2017-04-05, 12:10
  #51973
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ihelp
Har lite tråkigt just nu, och sitter och tittar på antagningstatisk från i höstas. Kan det verkligen stämma att socionomprogrammet har så högt söktryck? Är ju 1.3 hp i UU, 1.15 (med flera hundra antagna) i SU med uppemot 3-4000 réserver. Nu är 1.3 eller 1.15 inga superresultat men visst kan man få ut något bättre än socionom master med dessa resultat? Vad fan gör man ens som socionom?

Socionom har relativt höga intagningspoäng ja. Och om du frågar mig så är det oförståeligt.
De har en lysande arbetsmarknad nu; men lönerna är inget att hurra för och arbetsmiljön är ofta en katastrof. Sjuktalen hos socionomer är rekordhöga.
Citera
2017-04-05, 12:11
  #51974
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ihelp
Det gör du garanterat. Eller, beroende på vilken. Ganska sjukt egentligen att vissa lärarprogram har studenter som tagit 0.1 på HP.

Typ högskolan i Gävle kan man läsa lärarprogrammet med inriktning svenska om man fick 0.1 på högskoleprovet. Det i min mening är sjukt, hur fan ska man lita på en lärare som inte är efterbliven? 0.1 är ju fan typ chansa på varje fråga.

Högstadielärare i Malmö. Jag är i alla fall duktig på de ämnen jag tänker undervisa i, men matte, det kan jag inte!
Citera
2017-04-05, 12:13
  #51975
Medlem
Mitt resultat iår med respektive års normering.

HT:16 = 1.5
VT:16 = 1.5
HT:15 = 1.6
VT:15 = 1.6
HT:14 = 1.6
VT:14 = 1.7
HT:13 = 1.7
VT:13 = 1.75
HT:12 = 1.75
VT:12 = 1.8

Det har ju ändrats ganska rejält genom åren.
Behöver minst 1.5, vilken nagelbitare.
Citera
2017-04-05, 12:20
  #51976
Medlem
62/80 kvant och 62-63/80 (ser inte om jag skrivit B eller D) på verb. Vad tror ni det blir? Behöver 1.55 men tror inte jag når dit. Vad säger ni?
Citera
2017-04-05, 12:20
  #51977
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ihelp
68 kvart är nästan garanterat minst 1.7 vill jag säga. Vill dock inte sia om verb. Kan bli allt mellan 1.7 till 1.9. Men troligen 1.8. Bra jobbat! Håller tummarna för dig.

Tack så hemskt mycket! Känns bra med lite uppmuntran. Är helt förstörd i huvudet av alla nerver XD
Först hade jag 1,65 som mål (psykologprogrammet LiU) och trodde att jag skulle kunnat slappna av med det här resultatet. Men nu när det gick lite bättre än jag trodde kom jag på att "shit, det kanske räcker till läkarprogrammet" och nu är hela nervcirkusen igång igen. Kommer få läggas in på vilohem efter andra maj
Citera
2017-04-05, 12:27
  #51978
Medlem
XYZ 23/24
KVA 20/20
NOG 12/12
DTK 23/24

KVA 78/80
VER 70/80

Synd man inte kan föra över sisådär fem poäng från KVA till VER.

Är för övrigt långtifrån en mattemänniska men lite disciplinerad träning innan kan göra underverk tydligen.
Citera
2017-04-05, 12:34
  #51979
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Socionom har relativt höga intagningspoäng ja. Och om du frågar mig så är det oförståeligt.
De har en lysande arbetsmarknad nu; men lönerna är inget att hurra för och arbetsmiljön är ofta en katastrof. Sjuktalen hos socionomer är rekordhöga.

Alltså, det här hör kanske egentligen hemma i fördomstråden, men är inte socionom typ det man läser till när man är tjej, har gått Sam på gymnasiet och fortfarande inte har någon passion i livet så man går samma väg som alla andra och intalar sig att "man vill ju hjälpa människor"?
Självklart finns undantag, ganska många säkerligen (har själv en släkting som är socionom, jätteduktig och brinner för det), men trenden?

Citat:
Ursprungligen postat av Astronomia
Mitt resultat iår med respektive års normering.

HT:16 = 1.5
VT:16 = 1.5
HT:15 = 1.6
VT:15 = 1.6
HT:14 = 1.6
VT:14 = 1.7
HT:13 = 1.7
VT:13 = 1.75
HT:12 = 1.75
VT:12 = 1.8

Det har ju ändrats ganska rejält genom åren.
Behöver minst 1.5, vilken nagelbitare.

Yep, har gjort exakt samma undersökning själv. Tänk om det hade varit samma normering som VT12 liksom! Hoppas att sänkningen stannar av nu. Jag ser poängen med att höja 2.0-gränsen, men nu räcker det!
Citera
2017-04-05, 12:35
  #51980
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kentiro
XYZ 23/24
KVA 20/20
NOG 12/12
DTK 23/24

KVA 78/80
VER 70/80

Synd man inte kan föra över sisådär fem poäng från KVA till VER.

Är för övrigt långtifrån en mattemänniska men lite disciplinerad träning innan kan göra underverk tydligen.

Hur lång tid tog det för dig att plugga upp KVA resultatet? Får mellan 70-75 rätt per verbalt provpass, men på KVA får jag bara hälften rätt, 20 av 40 på varje kvantitativt provpass

Behöver 1.5 - 1.55, antingen pluggar jag upp 12 kurser eller skriver HP igen till hösten
Citera
2017-04-05, 12:40
  #51981
Medlem
ihelps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Verb 70 och Kvant 65. Så förbannad på mig själv, då jag brukar skriva minst 70 på kvant.
Fick hjärnblödning under PP1 eller något

Heh, min taktikt senaste provet har varit att börja med DTK. Brukar annars sluta med att jag stressar sista 10 minuterna med poäng som garanterat sitter. Satte alla förutom en på de delarna. Det har självklart lett till att jag stressat igenom NOG. Men känner personligen att det leder till bättre resultat.

Aja du slutar typ som mig i år. 1.6-1.65, vad hade du tänkt att läsa? Eller gör du som mig, haha? Försöker överträffa dig själv?
Citera
2017-04-05, 12:45
  #51982
Medlem
ihelps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av globbetrotter
Högstadielärare i Malmö. Jag är i alla fall duktig på de ämnen jag tänker undervisa i, men matte, det kan jag inte!

Jo absolut, du fick 0.85, det är typ snitt bland de som tagit provet, definitivt lämplig att lära ut. Men anser att man bör göra något åt att analfabeter kan bli lärare. 0.1 är bedrövligt, det ska man få genom att chans på varje typ.

Coolt för övrigt. har läst att Malmös högskola snart blir universitet. Lycka till min vän!
Citera
2017-04-05, 12:45
  #51983
Medlem
Vad tror ni om verb 55 kva 55? Blir det över 1.0? Aldrig skrivit provet innan.
Citera
2017-04-05, 12:48
  #51984
Medlem
ihelps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Socionom har relativt höga intagningspoäng ja. Och om du frågar mig så är det oförståeligt.
De har en lysande arbetsmarknad nu; men lönerna är inget att hurra för och arbetsmiljön är ofta en katastrof. Sjuktalen hos socionomer är rekordhöga.
Som du säger, men vad är det som lockar?jag förmodar att det är en relativt enkel utbildning, men det är ändå fyra år och inte stora möjligheter att utvecklas inom yrket. Samt att lönerna inte kan gå högt över medel. Sjukt högt söktryck på socionomprogrammet.

Såg även att någon tog sig in på lärarprogram med med inriktning svenska som andraspråk med 1.95 på HP. Där har man dedikation. Undrar hur stor den personens passion är för att undervisning för svenskar med invandrarbakgrund. Vill gärna träffa den personen, haha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in