Citat:
Ursprungligen postat av
Formsvacka
Nja, kom igen nu. 60 är faktiskt ingen ålder i dag i Sverige. Det låter på dig som att det satt en dement 90åring bakom ratten.
Dock så ökar risken för hjärtinfarkt, stroke mm med åldern. Men en majoritet av befolkningen får blackout av olika slag även vid lägre åldrar, vilket gör att man ställer väldigt höga krav på miljön runt vägarna för att de skall få skyltas med en hög hastighet.
Med tanke på att man påpekat för Trafikverket att vägkanten längs med denna väg är mjuka (och de valt att inte göra något åt detta, exempelvis sänka hastigheten) så kommer man troligtvis att lägga en del av skulden på Trafikverket.
Hittar man fel på bussen så kommer detta ansvar att delas över chaufför och bussbolag, mest på bolaget. Fel på körschemat delas också mellan chaufför och bolag.
Om man kan bevisa att chauffören slumrat så hamnar detta på chauffören. Jag har dock egen erfarenhet av att ha tuppat av när jag kört bil trots att jag inte varit trött alls (troligen någon form av stroke eller epilepsianfall) och detta är inte helt ovanligt. Det blir därför mycket svårt för åklagaren att bevisa sömn om inte chauffören erkänner. .