 570 mil kan nog inte anses lämpligt
se bildadressen på spb protokoll.khttp://www.sydsvenskan.se/images/1r8d6mSoP2da60pyom3HSt9Lqvw.jpg

Och nu ikväll kör de den nyheten. de de missat var att det var 570 mil mellan första besiktningarna men troligen även en hel del mil även mellan besiktning 2 och 3.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/blRaA/korde-minst-570-mil--trots-underkand-besiktning
Senast redigerad av nikitalord 2017-04-06 kl. 21:08.
Citera
2017-04-06, 20:47
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
De är ju samma sak som man får ut med elektronisk körjournal som stoppas i obd uttaget, får kartbild och exakt hastighet hela tiden och de saker du räknar upp

Färdskrivaren loggar väl inte ut allt det där? Du får hastighet, kör- och vilotider. Varför skulle en färdskivare lagra kartbild? Verkar inte nödvändigt alls. Lagra positioner kanske, men de kan man ju lägga på en kartbild... Men kanske är det så du menar?
Citera
2017-04-06, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av V0VV3N
Får känslan av att man inte gjorde någon åtgärd på det fel som rapporterades på bussen. Bara testade den igen och tyckte då att den kändes ok. Kan de ha varit ett fel som sedan återkom? eller att de triggades av ojämnheterna i vägen?
Nu fanns det ju inga ojämnheter i vägen som påkallade olyckan. I såfall skulle minst ett 20-tal gå av vägen där per dygn... Är det fler stollar på forumet som tror att ENBART denna buss körde E 45 den aktuella natten???

Jag bor på ort och ställe, vet hur vägen ser ut. Inte en chans att olyckan berodde på vägens beskaffenhet. Då skulle fler olyckor ha hänt.
Citera
2017-04-06, 21:14
Medlem
Ut med namnen och uppgifter på samtliga representanter på Bergkvara Buss. Barn har dött och fått men för livet på grund av deras misskötsel och fusk med bussarna. Fyfan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in