2017-04-05, 17:30
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Innan du uttalar dig om hur en AC fungerar kanske du ska sätta dig i en bil som har en AC.
Man ställer in AC:n på en temperatur, tex 21 grader, och den temperaturen hålls i bilen/bussen oavsett temperaturen utomhus, sol eller inte.
Dessutom en sol som precis håller på att gå upp värmer inte.

Det är skillnad mellan en AC och en ECC (klimatkontroll)

En AC fungerar så att du ställer in en uppskattad temp. Du har ingen gradering på en AC. Det brukar bara vara röd och blå symboler. Därför så måste man vrida igen om det blev för kallt eller för varmt eftersom man inte vet vilken temp man har den inställd på. För att kunna ställa in tempen på gradtal så krävs ECC (klimatkontroll). Snäppet bättre än AC. Där ställer du in den på 20 grader och sen håller den det.

Tror inte att han har fipplat med klimatkontrollen om den inte har varit trasig.
Citera
2017-04-05, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pawitel
Jag tycker vi ska focusera på bussbolaget, Bergkvara Buss.
Sedan länge har bussbolaget varit i blåsväder i Skåne.
Har det varit hjullagerproblem på bussen som inte åtgärdats?

Kolla flera artiklar i nedan länk om underligheter, och kommunernas oro.
http://www.sydsvenskan.se/2017-03-11/tio-mekaniker-slar-larm-vi-fuskar-med-skanetrafikens-bussar

Även att såpass många av barnen inte hade säkerhetsbälte på sig.
Citera
2017-04-05, 17:33
Medlem
Njursaltares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Därför genomförs en utredning, för att få svar på såna frågor. Att du inte förstår det säger mer om dig än mig. Om bussbolaget av den anledningen har lagt körningen på natten, för att chauffören kan hålla en högre snitthastighet när det är lite trafik, då blir brottet mindre uppenbart för bolaget kan hävda att bussen fick punktering. Jag arbetar som yrkesförare, så jag känner till en del knep.

Nu vänder du och snackar om bussbolaget!? Har du "frikänt" skolan från beställaransvar? Hehe

Du låter så konspiratorisk och barnsligt naiv att du borde hålla dig utanför diskussionen.

Nä, du är inte yrkeschaufför. En sådan tjattrar inte om "knep" och framställer sn egen yrkeskår som fuskare. Skäms.

Du är snarare att betrakta som troll, alternativt en fjunis som försöker ta CE-kort på Lärnia.
Citera
2017-04-05, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
på den här bilden syns en björkstam som står lutad mot bussen på utsidan.
http://www.hd.se/2017-04-04/olycksbussen-godkandes-pa-mekka-traffics-verkstader-i-malmo
klicka på bilden och förstora.
Då var det exakt som jag skrev - den stod olämpligt och var i vägen vid räddningsarbetet....
Den står inte lutan mot bussen utan stod där innan bussen föll. Man har sågat ner den och sedan tagit med den när man städade platsen.
Citera
2017-04-05, 17:42
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Då var det exakt som jag skrev - den stod olämpligt och var i vägen vid räddningsarbetet....
Den står inte lutan mot bussen utan stod där innan bussen föll. Man har sågat ner den och sedan tagit med den när man städade platsen.

Björken användes säkert till att bryta med eller för att säkra bussen. Bussen ser inte ut att vara säkrad i av någon bärgare i det där läget.
Citera
2017-04-05, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absolutprecis
Med tanke på hur bussen såg ut där bak är det närmast ett under att inte fler dött, men allt är förstås inte alltid som det ser ut. Kom att tänka på en sak som en tjej på bussen beskrev, att bussen välte långsamt. Jag tror verkligen hon menar så långsamt att passagerarna börjar försöka ta sig ut innan bussen ligger ner. De får säkert skador i samband med utrymningen eftersom bussen då slutligen tippar helt på sidan. Är ju i och för sig ganska självklart att de får skador då, men min poäng är att de som miste livet inte behöver vara de som satt där bussen är som mest demolerad, utan kan lika gärna varit någon som satt längre fram och var på väg ut då bussen välte.

Nej, ingen försökte ta sig ut innan bussen välte. Med Långsamt menas att den just så pass kom över tipp-punkten och därefter tippade, inte mer än så.

Två av de döda satt långt fram i bussen enligt ett inlägg tidigare i tråden och en av de döda satt framför någon som satt långt bak i bussen (detta enligt en förälder som hade ett tvillingpar i bussen, de satt på olika platser och beskrev vart de avlidna satt). Dvs, de som satt i den bakersta raden har överlevt (men kan tillhöra de svårt skadade).
Citera
2017-04-05, 17:48
Medlem
Sunimods avatar
Utan att försvara eller döma någon men hur görs upphandling av sådana här resor?

Är inte fokus väldigt ofta på pris?
Alltså det bolag som kan erbjuda lägst pris till det som kan verka acceptabel komfort.
Hur ofta efterfrågar någon säkerhet och garantier för att förare och buss?

Visst ser vi säkerhet som självklarhet men det är det inte alltid.

Hur gick denna upphandling till?
Förhoppningsvis något de tar upp i kommande rättsliga process.
Citera
2017-04-05, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Njursaltare
Nu vänder du och snackar om bussbolaget!? Har du "frikänt" skolan från beställaransvar? Hehe

Du låter så konspiratorisk och barnsligt naiv att du borde hålla dig utanför diskussionen.

Nä, du är inte yrkeschaufför. En sådan tjattrar inte om "knep" och framställer sn egen yrkeskår som fuskare. Skäms.

Du är snarare att betrakta som troll, alternativt en fjunis som försöker ta CE-kort på Lärnia.
Arbetsgivaren har enligt lag samma ansvar som chauffören, för arbetsgivaren leder och fördelar arbetet, och som chaufför ska du kunna lita på att en trafikledare ser till att körningen går att genomföra inom lagens ramar.

Jag har själv hört ansvariga säga det. Allt för att slippa böter. Jag har ibland fått ringa till trafikledaren när min körtid tagit slut pga lååånga köer från Tenstatunneln (E18) till Södertälje (E4) t ex, och då har de fått skicka en annan chaufför som tar över lastbilen och jag kör personbil den sista biten. Det blir svårare att ringa ett sånt samtal på natten när ansvariga kramar kudden.
Citera
2017-04-05, 17:50
Medlem
NALTAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Björken användes säkert till att bryta med eller för att säkra bussen. Bussen ser inte ut att vara säkrad i av någon bärgare i det där läget.

Denna björk, återigen!
Som jag skrev i går om lyft av bussen i första läget, det finns bilder då en bärgargubbe ligger uppe på bussens vänstersida, med en wire över och ned från bussen.
Antagligen björken i bussen, kopplad till wiren för att lätta på vraket.
Nu tycker jag vi kan lämna björken därhän?
Citera
2017-04-05, 18:00
Medlem
Njursaltares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Utan att försvara eller döma någon men hur görs upphandling av sådana här resor?

Är inte fokus väldigt ofta på pris?
Alltså det bolag som kan erbjuda lägst pris till det som kan verka acceptabel komfort.
Hur ofta efterfrågar någon säkerhet och garantier för att förare och buss?

Visst ser vi säkerhet som självklarhet men det är det inte alltid.

Hur gick denna upphandling till?
Förhoppningsvis något de tar upp i kommande rättsliga process.

Upphandling? Offerter? Beställning möjligtvis...med ett par telefonsamtal för att kolla priser... I synnerhet ifall de rest med BK Buss föregående resor...

Hur vi än vrider och vänder på alla miljontals teorier så kokas allt ner till:

1st buss och dess skick.

1st chaufför och dennes skick och agerande.

Utifrån bussens och vägens skick ligger ansvaret fullt ut på chauffören.

Vill absolut inte få chaffisen hängd. Han har fått livstid redan.

VTK:
Citat:
Hastighet

60 § Fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande körbanan eller vägrenen som han kan överblicka och framför varje förutsebart hinder. Förordning (1985:380).
Citera
2017-04-05, 18:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NALTA
Denna björk, återigen!
Som jag skrev i går om lyft av bussen i första läget, det finns bilder då en bärgargubbe ligger uppe på bussens vänstersida, med en wire över och ned från bussen.
varför vad är det som säger att björken inte åkte in i bussen när den välte, o dom som satt där dog?
Citera
2017-04-05, 18:03
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NALTA
Denna björk, återigen!

Du kommer bara med dina egna ord inte någon länk där björken används som ett ankare eller något annat. Låt dom som vill diskutera björken, du behöver inte delta i den diskussionen mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in