Citat:
Helt ofattbart egentligen. Eller egentligen överraskar det ju inte ett dugg, men jag menar att det är svårbegripligt ur rationell synvinkel. Känns som väldigt snedriktat engagemang. Jag vet inte hur länge ett "DASPO" varar men "spo" står för "sportive". Det gäller alltså alla sportevenemang, i alla fall sådana där man betalar eller kontrolleras i entrén. "DA", divieto di accendere. Inträdesförbud.
Jag antar att man inte får ett sådant bara för att man befann sig på fel plats vid fel tidpunkt. Eller så är myndigheterna Stalin & man åker på Daspo bara man råkar spilla lite öl eller trampa i en rabatt. Jag misstänker dock att det inte är precis vilken oskyldig som helst som blir avstängd från alla sportevenemang.
Känns ju ganska onödigt att ta en sådan avstängning för ett slagsmål mot ett Serie D-lag. Dessutom mötte man inte ens Serie D-laget utan det var en träningsmatch mot ett lag ännu sämre än Serie D! Helt ofattbart. Dessutom är det ganska långt upp till Sassari-trakten. Det är nog ungefär som från Stockholm till Linköping. Av bilderna att döma så var vädret rent bedrövligt. Grått & regnigt. Gör man den resan för att slåss med lokala Serie D-supportrar vid en träningsmatch en regnig dag? Drar på sig 70 Daspo för besväret? Ha Ha! Helt sjukt faktiskt. Vilka jävla lirare!
Det är ju som om GIF Sundsvall har en träningsmatch mot något Division 5-lag långt upp i Jämtland. Vid matchen hamnar man i slagsmål med supportrar från ett lokalt Division 4-lag som skulle visa sig på styva linan när storklubben är på besök. 70 man avstängda från all sport!
Var de 70 bara från Cagliari? Eller åkte Torres på 70 Daspo de med?!
Vad gör minus 70 i så fall för deras publiksnitt i Serie D?
I Sverige söker sig väl de som vill bråka till storstadslagen. Inte ens invandrarlagen nere på den nivån har väl bråkstakar av huligantyp. I Italien kan det dock förekomma ganska långt ner i serierna.
Det här engagemanget är dock snedriktat. Man talar om publikkris, men att få ihop folk till slagge vid träningsmatcher mot Division 5-lag verkar inte vara några problem.
Jag antar att man inte får ett sådant bara för att man befann sig på fel plats vid fel tidpunkt. Eller så är myndigheterna Stalin & man åker på Daspo bara man råkar spilla lite öl eller trampa i en rabatt. Jag misstänker dock att det inte är precis vilken oskyldig som helst som blir avstängd från alla sportevenemang.
Känns ju ganska onödigt att ta en sådan avstängning för ett slagsmål mot ett Serie D-lag. Dessutom mötte man inte ens Serie D-laget utan det var en träningsmatch mot ett lag ännu sämre än Serie D! Helt ofattbart. Dessutom är det ganska långt upp till Sassari-trakten. Det är nog ungefär som från Stockholm till Linköping. Av bilderna att döma så var vädret rent bedrövligt. Grått & regnigt. Gör man den resan för att slåss med lokala Serie D-supportrar vid en träningsmatch en regnig dag? Drar på sig 70 Daspo för besväret? Ha Ha! Helt sjukt faktiskt. Vilka jävla lirare!
Det är ju som om GIF Sundsvall har en träningsmatch mot något Division 5-lag långt upp i Jämtland. Vid matchen hamnar man i slagsmål med supportrar från ett lokalt Division 4-lag som skulle visa sig på styva linan när storklubben är på besök. 70 man avstängda från all sport!
Var de 70 bara från Cagliari? Eller åkte Torres på 70 Daspo de med?!
Vad gör minus 70 i så fall för deras publiksnitt i Serie D?
I Sverige söker sig väl de som vill bråka till storstadslagen. Inte ens invandrarlagen nere på den nivån har väl bråkstakar av huligantyp. I Italien kan det dock förekomma ganska långt ner i serierna.
Det här engagemanget är dock snedriktat. Man talar om publikkris, men att få ihop folk till slagge vid träningsmatcher mot Division 5-lag verkar inte vara några problem.
Vi får se hur många det blir, siffran var en tidig spekulation och jag har sedan sett tal upp till sammanlagt 160 daspo på 3-8 år. De första har nu fått sina domar, men det kan dröja innan vi har en överblick. Oavsett är alla fans från Sardinien förbjudna att köpa biljetter borta mot Palermo på söndag. Trist.
Man skulle kunna tro att Sconvolts är en av dessa vanliga våldsamma ultras-grupperingar, men så är inte fallet. Man är kända för att hålla på den gamla stilen. Man står upp för tröjan, sjunger hela matchen och behöver sällan ta fighten fysiskt. Men om det skulle behövas så gör man det. Det bästa exemplet är kanske mot Hellas 2003.
Citat:
…
Och då ska man ha historien klar för sig.
Cagliaris i särklass största ultrasgruppering är opolitiska Sconvolts, som normalt inte är särskilt våldsamma. Man är en av de grupperingar som allra bäst representerar Vecchio Stile.
Tidigare fanns även Furiosi, som var ganska långt åt höger. Men de gjorde 2003 gemensam sak med Hellas då de var på besök i Cagliari, och attackerade Sconvolts. Ett sätt att ta över kurvan och samtidigt knyta band till Hellas.
Fem månader senare så var det dags för bortamatch i Verona, och Sconvolts gick till våldsam attack och löpte amok. Kaos och massor av ultras arresterades. Men Hellas blev imponerade över insatsen och att den gjordes på ett schysst sätt. Och Furiosi upplöstes.
https://www.youtube.com/watch?v=0jIccc5Air0
…
Och då ska man ha historien klar för sig.
Cagliaris i särklass största ultrasgruppering är opolitiska Sconvolts, som normalt inte är särskilt våldsamma. Man är en av de grupperingar som allra bäst representerar Vecchio Stile.
Tidigare fanns även Furiosi, som var ganska långt åt höger. Men de gjorde 2003 gemensam sak med Hellas då de var på besök i Cagliari, och attackerade Sconvolts. Ett sätt att ta över kurvan och samtidigt knyta band till Hellas.
Fem månader senare så var det dags för bortamatch i Verona, och Sconvolts gick till våldsam attack och löpte amok. Kaos och massor av ultras arresterades. Men Hellas blev imponerade över insatsen och att den gjordes på ett schysst sätt. Och Furiosi upplöstes.
https://www.youtube.com/watch?v=0jIccc5Air0
…
Jag har inte varit riktigt nävarande de senaste åren och vet därför inte riktigt vad som hänt. Men uppenbart väntade Torres på Sconvolts på stationen i Soros och Sconvolts var redo att ta fighten. Och i Italien har man aldrig gjort dessa meningslösa fighter med diverse regler, utan man använder gärna basebollträ osv…
Men jag tycker att Sconvolts tagit onödiga positioner denna säsong. Man reagerade och agerade mot Storari. En jävligt trevlig man som har enormt mycket erfarenhet och sprider god stämning. Hans fel var att han i Dessenas frånvaro bar kaptensbindeln, men samtidigt i intervjuer hyllade Juventus som laget i hans hjärta. Ohållbart. Och detta är naturligtvis en del i att ultras vaktar tröjan.
Samtidigt har dessa händelser vidgat klyftan mellan vanliga fans och ultras. Och det är inte bra. Jag har som sagt ingen personlig koll på om Sconvolts ändrat ledning eller inriktning den senaste tiden, men jag vill gärna att de håller en lägre profil och fortsätter att leverera under matcher. Men vafan vet jag…