2017-04-04, 18:13
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlCapone.
Hur fan kan man säga ungdomarna omkom p.g.a ej använt säkerhetsbälte? Bussen välte för helvete... tror ni som hävdar detta att en tygremsa för bröstet skulle kunna förhindra att man mosas ihjäl av plåten? Skuldbelägga de omkomna på helt ogrundade skäl är rent utsagt vidrigt.

Det kan ju ha varit så att dom som inte satt fastspända ramlade ur och hamnade under bussen när de välte.
Citera
2017-04-04, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
Bildlänkarna till AB funkar inte för mig (i nån webbläsare). Om det är bild 13 av 20 i denna artikel: http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5ax3e/brandmannen-i-tarar-efter-det-svaraste-uppdraget
menar ni då den björk som sticker upp nästan rakt ovanför dörren?

Det trädet är en synvilla. Björken står på andra sidan vägen och råkar ligga i linje med något på bussen (en vriden list kanske?)
Citera
2017-04-04, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Ja hur kom björken in i Bussen?
Bild 13 syns den, kapad med motorsåg verkar den va och åkt in snett bakifrån http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5ax3e/brandmannen-i-tarar-efter-det-svaraste-uppdraget

Måste nästan varit vid bärgning eller då man lyfte bussen för att kontrollera så ingen låg under som man stoppa in björken och använde den, typ hävstång.
Citera
2017-04-04, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Handlar väl om ekonomi.
Ryms ju fler i en tvåvåningsbuss.
Så länge vägarna är bra ska det väl inte finnas någon nackdel med det, under förutsättning att det inte är fel på bussen förstås.
Bussen är mindre än två decimeter högre än om den haft en våning.
Citera
2017-04-04, 18:17
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Bussen är mindre än två decimeter högre än om den haft en våning.
Jo, men tyngdpunkten borde väl ändå bli högre.
Citera
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Hur fan kan man säga ungdomarna omkom p.g.a ej använt säkerhetsbälte? Bussen välte för helvete... tror ni som hävdar detta att en tygremsa för bröstet skulle kunna förhindra att man mosas ihjäl av plåten? Skuldbelägga de omkomna på helt ogrundade skäl är rent utsagt vidrigt.

Bra skrivet. Håller med dig helt. Massa tjat om bälte hit och bälte dit. Sanningen är att ingen jävel här vet om de skadade och omkomna använde bältet eller inte.

Risken att skadas allvarligt eller att dö är naturligtvis väldigt hög för de som sitter på sidan som bussen välter åt och slår ner i backen. Detta oavsett om man är bältad eller inte. Det fattar alla som orkar eller kan tänka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det kan ju ha varit så att dom som inte satt fastspända ramlade ur och hamnade under bussen när de välte.

Ingen låg under bussen enligt räddningstjänsten då dom lyfte bussen fram och bak för att kontrollera att inte fler personer fanns där, så ingen har flugit ut och hamnat under bussen iaf
Citera
2017-04-04, 18:22
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Google har 9h16m på samma sträcka (från skolan till Klövsjö) och av min egen erfarenhet så brukar Google räkna med lägre hastighet än den som står på skyltarna.
Det finns en sida som jag alltid använder för att räkna ut avstånd och körtid och den brukar stämma väldigt bra. http://www.resa-mellan.se/avstand-med-bil.php

Skene - Klövsjö Avstånd med bil är 712 km. Körtiden är ca 9 timmar 10 min.
Den sidan visar även vägen på en karta och man kan välja alternativa vägar.

Google har bättre koll än Eniro.
Citera
2017-04-04, 18:32
Medlem
Citat:

Jag håller delvis med dig, sitter man längst med vältsidan så skadas man svårt eller avlider oavsett. I det läget KANSKE det t.om är bättre att inte sitta bältad, så man "bara" flyger runt och inte är fastspänd mot plåten där det smäller.
Citera
2017-04-04, 18:33
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Det trädet är en synvilla. Björken står på andra sidan vägen och råkar ligga i linje med något på bussen (en vriden list kanske?)
Ja, så ser jag det också. Det syns inte på nån annan bild.
Citera
2017-04-04, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Njursaltare
Fetst. Absolut JA! Det räcker som jag tidigare sagt att du kör ner en vägskylt. Ansvaret är ditt. Om det sedan varit snorhalt och du hållit en FÖR TILLFÄLLET SÄKER HASTIGHET är det inte säkert att du döms för vårdslöshet.

Vad du inte verkar förstå i din juridikvärld är att du alltid skall vara beredd på att ett djur eller fotgängare kan trampa ut i trafiken. ALLTID!

Att du juridikmästare anser att man därför måste köra högst 50 km/h visar bara hur lite du förstår. Så barnsligt resonerat.

Att vi andra kör t ex 90 på 70-väg beror på att vi anser oss (med rätta oftast) ha god översikt över trafikläget. MEN! Ansvaret är fortfarande förarens!

VTK:
Citat:
Hastighet

60 § Fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande körbanan eller vägrenen som han kan överblicka och framför varje förutsebart hinder. Förordning (1985:380).

Saken är bara den att bilisten sällan ställs till svars ens när den är konstaterat vållande. Har en släkting som dog i en olycka där en annan bilist var vållande och det var uppenbart. Blev inget åtal pga brist på bevis. Ett vittnesmål från en polisman som såg hur olyckan gick till dög inte...

Detta säger åtminstone mig att texten ni klippt ut inte har någon koppling till verkligheten.

På samma sätt skulle jag vilja hävda att om man kommer fram till att olyckan orsakades av tjälskott som inte var lätt synliga så är det enbart Trafikverket som kan klandras pga bristande skyltning av vägskadorna. Detta har dessutom hänt förr.

Samma resonemang som ni använder er av gör exempelvis så att det är bilisterna fel att de körde över kanten på Tjörnbron. De borde ha förutsett att vägen skulle kunnat vara borta.

Ändå säger jag inte att busschauffören i detta fall inte borde ha hållit en lägre hastighet (om det nu är tjälskott som är orsaken), jag säger bara att ni inte skall vara så snabba på att döma då ni inte har alla fakta på bordet.

Denna tråden är ju värre än många trådar som direkt ropar Hazar så fort ett sexualbrott begåtts, i denna tråden så är det blame-game mot alla potentiella orsaker utan att ens göra en sanitetskontroll. Exempelvis är det ytterst osannolikt att missljud från hjullagret har med olyckan att göra. Ändå kommer detta upp gång efter gång efter gång i denna tråden.

Det troligaste är att föraren slumrat till, men det är svårt att veta. Detta gör att det vi kan spekulera i problem som beror på vägens eller bussens beskaffenhet, samt om föraren kört för fort. Föraren har dock knappast kört för fort när fordonet åkte i diket, utan då har det med konsekvenser av tjälskott att göra, vilket är vad chauffören påstås (notera påstås) ha sagt.
Citera
2017-04-04, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Jag håller delvis med dig, sitter man längst med vältsidan så skadas man svårt eller avlider oavsett. I det läget KANSKE det t.om är bättre att inte sitta bältad, så man "bara" flyger runt och inte är fastspänd mot plåten där det smäller.

I liknande olyckor där alla suttit bultade har ingen dött (exempelvis utanför Piteå för några år sedan.

Den som har bälte på sig kan möjligtvis ha otur, men i Piteå så fick några ungdomar allvarliga skador på armar och ben som hamnade utanför bussen, men inga dödsfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in