2017-02-19, 23:52
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Man kan inte, särskilt inte i förhandenvarande fråga, formulera en så pass förenklad dualism. Om det negativa utfallet är tämligen obetydligt, kan man mycket väl acceptera detta för att bevara de praktiska aspekterna.

Monarkin har, som sagt, så stora både principiella och praktiska värden att vi inte behöver döma av dess samhällsnytta utifrån sådana dualistiska motsättningar. Saken är i grunden den att några seriösa förslag till alternativ aldrig framkommit, varför det är uppenbart att den monarki vi har, även om man diskutera smärre modifikationer i detaljer, fungerar tillfyllest för våra behov. Om man därtill jämför med hur stora delar av det övriga offentliga Sverige fungerar - eller inte fungerar - så är monarkin ett föredöme på flera sätt.

Jag formulerade mig nog lite klantigt. Menade inte att skapa en dualism.
Testar såhär: Är en dålig sak bra för att den är praktisk?
Citera
2017-02-19, 23:54
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Jag formulerade mig nog lite klantigt. Menade inte att skapa en dualism.
Testar såhär: Är en dålig sak bra för att den är praktisk?

Mitt exakta svar är : Kanske.
Citera
2017-02-20, 00:04
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Mitt exakta svar är : Kanske.

Haha

Då har vi eventuellt nått vägs ände.
I min värld blir per definition inte en dålig sak bra oavsett hur praktisk den än är.
Eftersom vi verkar oeniga om sådana grundläggande definitioner, känns det inte så meningsfullt att du och jag debatterar vidare.
Citera
2017-02-20, 00:05
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Haha

Då har vi eventuellt nått vägs ände.
I min värld blir per definition inte en dålig sak bra oavsett hur praktisk den än är.
Eftersom vi verkar oeniga om sådana grundläggande definitioner, känns det inte så meningsfullt att du och jag debatterar vidare.

Det kanske är så. Vi låter saken bero tills vidare.
Citera
2017-02-20, 00:06
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Det kanske är så. Vi låter saken bero tills vidare.

Överenskommet!
Citera
2017-04-05, 15:03
Moderator
Strix m/94s avatar
En mörkerman har utsetts till Årets Republikan. Motivet är en smula märkligt:

Citat:
På nationaldagen skulle någon av de nya prinsarna visas upp och då satte SVT rubriken ”Alla ville få en skymt av lillprinsen” och då mejlade jag att jag ville ha en dementi, men på ett humoristiskt sätt och så la jag ut mejlet på Facebook och fick 5 000 delningar. SVT ändrade rubriken sedan.

Ja, se det var väl en värdig insats för Sveriges konstitutionella utveckling?

Inte? Mörkermannen själv beskriver saken så här:
Citat:
– Det är en extrem sak i vårt statsskick att vi inte väljer vår statschef. SVT direktsänder bröllop och så utan att problematisera, fast det är en extrem sak och väldigt få länder har kvar monarkin. Det blir en dissonans när vi pratar om alla människors lika värde
http://nwt.se/karlstad/2017/04/03/erik-blev-arets-republikan?refresh=true

I det demokratiska Västeuropa är det inte alls så få länder som är monarkier, fast han avser måhända i Latinamerika och Afrika.

Med sådana här företrädare tror jag inte att monarkin är hotat ännu på ett tag.
Citera
2017-04-06, 06:52
Medlem
Citat:
Det finns betydligt mer subtila republikaner, t.ex. inom media. Genom att blåsa upp och älta allt negativt de kan hitta om kungahuset och totalt ignorera t.ex. statsbesök och annat som Kungen gör eroderar man långsamt stödet för monarkin. Det fungerar även om det tar litet tid.
Citera
2017-04-06, 08:19
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57
Det finns betydligt mer subtila republikaner, t.ex. inom media. Genom att blåsa upp och älta allt negativt de kan hitta om kungahuset och totalt ignorera t.ex. statsbesök och annat som Kungen gör eroderar man långsamt stödet för monarkin. Det fungerar även om det tar litet tid.

Ja, det är en bra metod.
Citera
2017-04-06, 08:21
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
En mörkerman har utsetts till Årets Republikan. Motivet är en smula märkligt:

Ja, se det var väl en värdig insats för Sveriges konstitutionella utveckling?

Inte? Mörkermannen själv beskriver saken så här:

http://nwt.se/karlstad/2017/04/03/erik-blev-arets-republikan?refresh=true

I det demokratiska Västeuropa är det inte alls så få länder som är monarkier, fast han avser måhända i Latinamerika och Afrika.

Här kan jag i alla fall inte annat än att hålla med dig. RF är en tramsförening som tror sig duktig.
Citera
2017-04-06, 11:32
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57

Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Ja, det är en bra metod.

Det är en metod vanligt förekommande här i tråden, brukad av ljusskygga figurer som önskar Sverige illa. Det roar mig oerhört att "Årets republikan" heter Mörk. Det är just i mörkret sådana frodas som söka omstörta vårt lands urgamla statsskick.
Citera
2017-04-06, 11:34
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Här kan jag i alla fall inte annat än att hålla med dig. RF är en tramsförening som tror sig duktig.

Tänka sig! Vi är som omväxling överens. Spegelvänt, så är jag heller inte medlem i någon monarkisk förening. På samma sätt som jag är helnykterist utan att vara med i någon nykterhetsförening. De verklighetsbaserade argumenten står alldeles utmärkt för sig själva, med eller utan förening.
Citera
2017-04-06, 15:39
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Tänka sig! Vi är som omväxling överens. Spegelvänt, så är jag heller inte medlem i någon monarkisk förening. På samma sätt som jag är helnykterist utan att vara med i någon nykterhetsförening. De verklighetsbaserade argumenten står alldeles utmärkt för sig själva, med eller utan förening.

De verklighetsbaserade argumenten talar naturligtvis för republik. Att du sedan är nykterist kan möjligen ses förmildrande omständigheter avseende dina monarkistiska tendenser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in