2017-04-05, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
När jag ser dom där bilderna så vet jag att dom inte gör rättvisa till hur illa dom guppen verkligen är. Dom är troligen mycket värre i verkligheten. Det är väldigt svårt att fotografera ett sånt här gupp så man får en uppfattning om hur djupa och långa dom är.
Skulle jag komma körandes där i 90 km/tim och inte hann sakta in så skulle jag studsa rätt bra då jag kör en lite större bil och troligen skulle jag slå i underredet med.
Det luriga med en väg som har såna gupp vid tjällossning är att den kan vara fin längre sträckor men så kommer det områden som är just som en berg och dalbana.
Jag har ca 100.000 mil bakom ratten så jag vet mycket väl av erfarenhet vad jag pratar om och jag är dessutom van att köra på vägar i Norrland, dock har jag inte kört just där men mycket både söder och norr om. Tjällossningen där uppe kan vara för jäklig.

Hur mycket en buss skulle kränga i den farten kan jag bara föreställa mig efter ett sånt gupp.
Funderar på hur en buss beter sig om bara dom vänstra hjulen åker ner i guppet och det inte finns något gupp där dom högra hjulen går. På bild 2 ser gropen ut att vara koncentrerad till mitt i vägen och bussen är bred.

Flera har skrivit i tråden att vägen är som en berg och dalbana.
Jag tycker att de ser ganska djupa ut på bilden så nog gör bilderna en ganska god rättvisa till dem, även om en bild naturligtvis kan ha mystiskt ljus och skuggor som kan förvränga verkligheten men jag gissar att bilden är tagen av en erfaren fotograf.

Jag körde mycket i norr förr, det var på den tiden innan alla sofistikerade säkerhetssystem fanns och ett sådant gupp var inte alls så roligt att bemästra, själva guppet var inte så farligt utan det var efterslängarna som kunde bli läskiga om man inte var med på noterna, det blir liksom en båt som sätts i rullning och det gäller då att hålla sig kall och vara mjuk i sina rörelser och agerande för att få den att sluta, ett hastigt ryck i ratten som en del personbilsförare brukar göra när de tror sig se ett djur eller håller på att nicka till så är det ganska säkert ajöss med ekipaget.
Svårt att förklara på ett begripligt sätt, men stor motstyrning och kraftig sänkning av farten kan förvärra det hela och börjar då ett bakhjul att lyfta så kan vi kanske se resultatet här, observera nu att jag inte säger att det är så det gått till.

Jag har funderat många gånger när jag ligger bakom en modern buss just hur de är på sådana vägar eftersom de verkar vara väldigt mjuka i fjädringen jämfört med de äldre.Visst luftfjädring osv säkert bättre väghållning än vad vi hade förr men de ser rätt svajiga ut.
En annan sak som jag inte tror någon har nämnt vad händer om en luftbälg går sönder under färd tro?
Långsökt iofs eftersom jag aldrig har hört någon historia om det men det vore intressant att veta.
Citera
2017-04-05, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Självklart. Media mörkar att hela olyckan beror på att chauffören somnade vid ratten. Hela scenariot tyder på att han åtminstone lämnat uppmäksamheten från vägen. Kanske flippat med navigatorDISPLAYEN där även mobisamtal och internet kan skötas med fingrarna - om man tittar på DISPLAYEN.

Brottsrubricering: Grov Vårdslöshet i trafik och vållande till annans död.

Din främsta egenskap är inte att tyda saker antar jag?

Om du tittar på bilderna över de gupp som finns i vägbanan, och sedan konsulterar någon du känner som har körkort så ska du se att han eller hon talar om för dig att de där guppen mycket väl kan påverka en stor hög buss såpass mycket i de farter vi talar om att den blir omöjlig att behålla kontrollen över.

Låt oss se vad utredningen visar.
Citera
2017-04-05, 07:28
Medlem
gamlingen66s avatar
Det finns så många självutnämnda experter här inne så orsaken torde redan va klar utan att haverikommisionen behöver anstränga sej, bara gå in på forumet så är det klart.
Citera
2017-04-05, 08:03
Medlem
0gKolhydraters avatar
Hur många har dött nu då?
Vem är busschauffören?
Citera
2017-04-05, 08:15
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Skivor fram och skivor bak som styrs av samma bromskrets. Färdbromsen fram tar ett större jobb än bak.

Bästa däcken fram på en buss. Och på driven om det är en boggie.

Det enda som låser hjulen helt är parkeringsbromsen. När luften släpps ut ur kretsen anläggs p-bromsen.

Vältningen kan ju ha orsakats av att parkeringbromsen gick in i fel läge. Då blir det pallnit. Och om bussen har sidorotation kan den välta. Men färdbromsen ensamt kan inte pallnita fordonet.

Vilken smörja, låt de som vet hur bussens teknik fungerar berätta istället!

Parkeringsbromsen kan inte låsa bromsarna under färd så vida det inte är halt. Med en stark motor kan du till och med köra iväg med parkeringsbromsen ansatt. Så nu utesluter vi fel på parkeringsbromsen tack!

Färdbromsen däremot är till för att "pallnita" totalt sex mycket stora skivbromsar kan lätt låsa alla hjulen om inte abs jobbar som den ska. Även med abs kommer hjul låsa sig på en buss med luftstyrning av bromsarna hinner inte absn släppa trycket så snabbt som det behövs.
Det blir bromspår även med fungerande abs.

Bästa däcken fram? Man kan ju hoppas på det men min erfarenhet är att så länge ett däck har mönster får det sitta kvar, man skiftar inte runt hjulen i onödan. Det kostar för mycket tid och arbete.
Senast redigerad av goofer 2017-04-05 kl. 08:42.
Citera
2017-04-05, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Har jag påstått det?
Alltid intressant när självutnämnda experter ger sig in på sådant som de egentligen inte har en aning om och ändå ska de börja käfta.
Jag käftar inte. Jag pratar av erfarenhet. Jag har varit med om att lager på bussar gått varma till den grad att navcentrum och delar av fälgen blivit varma.

Vilken expertis har du mot detta?
Citera
2017-04-05, 08:22
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reyman66
om esp skulle bromsa höger framhjul så skulle det bli ett kort låsning med maximalt bromstryck- värre än däckexplosion - man är chanslös för sedan a karusellen igång- okontrollerat

Efter olyckan kunde inte föraren förklara vad som hänt.

Du tror inte han skulle märkt och kommit ihåg om ett framhjul låst sig under färd?
Citera
2017-04-05, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gamlingen66
Det finns så många självutnämnda experter här inne så orsaken torde redan va klar utan att haverikommisionen behöver anstränga sej, bara gå in på forumet så är det klart.
Deras rapporter bruka ta nåt år, minst, att färdigställa.
Citera
2017-04-05, 08:28
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hulda på Höjda
Jag åkte den aktuella sträckan idag och stannade även till och tände ljus på platsen. Det finns INGA tjälskott öht. så den teorin kan man lägga ner!
Åkte samma sträcka i torsdagskväll och även då fanns inga tjälskott att prata om.

Platsen där bussen vält är riktigt fin om man jämför med sträckan nedanför Mora ( Mora-Mellerud ), där kan man snacka om rediga gupp och gropar. Jag fattar inte hur i helvete chauffören kan påstå att det är tjälskott som orsakat olyckan. Nä,min teori är att han somnat till och sedan åkt slalom på vägen innan den lade sig i diket.

Oavsett om det är tekniskt fel på bussen eller om chauffören somnat så är det hela så tragiskt att det finns inte ord att beskriva det.

Äntligen någon som kan visa fakta! Tack för det, det stärker mycket teorin om att föraren pressats att köra för långt själv och nickat till.
Citera
2017-04-05, 08:32
Medlem
gamlingen66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Deras rapporter bruka ta nåt år, minst, att färdigställa.

Ja då får vi väl vänta på det då.
Citera
2017-04-05, 08:34
Medlem
Riktigt dåligt. Men så är det väl när vinster och aktieutdelning måste maximeras - då får produktion och produkt lida i kvalitet.
Citera
2017-04-05, 08:45
Medlem
Chauffören misstänks för brott.

http://www.expressen.se/nyheter/busschaufforen-misstankt-for-brott/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in