Jag behöver hjälp att veta vad jag upplevt. Har läst om paralyser, klardrömmar etc och antar att det är vad jag upplevt men är lite skakis och vakna precis till efter en nap. Måste få skriva av mig.
Förtext:
Har varit uppe tidigt idag och sovit lite inatt, kommit hem och och lagt mig för att vila en stund med min flickvän men har lite svårt att somna och är inte heller säker på att jag vill somna eftersom att klockan var lite efter 10 på morgonen då. Somnar... Resten är saker som hänt är alltså i drömmen/huvudet/kroppen:
I sovande tillstånd:
Till en början i drömmen är jag uppe sent på kvällen med min flickvän, vi ska kolla på någon film men kommer aldrig till skott riktigt och grejar lite i köket etc (känslan här var smått obehaglig eftersom någonstans i huvudet kändes det som att jag drömde eftersom allt var så surrealistiskt.. Vet inte hur man kan reflektera över det i drömmar egentligen). Det lyser in en vitt sken genom en av rutorna i vardagsrummet först. Med min bostadsgeografi vet jag att detta är helt och hållet omöjligt och blir smått skraj. Börjar kolla ut genom rutan för att leta reda på vart det kan komma ifrån (i drömmen här tror jag alltså uppenbarligen att jag är vaken trots lite drömska ingredienser). Allt ser ut som vanligt och obehaget växer. Kan inte slappna av.
Helt plötsligt står min flickvän väldigt lättklädd i hallen, då ser vi båda en sjukt äcklig men verklighetstrogen gubbe som glor på henne i andra sidan av hallen nära ytterdörren. Blir helt lamslagen först och främst för hennes exponering och sedan hans intrång. Kopplar detta till det vita ljuset i vardagsrummet och vet att jag reflekterar ytterligare en gång över om det är en dröm, men eftersom min flickvän också blev rädd så måste det ju vara verklighet tänkte jag.
Fort som fan beslutar jag mig för att ta fast äcklet (hans ansikte verkade dessutom bekant, är verkligen inte bekant i verkeligheten dock). Springer ut i full fart efter gubben! Han är långsam han jag "tänka". Men varför hinner jag inte ifatt honom? Springer och springer runt omringa i mitt område efter honom. Han klättrar upp på ett garagetak, såg jävligt skakigt ut. Ropar att jag kommer döda dig, jag kommer ta fast dig och slå ihjäl dig! Han vinglar till på taket och rullar ner på marken. YES tänkte jag.
Nu börjar det sjuka.. Inte för att vad jag skriver är så sjukt, men hela upplevelsen och känslan från vad som komma skall är helt obeskrivlig för en som inte känt så.
Jag liksom vaknar till i min säng och tänker "puuh! En mardröm. Ingen gubbfan här inte.". Ligger i sängen och drar mig lite, känner mig smått vaken men är på gränsen mellan att jag ska somna in, eller välja att gå upp. Ligger och blundar, öppnar ögonen, blundar, öppnar ögonen. Vrider mig lite och ser plötsligt något vitt finger/papper svavandet framför mina ögon. Är inte särskilt rädd här men kollar noga från min bekväma position. Spetsen av vad jag uppfattar som något svävande finger börjar "flagna" ut i luften och förtäras. I andra sekunden är detta dock borta och jag har en nästan 100%-ig obekväm känsla.. Det konstiga är att det där med "fingret" kommer jag ihåg tydligen men.. Någon ondskefullt var nu i stället i mitt sovrum. Detta kommer jag inte ihåg lika väl vad jag såg, något monster, minns en typ svans som dalade ut till slut genom sovrumsdörren. Det hade suttit nära mig antingen bakom mig på en hylla en om det var hyllan framför. Det var skitläskig. Har någon gång under fingrets och monsters lopp förstått att det rör sig om en sömnparalys vad jag tror. Men kunde till en början vrida och röra på mig. Men var helt plötsligt störtsäker på detta eftersom jag inte kunde förmå mig att stiga upp eller ens vrida på mig, med stor ansträngning kunde jag vrida huvudet en aning, en arm en aning (kändes det som iaf).
I vilket fall, jag "vet" att jag "måste" följa efter monstret.. Jag vet att jag borde se vart det tar vägen. Försöker ta mig ur sängen men kommer inte långt. Ingenstans faktiskt. Shit tänkte jag, men om jag tidigare hade obehagskänslor var jag nu lite upprymd eftersom jag läst om sömnparalys, klardrömmar etc. Försökte resa mig eller och domna in om vartannat för att utforska. Jag hade läst att man kan göra vad man vill om det är en klardröm så ville väldigt gärna utforska stadiet, men kunde verkligen inte komma ur sängen. Förstelnaden blev starkare och starkare. Vid två eller tre gången svävade kroppen upp ur sängen och det pirrade i hela kroppen. Låg som en halvmeter uppe i luften innan jag föll ner i madrassen igen. Det var sjukt häftigt! Kändes som det nästan lös sådana där vita "flagningar" som var ifrån fingret omkring mig när jag svävade. Gjorde detta som sagt två tre gånger och det blev vitt omkring mig varje gång.
Försökte väcka mig flickvän för att se om det är jag som rör mig eller om det är en dröm fortfarande. Nu satt jag som fastklistrad. Kunde pilla lite på ett finger men inte vrida huvudet ens en millimeter. Började få panik. Vet att hur jag vaknade upp var genom att jag kunde öppna munnen av allting. Jag kände hur mina läppar liksom till slut släppte från varann när jag la all energi på att öppna munnen. I samma sekund vaknar jag.
Känslan när jag vaknar var förvirrande men upprymd. Jag var/är groggy i huvudet och helt och hållet stel i ena armen och kroppen överlag. Nästan som jag sovit på armen en hel natt men vet att jag knappt kunnat lega på den.
Reflektioner:
Försökt komma på vad jag upplevt. Helt uppenbart en sömnparalys framåt slutet. Blir dock inte klok på det vita fingret och monstret. Det kändes inte äkta som en dröm kan göra, det kändes äkta som övermänskligt eller liknande. Har läst en hel del om detta innan men aldrig kunnat föreställa mig upplevelsen.
Att jag blev paralyserad kändes dock som att det växte fram mer och mer till jag inte kunde röra mig alls. Har en känsla av att jag sträckte mig över min flickvän och ropade "hjälp hjäälp" någon gång också och det innan jag blev fastklistrad. Jag skrek i blandning av panik och försäkran om att jag sov.
Upplevelsen med gubben i början var också skum. Men mer som en "dröm som utspelar sig i verkligheten" men kan inte sätta ord på det. Kände redan där att något med världen inte stämde och jag funderade som sagt där på om jag kanske sov. Vilket jag "inte" gjorde med mina dåvarande Sherlock-förmåga.
Konstigt att monster-delen känns så blurrig men är säker på att det fanns där efter det svävande fingret i vitt. Vet att det hade varit omkring mig, mest troligt bakom mig och sedan lämnat rummet. Min känsla mot fingret och monstret var med stör övertygelse som jag heller aldrig känt mot något. Vilket skrämmer mig

.
Sorry för konstig text eller stavfel. Är stel i fingrarna och skakade faktiskt om händerna direkt efter att jag vakna. Skulle vilja höra andras tankar eller förklaringar för lite lugn i själen.