2017-04-05, 16:11
Medlem
Det verkar vara många som vill få den här tragiska händelsen till något dramatiskt samhällsdrama med ett pressande ondskefullt företag i bakgrunden. Körsträckan är inget udda för någon som haft en fjällsemester vid ett enda tillfälle. Väglaget och vägens kondition tillsammans med de senaste veckornas varmare klimat styrker också chaufförens version.

Jag ser ingen syndabock i detta, endast offer.
Citera
2017-04-05, 16:15
Medlem
Hor-Ullas avatar
Jag tror att han antingen nickade till eller att han, när han kom ut på raksträckan efter en massa kurvor började peta på AC:n för att sänka värmen. Kl var 7, solen hade väl börjat titta fram och temperaturen började stiga..
Citera
2017-04-05, 16:21
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Jag tror att han antingen nickade till eller att han, när han kom ut på raksträckan efter en massa kurvor började peta på AC:n för att sänka värmen. Kl var 7, solen hade väl börjat titta fram och temperaturen började stiga..
Innan du uttalar dig om hur en AC fungerar kanske du ska sätta dig i en bil som har en AC.
Man ställer in AC:n på en temperatur, tex 21 grader, och den temperaturen hålls i bilen/bussen oavsett temperaturen utomhus, sol eller inte.
Dessutom en sol som precis håller på att gå upp värmer inte.
Citera
2017-04-05, 16:24
Medlem
Flufffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Tack för bra info!

Även om tyngdpunkten bara förskjuts nån decimeter eller två uppåt så kan det vara tungan på vågen om bussen är precis på gränsen till att välta. En flicka som var med ombord har berättat att bussen välte långsamt.

Sen vet vi inte hur passagerarna var fördelade och tydligen finns inga regler om fördelning.
Angående det fetade så kan livshotande situationer upplevas som om de går i slowmotion. Jag har själv upplevt det vid flera tillfällen. https://en.wikipedia.org/wiki/Slow_motion_perception

Det utesluter dock inte att bussen kan ha vält långsamt.
Citera
2017-04-05, 16:27
Medlem
Z2361s avatar
Angående bussens hastighet. Om jag inte minns fel är det 100 Km/h på aktuell sträcka, dessutom får bussar köra 100 Km/h.
Citera
2017-04-05, 16:29
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Innan du uttalar dig om hur en AC fungerar kanske du ska sätta dig i en bil som har en AC.
Man ställer in AC:n på en temperatur, tex 21 grader, och den temperaturen hålls i bilen/bussen oavsett temperaturen utomhus, sol eller inte.
Dessutom en sol som precis håller på att gå upp värmer inte.

Då kanske ville höja värmen? Har kört mycket buss och är det nånting det tjatas om är det att det är för varmt/kallt.
Citera
2017-04-05, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Jag förstår det utifrån det perspektivet men citatet

fick mig att tänka att det borde gälla Transport om det var just den trafiken man menade.
Jag tror det beror på att busschaufförerna är medlemmar i Kommunal och inte Transport.
Citera
2017-04-05, 16:33
Medlem
Njursaltares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theholygreat
Sådana här körningar är standard. Otaliga idrottslag riskerar varje helg livet på detta vis. Man förväntar sig slentrianmässigt att säkerheten alltid är lika god, oavsett pris. Och man ska tillbaka till kneget på måndag.

Många lägger skulden på företaget. Men beställaren har också skyldigheter när det gäller beställningstrafik. Det säger sig självt att 2 förare är ett minimium för relativt säkra nattkörningar. Men då får man betala därefter!

För yrkeschaufförer är 10 timmars körning med 15 timmars ramtid inga problem, men att tro att säkerheten är lika god hela tiden är naturligtvis befängt.

Efter den här olyckan kanske det är OK om chauffören vill stanna och ta en halvtimmes tupplur? Utan att dömas som en dålig chaufför? Den som gör det idag får väl inte körningen nästa gång.

Fetstil ovan: Kunden beställer en tjänst. I detta fall transport från...till...datum och tid...

Att beställaren kräver säkerhet och att alla skall komma fram oskadda är självklart...även för bussbolaget även om du inte trodde det.

Att begära att Astrid 78 år som skall åka med sina pensionärsvänner skall begära dubbla chaufförer samt planerad rasttid etc är befängt.

Eller har du någon lagtext som lägger ansvar på beställaren?

En gång till:

Beställaren köper en tjänst viljet i detta fall gällde personbefordran. Punkt slut.
Citera
2017-04-05, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Njursaltare
Fetstil ovan: Kunden beställer en tjänst. I detta fall transport från...till...datum och tid...

Att beställaren kräver säkerhet och att alla skall komma fram oskadda är självklart...även för bussbolaget även om du inte trodde det.

Att begära att Astrid 78 år som skall åka med sina pensionärsvänner skall begära dubbla chaufförer samt planerad rasttid etc är befängt.

Eller har du någon lagtext som lägger ansvar på beställaren?

En gång till:

Beställaren köper en tjänst viljet i detta fall gällde personbefordran. Punkt slut.
Hört talas om beställaransvar? Uttala dig inte om transporter när du uppenbart inte har en susning om vad som gäller i branschen. Att förklara detta för dig i denna tråd är OT, så du får helt enkelt googla.
Citera
2017-04-05, 16:41
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Hört talas om beställaransvar? Uttala dig inte om transporter när du uppenbart inte har en susning om vad som gäller i branschen. Att förklara detta för dig i denna tråd är OT, så du får helt enkelt googla.

Så om jag, som aldrig åkt en egen arrangerad bussresa hör av mig om en offert för att transportera 50 pers från Göteborg till Sälen.

Ska jag själv behöva känna till lagar, regler, rasttider, däckmönster och allt vad det innebär? Nej självklart inte.

Jag ska få en offert tillbaka där det står. Vi kan erbjuda er denna resa för 20000:-

Okej tack säger jag. Då ska jag ju självklart kunna förvänta mig en trygg och säker resa som inte bryter mot arbetsavtal lagar och regler eller att bussen vi åker är oskattad och obesiktigad.
Citera
2017-04-05, 16:46
Medlem
goofers avatar
Så barn ska dö innan facket vaknar?

Ett fack som är totalt tandlöst och endast finns till för att fackgubbarna ska kunna sko sig själva!

Kommunal och framförallt Transport skiter fullständigt i de chaufförer som kör beställningstrafik, för de som kör stadsbuss är det jävligt viktigt att pisspausen infaller max 1:59 minuter efter senaste pisspausen. Då är facket med och ställer krav.

När förare tvingas tacka ja till odrägliga villkor och köra för mycket till för dålig lön då är aldrig facket med och stöttar föraren, men nu vill de också brösta upp sig, förbannade hycklare!
Citera
2017-04-05, 16:47
Medlem
Njursaltares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin

Bevisa vad elevernas lärare krävs på i form av beställaransvar! Det är inte OT...det är du som inte har någit svar.

Gäller samma sak när du beställer charterresa och planet störtar? Vad ör ditt ansvar och exakt var övergår ansvaret från chauffören till beställaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in