Citat:
Jag tycker att de ser ganska djupa ut på bilden så nog gör bilderna en ganska god rättvisa till dem, även om en bild naturligtvis kan ha mystiskt ljus och skuggor som kan förvränga verkligheten men jag gissar att bilden är tagen av en erfaren fotograf.När jag ser dom där bilderna så vet jag att dom inte gör rättvisa till hur illa dom guppen verkligen är. Dom är troligen mycket värre i verkligheten. Det är väldigt svårt att fotografera ett sånt här gupp så man får en uppfattning om hur djupa och långa dom är.
Skulle jag komma körandes där i 90 km/tim och inte hann sakta in så skulle jag studsa rätt bra då jag kör en lite större bil och troligen skulle jag slå i underredet med.
Det luriga med en väg som har såna gupp vid tjällossning är att den kan vara fin längre sträckor men så kommer det områden som är just som en berg och dalbana.
Jag har ca 100.000 mil bakom ratten så jag vet mycket väl av erfarenhet vad jag pratar om och jag är dessutom van att köra på vägar i Norrland, dock har jag inte kört just där men mycket både söder och norr om. Tjällossningen där uppe kan vara för jäklig.
Hur mycket en buss skulle kränga i den farten kan jag bara föreställa mig efter ett sånt gupp.
Funderar på hur en buss beter sig om bara dom vänstra hjulen åker ner i guppet och det inte finns något gupp där dom högra hjulen går. På bild 2 ser gropen ut att vara koncentrerad till mitt i vägen och bussen är bred.
Flera har skrivit i tråden att vägen är som en berg och dalbana.
Skulle jag komma körandes där i 90 km/tim och inte hann sakta in så skulle jag studsa rätt bra då jag kör en lite större bil och troligen skulle jag slå i underredet med.
Det luriga med en väg som har såna gupp vid tjällossning är att den kan vara fin längre sträckor men så kommer det områden som är just som en berg och dalbana.
Jag har ca 100.000 mil bakom ratten så jag vet mycket väl av erfarenhet vad jag pratar om och jag är dessutom van att köra på vägar i Norrland, dock har jag inte kört just där men mycket både söder och norr om. Tjällossningen där uppe kan vara för jäklig.
Hur mycket en buss skulle kränga i den farten kan jag bara föreställa mig efter ett sånt gupp.
Funderar på hur en buss beter sig om bara dom vänstra hjulen åker ner i guppet och det inte finns något gupp där dom högra hjulen går. På bild 2 ser gropen ut att vara koncentrerad till mitt i vägen och bussen är bred.
Flera har skrivit i tråden att vägen är som en berg och dalbana.
Jag körde mycket i norr förr, det var på den tiden innan alla sofistikerade säkerhetssystem fanns och ett sådant gupp var inte alls så roligt att bemästra, själva guppet var inte så farligt utan det var efterslängarna som kunde bli läskiga om man inte var med på noterna, det blir liksom en båt som sätts i rullning och det gäller då att hålla sig kall och vara mjuk i sina rörelser och agerande för att få den att sluta, ett hastigt ryck i ratten som en del personbilsförare brukar göra när de tror sig se ett djur eller håller på att nicka till så är det ganska säkert ajöss med ekipaget.
Svårt att förklara på ett begripligt sätt, men stor motstyrning och kraftig sänkning av farten kan förvärra det hela och börjar då ett bakhjul att lyfta så kan vi kanske se resultatet här, observera nu att jag inte säger att det är så det gått till.
Jag har funderat många gånger när jag ligger bakom en modern buss just hur de är på sådana vägar eftersom de verkar vara väldigt mjuka i fjädringen jämfört med de äldre.Visst luftfjädring osv säkert bättre väghållning än vad vi hade förr men de ser rätt svajiga ut.
En annan sak som jag inte tror någon har nämnt vad händer om en luftbälg går sönder under färd tro?
Långsökt iofs eftersom jag aldrig har hört någon historia om det men det vore intressant att veta.