2017-04-05, 16:49
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Hört talas om beställaransvar? Uttala dig inte om transporter när du uppenbart inte har en susning om vad som gäller i branschen. Att förklara detta för dig i denna tråd är OT, så du får helt enkelt googla.

Ni har alla fel om beställaransvaret. Beställaransvaret har inget med det här att göra.
Senast redigerad av goofer 2017-04-05 kl. 16:53.
Citera
2017-04-05, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Så om jag, som aldrig åkt en egen arrangerad bussresa hör av mig om en offert för att transportera 50 pers från Göteborg till Sälen.

Ska jag själv behöva känna till lagar, regler, rasttider, däckmönster och allt vad det innebär? Nej självklart inte.

Jag ska få en offert tillbaka där det står. Vi kan erbjuda er denna resa för 20000:-

Okej tack säger jag. Då ska jag ju självklart kunna förvänta mig en trygg och säker resa som inte bryter mot arbetsavtal lagar och regler eller att bussen vi åker är oskattad och obesiktigad.
Men så är det. Om du får avslag på din begäran hos bolag efter bolag med motiveringen att de skulle tvingas bryta mot nån lag för att göra vad du kräver, men fortsätter leta tills du hittar ett bolag som säger att de ställer upp, och nånting händer, då kan även du bli misstänkt/åtalad för samma brott som chauffören och arbetsgivaren, om det visar sig att chefer på Bergkvarabuss t ex visste att det inte gick att köra resan på max 10 timmar körtid, att de chansade och genomförde resan på natten för att de vet att man kan få en högre snitthastighet pga lite trafik. Allts sånt måste polisen och haverikommissionen titta på.
Citera
2017-04-05, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Njursaltare
Bevisa vad elevernas lärare krävs på i form av beställaransvar! Det är inte OT...det är du som inte har någit svar.

Gäller samma sak när du beställer charterresa och planet störtar? Vad ör ditt ansvar och exakt var övergår ansvaret från chauffören till beställaren.
Vem har sagt att lärarna har beställt resan? De har en arbetsgivare och chefer som ska ta ett sånt ansvar - FÖRVISSA sig om allas säkerhet.
Citera
2017-04-05, 16:57
Medlem
Njursaltares avatar
Citat:
Men så är det. Om du får avslag på din begäran hos bolag efter bolag med motiveringen att de skulle tvingas bryta mot nån lag för att göra vad du kräver, men fortsätter leta tills du hittar ett bolag som säger att de ställer upp, och nånting händer, då kan även du bli misstänkt/åtalad för samma brott som chauffören och arbetsgivaren, om det visar sig att chefer på Bergkvarabuss t ex visste att det inte gick att köra resan på max 10 timmar körtid, att de chansade och genomförde resan på natten för att de vet att man kan få en högre snitthastighet pga lite trafik. Allts sånt måste polisen och haverikommissionen titta på.

Å herregud...visste det skulle komma nåt moppeargument.

Du hittar alltså på att skolan har ringt runt tills någon accepterat körningen och samtidigt informerat om att dom kommer bryta mot reglerna!?

Hur fan kan du få för dig att detta skulle ha skett?

Det var det mest naiva och dumma på länge...

Edit: att du dessutom tror detta i ett sällskap med 15-åringar...jisses...
Senast redigerad av Njursaltare 2017-04-05 kl. 17:00.
Citera
2017-04-05, 17:01
Medlem
Citat:
Å herregud...visste det skulle komma nåt moppeargument.

Du hittar alltså på att skolan har ringt runt tills någon accepterat körningen och samtidigt informerat om att dom kommer bryta mot reglerna!?

Hur fan kan du få för dig att detta skulle ha skett?

Det var det mest naiva och dumma på länge...
Om man kan bevisa att skolan kände till eller hade en anledning att anta att resan genomfördes i strid med lagar och regler, då kan även de åtalas.
Citera
2017-04-05, 17:02
Medlem
Citat:
Hört talas om beställaransvar? Uttala dig inte om transporter när du uppenbart inte har en susning om vad som gäller i branschen. Att förklara detta för dig i denna tråd är OT, så du får helt enkelt googla.
Beställaransvar handlar om yrkesmässig upphandling, t.ex. om ett charterbolag upphandlar bussresor där det skäligen kan misstänkas att de som ska köra dessa inte har typ nödvändiga tillstånd. Men någon undersökningsplikt finns inte, så åklagaren måste bevisa att den som upphandlat rimligen ska ha förstått att det inte stod rätt till.
Det gäller inte när vanliga konsumenter som någon föräldraförening etc köper bussresa, det finns heller ingen rimlig anledning tro att ett etablerat bussbolag som B-buss inte skulle ha de tillstånd som krävs.
Citera
2017-04-05, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Beställaransvar handlar om yrkesmässig upphandling, t.ex. om ett charterbolag upphandlar bussresor där det skäligen kan misstänkas att de som ska köra dessa inte har typ nödvändiga tillstånd. Men någon undersökningsplikt finns inte, så åklagaren måste bevisa att den som upphandlat rimligen ska ha förstått att det inte stod rätt till.
Det gäller inte när vanliga konsumenter som någon föräldraförening etc köper bussresa, det finns heller ingen rimlig anledning tro att ett etablerat bussbolag som B-buss inte skulle ha de tillstånd som krävs.
De som käftar emot (inte du) förstår sig inte på juridik. Det står klart och tydligt att det är upp till "de rättsvårdande myndigheterna" att bevisa att skolan hade en anledning att anta att det kunde bli problem. Om bussbolaget t ex har sagt att resan kräver två chaufförer pga kör- och vilotidsregler och att det kostar 10 000 extra, men skolan inte ville betala det högre beloppet, då har skolan en anledning att anta att resan inte kan genomföras på ett lagligt sätt med bara en chaufför. Jag funderar på medhjälp eller medgärningsmannaskap.
Citera
2017-04-05, 17:12
Medlem
Njursaltares avatar
Citat:

Upp som en sol...

Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd

Och ner som en pannkaka...

Tack Efterdradd!

Edit. Dildomuffins kommer älta sitt "om" "om skolan..." Om om om...om rektorn planerat resan för att frakta knark...jisses...
Senast redigerad av Njursaltare 2017-04-05 kl. 17:17.
Citera
2017-04-05, 17:15
Medlem
Med tanke på hur bussen såg ut där bak är det närmast ett under att inte fler dött, men allt är förstås inte alltid som det ser ut. Kom att tänka på en sak som en tjej på bussen beskrev, att bussen välte långsamt. Jag tror verkligen hon menar så långsamt att passagerarna börjar försöka ta sig ut innan bussen ligger ner. De får säkert skador i samband med utrymningen eftersom bussen då slutligen tippar helt på sidan. Är ju i och för sig ganska självklart att de får skador då, men min poäng är att de som miste livet inte behöver vara de som satt där bussen är som mest demolerad, utan kan lika gärna varit någon som satt längre fram och var på väg ut då bussen välte.
Citera
2017-04-05, 17:15
Medlem
Citat:
Upp som en sol...

Tack Efterdradd!
Tala för dig själv du, för det är du som inte förstår dig på juridik. Läs mitt svar till Efterdradd.
Citera
2017-04-05, 17:22
Medlem
pawitels avatar
Jag tycker vi ska focusera på bussbolaget, Bergkvara Buss.
Sedan länge har bussbolaget varit i blåsväder i Skåne.
Har det varit hjullagerproblem på bussen som inte åtgärdats?

Kolla flera artiklar i nedan länk om underligheter, och kommunernas oro.
http://www.sydsvenskan.se/2017-03-11/tio-mekaniker-slar-larm-vi-fuskar-med-skanetrafikens-bussar
Citera
2017-04-05, 17:25
Medlem
Citat:
Upp som en sol...

Tack Efterdradd!

Edit. Dildomuffins kommer älta sitt "om" "om skolan..." Om om om...om rektorn planerat resan för att frakta knark...jisses...
Därför genomförs en utredning, för att få svar på såna frågor. Att du inte förstår det säger mer om dig än mig. Om bussbolaget av den anledningen har lagt körningen på natten, för att chauffören kan hålla en högre snitthastighet när det är lite trafik, då blir brottet mindre uppenbart för bolaget kan hävda att bussen fick punktering. Jag arbetar som yrkesförare, så jag känner till en del knep.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in