2017-04-06, 07:34
Medlem
Amors avatar
Tycker ni seriöst Gillis frukost var bättre? Tycker det var ett ogenomtänkt hafsverk utan balans. Croissant och våffla, äggröra som bara ligger i en skål.

Klaras egengjorda granola samt finstämda ägg benedectine visar på betydligt större matlagningskänsla.

Gillis är bra på att göra enkelt käk, men han har ju inte alls den påhittighet och elegans som Klara har.
Citera
2017-04-06, 07:37
Medlem
ace_secs avatar
Klara var bättre. Men ville att hon skulle förlora, i och med hennes personlighet/attityd.
Citera
2017-04-06, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Klara var bättre. Men ville att hon skulle förlora, i och med hennes personlighet/attityd.

Men nu var det ju inte 'Sveriges Mästarschysstaste' som hon vann
Tycker själv hon har en hel del charm. Är lite ärtig, om uttrycket tillåts.
Citera
2017-04-06, 08:15
Medlem
Parallaxs avatar
Har inget emot Klara, även om Gillis var min favorit. Men som en del varit inne på så är jag övertygad om att det finns en agenda bakom som stavas pengar.

Det är ju inte slut efter programserien utan en bok ska ges ut på Bonnier fakta som har samma ägare som gissa vilka, jo TV4.

Personen som vinner ska också dyka upp i TV4 nyhetsmorgon och andra sammanhang och dra in tittarsiffror och reklam osv. Då gäller det att den personen är representativ för målgruppen. Kvinnor köper (och nu spekulerar jag fritt, rätta mig gärna om jag har fel) fler kokböcker än män. Tittar man på tidigare vinnare så verkar det inte helt omöjligt att det ligger något i detta: enbart unga kvinnor som ser bra ut och en jättevälintegrerad Amir. Kan såklart bero lite grann på sökandeurvalet också....

Är alltså hyfsat säker på att det inte alltid är så enkelt som att bästa kocken vinner, men det kanske är en ren konspirationsteori från min sida
Citera
2017-04-06, 08:52
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Tycker ni seriöst Gillis frukost var bättre? Tycker det var ett ogenomtänkt hafsverk utan balans. Croissant och våffla, äggröra som bara ligger i en skål.

Klaras egengjorda granola samt finstämda ägg benedectine visar på betydligt större matlagningskänsla.

Gillis är bra på att göra enkelt käk, men han har ju inte alls den påhittighet och elegans som Klara har.
Håller inte med alls. Att göra komplicerade saker är inte ett bevis på att man är bra på mat. Att göra mer med mindre är definitivt det.

Tyckte att Klaras frukost var överspänd. Hon bommade kaffe! Som om benedicte är något speciellt. Har jag kunnat göra länge. Men gott.

Gillis genomförde det han valde att genomföra. Klara fick ju göra om och göra annat än vad hon tänkt. Visst hade hon fin improvisation, men det måste ju premieras att göra rätt från början.

Största problemet är ju att klaras huvudrätt var ett haveri. Det såg ut som något som skjutits med ett avsågat hagelgevär. Hon använde bara "bästa", dyraste och exklusivaste ingredienser. Pilgrimsmussla, torskrygg, tryffel etc etc.

Gordon sa en gång att "The hallmark of a great cook is that he/she can use cheap ingredienses and come out with a smashing dish."

Nä, vad de såg i klaras rätt, även om den var god, skulle näppeligen kunna serveras på en fin restaurang. Gillis fisk var ju utsökt för öga och själ. Dessutom sa de att såsen var superb.

Skandal...
Citera
2017-04-06, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amor

Frukost utan kaffe och lunch med torrt kött och utan sås borde diskvalificerat bägge rätterna. Tyckte ingen briljerade idag men den som var absolut sämst i det stora hela var Klara. Vilket kök hade accepterat att hon velat fram och tillbaka mellan stekpanna och ugn med samma köttbit? Detta kaos och gäster som blir utan kaffe och sås är outstanding sämst.

Går man till Gillis kök vet man att man får en komplett rätt med alla tillbehör. Klaras kök erbjuder kaos, torr attityd och torrt kött.
Citera
2017-04-06, 09:06
Medlem
Över hela säsongen var ju Gillis alltid topp. Hejade på honom, trodde han skulle göra köttet mycket bättre
Citera
2017-04-06, 09:34
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Har Klara någon diagnos? Hon har definitivt psykopatiska drag. Obehaglig människa.

Efter att själv gjort tio år i restaurangkök skulle jag säga att hon summerar branschena väldigt bra. Ganska otrevlig, fantasifull, högt tempo, nära till alla sorters känslor å dryg som fan.
Skulle passa in mycket bättre än "Kött är gött"-kocken Gillis, för steka biffar, kan va de minsta man gör.
Citera
2017-04-06, 10:50
Medlem
Helt rätt som vann.
Men sjukt osympatisk människa
Citera
2017-04-06, 11:24
Medlem
Zwoop77s avatar
Det är inte juryn som utser mästerkocken. Det är (förmodligen) Bonnier Fakta.
Citera
2017-04-06, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwoop77

Hmm... Gillis kokoboksidé var iaf den som fick den största sågningen av Bonnierdamen som satt med i juryn i semin så, kan ligga nåt i det... Kanske de riktiga jurymedlemmarna hade det i bakhuvudet när de valde vinnare. Tror dom tänkte såhär: "Äh, dom är fan jämngoda kockar, men hon från Bonnier var ju inte så förtjust i Gillis kokboksidé så det får bli Klara då, hon är ju ung, tjej och allt, säljer säkert ok")

Fisk-Charlotta var f.ö. min favvo
Citera
2017-04-06, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwoop77

Ja man kan ju undra. Frukost utan det beställda kaffet och juryn svalde det också. Psykungen insåg nog att Gillis skulle spöa henne på kaffet därför struntade hon i det. Hennes kommentar "Man kan inte få allt här i livet på min restaurang" säger mer än hon och juryn någonsin kan förstå. Ett hån mot tittarna var det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in