2016-11-14, 20:55
Medlem
Germanofils avatar
Såg den här på facebook idag:
http://i66.tinypic.com/acrgw4.jpg

Sannerligen inga dåliga anfallare man hade i Serie A på den tiden! Vieri var min favorit.
Citera
2016-11-14, 21:06
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68

Italien mot Tyskland däremot är en stor match. Tvåan respektive trean när det gäller landslagsmeriter. När det gäller klubblag är Italien dock större än Tyskland. Och när de möts då det gäller så vinner Italien.

Men Tyskland är världens näst mest framgångsrika landslag. Och är regerande världsmästare. Och sedan 2006 har man dessutom charmat världen, till skillnad mot tidigare då man ibland spelade den ”onda” rollen.

Samtidigt finns där inte en riktig rivalitet. Finns äver 600.000 italienska medborgare i Tyskland. Finns massor med italienska spelare även om de stora stjärnorna lyser med sin frånvaro. Caligiuri, Grifo, Caldirola, Donati och Curci. Sedan hur många som helst i de lägre divisionerna.

Totalt lär det finnas nästan 700 italienska fotbollsproffs i Tyskland...

http://static.fanpage.it/wp-content/uploads/sites/9/2016/11/italiani-estero.jpg

Blir en fin match mellan Tyskland och Italien på tisdag. Fylld av respekt som sig bör.
Ja en riktig klassiker! Även intressant att du tar upp italienska spelare i Tyskland. Jag skrev precis lite om tyska klubbar som startades av italienska gästarbetare i det här inlägget:
(FB) Tysk fotboll 2016/17, från Bundesliga1 och die Mannschaft till Oberliga.

Ett äldre inlägg på samma tema (plus att Thomas Häßler är med):
(FB) Allt om Tysk fotboll 2015/16
Citera
2016-11-14, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Såg den här på facebook idag:
http://i66.tinypic.com/acrgw4.jpg

Sannerligen inga dåliga anfallare man hade i Serie A på den tiden! Vieri var min favorit.

Baggio, Del Piero, Pippo, Luca Toni, Montella, Totti, osv för att nämna några italienska fotbollspelare samma säsong. Och vem vann skytteligan? Dario Hübner för Piacenza! (Tillsammans med Trezeguet)

Di Vaio för Parma blev fyra, och Maniero för Venezia blev femma. Galet.

Om man vill ha lite roligt ska man följa den gode Bobo på social media. En man som njuter av livet och inte bryr sig om andra uppfattar honom som en pajas...

https://www.instagram.com/christianvieriofficial/?hl=en
Senast redigerad av Brille68 2016-11-14 kl. 22:28. Anledning: skriver som en turk!
Citera
2016-11-14, 22:11
Medlem
Calogeros avatar
Allegri nämner att Marko Pjaca är den spelaren han tror kommer lyfta Juventus 2017. Det var en värvning jag prisade när den gjordes och under den lilla speltiden han haft att visa upp sig i den svartvita tröjan har han sett oerhört spännande ut.

Ett fint ess att ha i rockärmen. Kanske blir Marko Pjaca i slutändan den trequartista Allegri suktat efter?

Nu är det inte speciellt långt kvar till transferfönstret öppnar igen. Att Belotti kommer att hamna i Milan någon gång förutsätter jag, frågan är inte om utan när. Carlos Bacca är en pålitlig målskytt och egentligen Milans enda stjärnspelare i dagsläget, men jag tror ändå att han kan kan lämna redan i januari. Colombianen ser märkligt loj ut stundtals, nästan som att han spelar dåligt med flit. Det viskas dessutom om en återkomst till Sevilla. Att ta in Belotti skulle knappast vara ett nedköp för Milans del.

Gregoire Defrel ryktas bli Salahs temporära ersättare, egyptern försvinner till Afrikanska mästerskapen i januari. Som vanligt verkar Roma totalt ignorera den italienska marknaden. Nu vore det ett ypperligt tillfälle att gå efter Riccardo Saponara som dessutom rimligtvis borde gå att lösa för en billigare peng än för ett år sedan. Nu är förvisso Sabatini borta och nye sportchefen Massara har faktiskt pratat om ett mer italienskt Roma. Fint så. Bara att hoppas att det är mer än tomma ord.
Senast redigerad av Calogero 2016-11-14 kl. 22:14.
Citera
2016-11-15, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Ja en riktig klassiker! Även intressant att du tar upp italienska spelare i Tyskland. Jag skrev precis lite om tyska klubbar som startades av italienska gästarbetare i det här inlägget:
(FB) Tysk fotboll 2016/17, från Bundesliga1 och die Mannschaft till Oberliga.

Ett äldre inlägg på samma tema (plus att Thomas Häßler är med):
(FB) Allt om Tysk fotboll 2015/16

Lysande inlägg!

Italien mot Tyskland på San Siro är fan fotbollskultur!
De två mest framgångsrika landslagen i Europa, som dessutom har haft flera klassiska matcher.

VM-semifinal 1970, (2:20):
https://www.youtube.com/watch?v=jsnMLt6te7s

VM-semifinal 2006 (1:51):
https://www.youtube.com/watch?v=MbGUeu6cv2M

VM-finalen 1982 är inte i närheten av ovanstående. Där var den stora matchen mellan Italien och Brasilien.

Och nu senast i EM så fick Tyskland en revansch, även om det krävdes straffar för de regerande världsmästarna att besegra ett svagt gli Azzurri.

Rivaliteten baseras på ömsesidig respekt och spektakulära avgörande matcher. Men det är inte en hatmatch på något vis. Tyskland har Holland som rival.

https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/15056329_1308620662501530_4379701804044895845_n.jp g?oh=9270e18743cb981461468f8d7b4e3f64&oe=58BBC365

Men de är nu tyvärr ännu mer på dekis än Italien. För Italien är nu på väg upp. Verratti, Milan-spelarna, Berardi, Belotti osv... Gli Azzurri kommer att vara starkare 2018 än vad de är nu. En skön trend.
Citera
2016-11-15, 20:21
Medlem
ITALIA (3-4-3) : Buffon; Romagnoli, Bonucci, Rugani; Darmian, De Rossi, Parolo, Zappacosta; Immobile, Belotti, Eder.

Sex spelare som är 26 år eller yngre, men samtidigt spelar Parolo och Eder som är tämligen meningslösa i sammanhanget. Hade varit starkare med Verratti och Berardi.

Många unga som kommer att leda gli Azzurri till nya stordåd, men frågan är om veteranerna hinner vara med och leda dem till något stort. Det finns ett mellanrum mellan Buffon, Barzagli, Bonucci, Chiellini, De Rossi, Marchisio och talangerna Donnarumma, Romagnoli, De sciglio, Rugani, Verratti, Bernardeschi, Locatelli, Berardi, Belotti... Laget saknar dock generationen som binder dem samman...
Citera
2016-11-15, 23:35
Medlem
Avslutade kvällen med att se SVTs EM-krönika 2000.

Minns än idag den totala tomheten som uppstod när Frankrike satte det avgörande målet. Ett avgörande mål som blev just ett avgörande mål pga av nå jäkla hockeyinspirerat påhitt. Och mot det här jäkla Frankrike som en redan hyste agg mot efter '98.

Det jag dock inte hade koll på och som jag är lite intresserad av som kanske någon av trådens användare kan upplysa om, var hur Italien och då den italienska pressen behandlade spelare efter förlusten?

Fick Del Piero skit efter sina två sumpade jättelägen? Blev zambrotta uthängd på brittiskt manér efter sitt röda kort? Beskylldes Zoff för någon taktisk fadäs?

Nu hade ju Frankrike trots allt ett fantastiskt lag och en av dom främsta genom tiderna i sitt lag så kanske det italienska laget ändå ansågs gjort sitt yttersta?
Citera
2016-11-16, 22:34
Medlem
Milan mot Inter på San Siro. Klassiskt!

https://67.media.tumblr.com/b3a5cb63275a99ef2b5e6b591f8fc96c/tumblr_nmozjnaD6j1tp5565o1_1280.jpg

Fast det blir inte med Milanborna Berlusconi och Moratti som ägare, utan asiater... Berlusconi hade nära band med Putin och Kadaffi, och Morattis förmögenhet grundades till stor del på olja från Kadaffi. Milano-lagens förutsättningar försvann i och med den arabiska våren och sanktioner mot Ryssland.

Milano är Italiens finansiella kraftcenter. Det är där uppgångar och nedgångar i italiens ekonomi är tydligast.

Två premiärministrar har tillkommit utan att blivit valda (Monti & Renzi), den ekonomiska krisen är enorm samtidigt som det väller in afrikaner...

Brexit var starten, Trump den definitiva signalen som jag tror bekräftas i Italien med iovotono som stöds av Grillo & Salvini. Samtidigt i Österrike så kan Hofer vinna, och till våren Le Pen i Frankrike.

Vinden har vänt. Milano-lagen börjar återigen se spännande ut. Milan med sina ungdomar som kan spetsas med stjärnor om kineserna väljer att satsa, medan Inter redan har öppnat plånboken även om man inte har lyckats finna en balans. Men rimligen kommer båda lagen att växa under de närmaste åren.

Och det kommer även gli Azzurri att göra. Äntligen ser det ljusare ut inte bara för gli Azzurri och Milano-lagen, utan för Italien och västvärlden.
Citera
2016-11-17, 17:03
Medlem
JayGatsbys avatar
^^ En riktigt grande post.
Citera
2016-11-18, 13:23
Medlem
tjenaretjenares avatar
Conte månadens tränare i premier league, finns det någon liknande utmärkelse man kan få i Italien?

https://twitter.com/premierleague/status/799567858388725760
Citera
2016-11-18, 19:54
Medlem
myskankans avatar
Jag tog en sväng ner till primavera idag. Det är sällan jag är ledig en fredag, men som tur var spelade Juventus sin match idag. Egentligen tittar jag för lite primavera.

Juventus verkar ha svårt att göra mål nu när Kean är uppflyttad. Jag såg den senaste UYL-matchen och där missade Juve enormt mycket chanser att göra mål. Idag mötte dom Chievo och fick en tidig straff, men den satte Morselli i stolpen. Skapade väl inte speciellt mycket efter det heller. Både Clemenza och Kastanos började på bänken, det gör det inte lättare att göra mål heller, kom in ganska tidigt i andra. Juve pressade och skapade en hel del bra målchanser. Men då valde Chievos målvakt, Confente, att storspela.
0-1 slutade matchen till Chievo. Imorgon har Torino chansen att ta en ensam ledning i B om dom vinner över Carpi på bortaplan.

A leds av Verona och Milan, i C toppar Atalanta och Inter.

Snart är det toppmöte i Serie B, Cittadella tar emot Hellas Verona.
Citera
2016-11-18, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av myskankan
...
Snart är det toppmöte i Serie B, Cittadella tar emot Hellas Verona.
Fullständigt vansinne! Pazzini gjorde mål direkt då matchen började, men det stod trots det 4-1 till Cittadella i halvtid. Matchen slutade 5-1.

Förra omgången:
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
I Serie B tog överlägsna ettan Hellas emot Novara som låg på undre halvan av tabellen. Utgången kunde bara bli ett...

0-4 till Novara!

4 min 10 sek:
https://www.youtube.com/watch?v=qUoow2uGXJY

Hellas leder fortfarande Serie B med 30 poäng före Frosinone (27 p) och Cittadella (25 p).

Fullständig katastrof och sammanfall för Hellas. Jag har ingen uppenbar förklaring ...

Hellas behåller ledningen men två storförluster pekar på panik.

Man släppte in 13 mål på de första 10 matcherna och nu 9 mål på de senaste två... Vafan i helvete 1-9 i målskillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in