2017-04-04, 01:00
Medlem
Cagliari bortabesegrade Palermo (Derby delle Isole) med 1-3 där man var överlägsna under andra halvleken. Sau & Borriello på topp med João Pedro som trequartista. Stark uppställning trots att Dessena med andra är skadade…

Cagiari dominerade matchen och då framförallt andra halvleken. Det som var extra tydligt var att man vann närkamperna. Något Lopez knappast är nöjd med.

Cagliari har 35 poäng och har redan erövrat la Salvezza. Nu siktar man på att komma på övre halvan av tabellen, vilket kan vara möjligt.

Som vanligt dillar jag lite om livet och lyfter fram att då EU och Italien sviker Armatrice så visar andra ryggrad (4.58 men det räckr med att se första sekunden för att förstå):

https://www.youtube.com/watch?v=3WCiHISkU5g

Det är en tradition på Sardinien att då en fåraherde råkar hamna i svårigheter som han inte kan styra över så hjälper de andra till. En uråldrig tradition som man utvidgar…

Här ger man 1000 får till de drabbade av jordbävningen i centrala Italien. En möjlighet att gå vidare efter en katastrof. Och det är verkligen typ ett får per fåraherde på Sardinien, en rktig gräsrotsinsamling. Inget symboliskt där någon rik köper 1000 får och skapar PR.

Folk som är stolta över sina traditioner som hjälper varandra. Fint som fan. Vi snackar om folk som har fantastiska traditioner som man håller vid liv. Full respekt för varandra.

Som en fotnot så röstade Tyskland, Finland, Danmark, Österrike, England och såklart Sverige emot att hjälpa offren i Itailen.

Italienska:
https://scenarieconomici.it/terremoto-scandalo-continuo-ed-ostacoli-dalleuropa-niente-fratellanza-solo-vergogna/

Vergogna.
Citera
2017-04-04, 17:56
Medlem
myskankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Låt oss se fram emot två fantastiska Coppa Italia-semifinaler.

På tisdag ska Roma försöka hämta upp ett 0-2 underläge mot Lazio. Och om jag förtår det rätt så ska kurvan vara på plats?

Och på onsdag ska Napoli försöka vända 1-3 mot Juventus. Vi fick en föraning under helgen, men jag tror att Allegri prioriterar at gå vidare i CI.

Oavsett så är det två underbart fantasiska matcher.

Ja, det kommer att bli mycket folk på Olimpico. Kanske till och med fullsatt. Det har tydligen sålts bra med biljetter till matchen. Skönt med ett riktigt derby, det var ett tag sedan. Förhoppningsvis blir det en underhållande tillställning ikväll.

2xNapoli nu och Barcelona nästa vecka, fantastiskt. Underbara matcher. Juventus går vidare med 1-1 imorgon, men jag tror nog att det blir lite mer offensivt ändå från början. Dybala och Cuadrado kommer antagligen starta. Sturaro på Mandzukic plats om det blir 4-2-3-1 kanske? Eller så kan man flytta upp Alex Sandro. Mandzukic har problem med ett knä.
Citera
2017-04-04, 18:11
Medlem
Morganovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunrise01
Någon som har koll på skytteligan? Kommer bli riktigt tight ända till slutet verkar det som..

Du har missat min underbara tråd Tippa Serie A. Där finns skytteligan som verktyg till deltagarna. Jag har ganska bra koll.. är det något du undrar, så kan du fråga mig.

Tippa Serie A - Omgång 30

PS den är på svenska.. gjort av mig. Inte copy. Jag har till och med självmålen inräknat och sen fett stil på senaste målskyttarna.

Citat:
Ursprungligen postat av myskankan
Juventus går vidare med 1-1 imorgon, men jag tror nog att det blir lite mer offensivt ändå från början. Dybala och Cuadrado kommer antagligen starta. Sturaro på Mandzukic plats om det blir 4-2-3-1 kanske? Eller så kan man flytta upp Alex Sandro. Mandzukic har problem med ett knä.

Vafan gör Mandzukic, hela tiden osynlig. Funderar på att kasta honom i Fantacalcio. I Atlético Madrid var han inte såhär. Han är inte lika hungrig.
Senast redigerad av Morganovic 2017-04-04 kl. 18:16.
Citera
2017-04-04, 18:43
Medlem
myskankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morganovic
Vafan gör Mandzukic, hela tiden osynlig. Funderar på att kasta honom i Fantacalcio. I Atlético Madrid var han inte såhär. Han är inte lika hungrig.

Han har en lite annan roll nu när han spelar på kanten. Hungern tycker jag inte det är något fel på, han kämpar något enormt på planen. Men det är väl tveksamt om han gör över 10 mål i år, inget jag bryr mig om så länge han gör jobbet.

Har du Mandzukic som målgörare i Fantacalcio så kan det vara en bra idé att byta.
Citera
2017-04-04, 22:45
Medlem
JayGatsbys avatar
Lazio till Coppa Italia-final!
Får se om de möter Juve eller Napoli i final imorgon.

Fundering; Coppa Italia avgörs 2a juni.
Champions League-finalen avgörs den 3e juni.

Har man någon tanke på att kanske flytta Coppa-finalen om Juve tar sig till Champions League-final?
Citera
2017-04-04, 22:59
Medlem
myskankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby

Har man någon tanke på att kanske flytta Coppa-finalen om Juve tar sig till Champions League-final?

Det kommer man att göra, jag kan inte se något annat hända. Dom brukar väl alltid ha två datum för CI-finalen?
Citera
2017-04-05, 11:01
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Det kommer man att göra, jag kan inte se något annat hända. Dom brukar väl alltid ha två datum för CI-finalen?
Njae, CL-finalen brukar ha ett specifikt datum. Väldigt sent i år dock, brukar vara sista eller näst sista helgen i maj.

Märkligt att förlägga Coppa-finalen så att den krockar. Inte direkt otänkbart att t.ex. Juventus skulle nå bägge finalerna.

FA Cup-finalen och Copa Del Rey-finalen förläggs sannolikt inte så det krockar med en CL-final.

Edit:
Dubbelkollade; FA Cup, Copa Del Rey & DFB Pokal avgörs alla 27e maj; dvs en vecka innan CL-finalen.
Endast Coppa Italia avgörs 2a juni...
Senast redigerad av JayGatsby 2017-04-05 kl. 11:05.
Citera
2017-04-05, 12:56
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:

Jävla sommarturneringar det har blivit. Saker och ting ska avgöras i maj. Varför ligger inte CL-finalen i maj som vanligt?
Citera
2017-04-05, 13:56
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Jävla sommarturneringar det har blivit. Saker och ting ska avgöras i maj. Varför ligger inte CL-finalen i maj som vanligt?
Instämmer. I Juni spelas antingen EM/VM eller så har spelarna ledigt för nästa säsong.

Antagligen för att de flesta satte sina cupfinaler 28e. Dessa borde ju tidigareläggas.
Citera
2017-04-05, 14:24
Medlem
sebastian_s avatar
http://www.ultras-tifo.net/news/4807-roma-lazio-04-04-2017.html

Två saker jag tänker på här.

Barriärerna är inte alls borta?

Irriducibili leder Lazios curva igen??
Citera
2017-04-05, 18:28
Medlem
Citat:

2xNapoli nu och Barcelona nästa vecka, fantastiskt. Underbara matcher. Juventus går vidare med 1-1 imorgon, men jag tror nog att det blir lite mer offensivt ändå från början. Dybala och Cuadrado kommer antagligen starta. Sturaro på Mandzukic plats om det blir 4-2-3-1 kanske? Eller så kan man flytta upp Alex Sandro. Mandzukic har problem med ett knä.
Styrka och svaghet för Juventus. Man vill vinna allt hela tiden. Jag kan tänka mig att Allegri kanske lite lyckas formtoppa och spara spelare vid kritiska tidpunkter, men fortfarande vill man vinna. Juventus ger aldrig bort något gratis.

Milan var under sin bästa tid redo att spela samman ett lag i början av säsongen med ett långsiktigt mål och att kanske tom förlora en seriematch inför en viktig match i CL. De ville såklart inte förlora men man ville vara som bäst i de allra viktigaste matcherna under våren. Juventus däremot satsade allt på att vinna alla matcher hela säsongen. Därför slutade säsongen inte sällan med att Juventus vann Serie A medan Milan lyckades i CL.

Citat:
Han har en lite annan roll nu när han spelar på kanten. Hungern tycker jag inte det är något fel på, han kämpar något enormt på planen. Men det är väl tveksamt om han gör över 10 mål i år, inget jag bryr mig om så länge han gör jobbet.

Har du Mandzukic som målgörare i Fantacalcio så kan det vara en bra idé att byta.
Jag håller med. Återigen anpassar Allegri spelet efter vilka spelare som han har tillgängliga. Och Mandzukic har okså anpassat sig. Kompromisser för lagets bästa.

Jag tycker att han har gjort det bra från en något ovan position på kanten där det ingår ett defensivt ansvar även om han kan vika in centralt offensivt.

Återigen vill jag lyfta fram Allegri, som vi alla vet helst vill spela med en trequartista. Och nu har han äntligen en trequartista av hög kvalitet, dvs Pjanic. Trots det så uppfinner han 4-2-3-1. Då lyckas han dels ge Higuain möjligheten att briljera på topp, samtidigt som han ger de offensiva spelarna Mandzukic, Dybala och Cuadrado chansen. Och på mittfältet är det också offensiva spelare i form av Khedira och Pjanic med Marchisio som en självklar möjlighet.

Oavsett så är ovanstående offensiva uppställning möjlig eftersom man har ett fantastiskt försvar, där Buffon ingår.

PS
Men vafan vet jag? Inte särskilt mycket när det gäller Juventus, om än möjligen lite mer när det gäller Allegri. Det blir en fin match ikväll.
Senast redigerad av Brille68 2017-04-05 kl. 18:34.
Citera
2017-04-06, 17:06
Medlem
Citat:
...
Napolis spel imponerar, inte minst på San Paolo. Men man har ett snäpp upp upp till att utmana de allra stötta i Europa över två matcher.

Kan bli en fin final mellan Lazio och Juventus där Juventus dock är klara favoriter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in