Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-13, 17:53
  #1993
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FN-SOLDATEN
Du misstänker att Gröna Lund ska köra den då.
En tur och skräckfärd i "DÖDSBUSSEN" endast för dom modiga.
Citat:
Ursprungligen postat av PastorFredrik
Det rullar en och annan "dödsbuss" i Sverige redan, så varför inte?
Jag förstår inte den här diskussionen alls
Bussen här var med i olyckan där flera dog. Ska den skrotas för att några dog trots att den går att reparera? Det handlar om väldigt mycket pengar som går till spillo om den ska skrotas för att några har dött i bussen och någon sån klausul har inte försäkringsbolagen vad jag vet.

Det här är ju som att jämföra med dödsfall i hus. Ska alla husen där det har dött människor rivas eller eldas upp för att någon har dött i dom? Det skulle i så fall bli väldigt glest med hus på dom flesta ställen, speciellt där det finns många äldre hus.
Jag tror du skräms väldigt mycket av döden men tyvärr... den är en naturlig del av livet, olycka eller inte olycka, folk dör.

Har det kommit fram något nytt om när utredningen kan vara klar eller är det fortfarande 1 år som gäller?
__________________
Senast redigerad av Timeout 2017-05-13 kl. 18:14.
Citera
2017-05-13, 21:36
  #1994
Medlem
Handsekreterarens avatar
Skall bli intressant att läsa vad Haverikommisionen kommer fram till, men det dröjer väl åtminstone ett halvår innan deras rapport kommer.

Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det här är ju som att jämföra med dödsfall i hus. Ska alla husen där det har dött människor rivas eller eldas upp för att någon har dött i dom? Det skulle i så fall bli väldigt glest med hus på dom flesta ställen, speciellt där det finns många äldre hus.
Och sjukhus skulle behöva rivas och återuppbyggas dagligen.
Citera
2017-05-15, 23:44
  #1995
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PastorFredrik
Här var det ju i och för sig bara en som dog, så det räknas väl knappt. Men den rullar ännu
http://www.hd.se/2010-05-19/kvinna-o...var-bussolycka

Den här gick att laga http://static-cdn.sr.se/sida/images/...article-slider
9 döda.

Är ingen registreringsskyltsnörd, men har 25 år i branschen, så ovanstående är bara en snabbgoogling.

Det är enkel ekonomi. En sprillans ny dubbeldäckare kostar 5 mille + moms. Säg att du kört några mil och den är värd 3 mille. Du får en jävla massa reparationer för 3 mille minus skrotpriset. Speciellt om du skickar bussen till Estland för lagningen.

Mina egna erfarenheter sträcker sig till mindre grejor där det räckt att spola ut blodet och rikta lite och byta nån ruta. Men ja. Det rullar "dödsbussar".

Finns bussnördsforum du kan vända dig till om du vill veta på aspergernivå hur vanligt det är att man lagar upp.

Det är väl oftast försäkringsbolagen som avgör, och skicket på själva ramen. På linjebussar räknas det även på en schablonkostnad för hur länge bussen är "obrukbar" så att säga, därav lagas linjebussar mer sällan än turistbussar skulle jag tro.
Citera
2017-05-16, 07:30
  #1996
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
jag är ingen bussexpert så hur ska ett trasigt hjullager orsaka en sån här olycka?
Det var ett trasigt hjullager...tyvärr😔
Citera
2017-05-16, 09:37
  #1997
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit58
Det var ett trasigt hjullager...tyvärr😔

Hur vet du det?
Citera
2017-05-16, 10:25
  #1998
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit58
Det var ett trasigt hjullager...tyvärr😔

Oavsett om det var skador på hjullagret eller inte, så har jag väldigt svårt att tro att det orsakade olyckan med tanke på att bussen rullade från platsen på sina egna hjul.
Citera
2017-05-16, 10:34
  #1999
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit58
Det var ett trasigt hjullager...tyvärr😔
Det är ju en intressant möjlighet som varit uppe flera gånger i tråden men att bara säga så som du gör utan att komma med något som helst belägg ger inte mig känslan av att du nödvändigtvis har rätt. Du får skriva lite mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Oavsett om det var skador på hjullagret eller inte, så har jag väldigt svårt att tro att det orsakade olyckan med tanke på att bussen rullade från platsen på sina egna hjul.
Som sagts några gånger (inte så lätt att minnas/se bland snart 2000 inlägg) så kan ett hjullager nypa av överhettning men sedan när det svalnat så kan det rulla lätt igen så det att bussen gick att bogsera från platsen på sina egna hjul utesluter inte att ett hjullager orsakade olyckan.
Citera
2017-05-28, 20:26
  #2000
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit58
Det var ett trasigt hjullager...tyvärr😔

Lögn!!!!!

Inget fel på bussen.

https://www.google.se/url?sa=t&sourc...APQTBvRUGn7nvA
Citera
2017-05-29, 00:17
  #2001
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Lögn!!!!!

Inget fel på bussen.

https://www.google.se/url?sa=t&sourc...APQTBvRUGn7nvA
Att säga vad som är lögn eller sanning baserat på bussbolagets VD:s uttalande tycker jag inte känns helt 100. Det här låter också konstigt tycker jag:
Citat:
Vi har haft kontakt med tillverkaren och så här långt har det inte kommit fram någonting som tyder på att det har varit brist på fordonet, säger Mellström nu.
Vadå, är det tillverkaren som gör den tekniska utredningen? Visst att tillverkaren kan konsulteras om det gäller mer avancerade system men inte att de ska leda utredningen och helst inte vara praktiskt involverade i den heller för att undvika risk för tillrättalagda resultat för att fria tillverkaren. Det framgår i o f s inte uttryckligen att tillverkaren skulle leda utredningen men varför frågar i så fall Mellström (bussbolags-VD:n) dem och inte utredningsledaren?
Citera
2017-05-29, 07:05
  #2002
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FN-SOLDATEN
Du misstänker att Gröna Lund ska köra den då.
En tur och skräckfärd i "DÖDSBUSSEN" endast för dom modiga.
Fordonet avställdes 2017-05-12, dagen efter mitt inlägg!
Citera
2017-05-30, 18:36
  #2003
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FN-SOLDATEN
Fordonet avställdes 2017-05-12, dagen efter mitt inlägg!

Klart den ställs av, det har inget med framtida öde att göra.
Citera
2017-05-30, 19:02
  #2004
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b_m_e
Måste bara flika in lite kort om detta inlägg då det är fel beskrivning av symbolerna.
Kolla denna sida, https://www.transportstyrelsen.se/sv.../Fardskrivare/

Ratten visar körning
Hammaren visar annat arbete
Sängen rast/vila
Fyrkanten visar att man är tillgänglig för arbete, t.ex. ifall man följer med som extra förare

Tidigare var det vanligt att färdskrivaren stal minuter. Dvs den kunde bara registrera en aktivitet varje given minut. Så ifall man satt i en kö och bara rullade sakta, men ändå lite varje minut gick det åt väldigt många minuter körtid.
Numera är dom mer exakta så att även körtiden visas mer korrekt.
Tyvärr går gamla programvaror inte att uppdatera, så med stor sannolikhet hade den bussen en äldre programvara om det nu kan spela någon roll.


Har för övrigt kört en del Setra-bussar, och ett återkommande fel var problem med esp och abs. Abs'en fungerade nästan alltid även om den kunde ge en varning, medan esp ofta var ur funktion.
I samband med detta blev det även problem med automatlådorna, dom missade helt enkelt på växlingen.
Detta trots regelbunden service och reparation, så det var inte något fel på verkstaden i sig.
Har även varit med om att en Setra (andra bussar också, annat hjul dock) låst höger framhjul vid bromsning, även ganska lätt inbromsning.
Detta var dock en något äldre buss än den drabbade.

Men om man tänker sig att även detta är möjligt, och att bussen kanske redan börjat kränga så kan ju det vara orsaken till svarta däckspår.

Vidare förstår jag inte hur någon form av luftläckage i bromssystemet skulle ge upphov till varmgång i framhjulet. Bromsarna där kräver lufttryck för att slå till. Det är av denna anledning man har dubbla kretsar så att man aldrig ska stå helt utan bromstryck.
Skulle det gälla bakhjulen där handbromsen sitter är det en annan sak. Den bromsen har en fjäder som behöver lufttryck för att släppa bromsen. Ett läckage där skulle kunna ge upphov till påliggande broms och hög värme.

Men fram som sagt..svårt att se sambandet.
när bromsar låser sig lätt på ett hjul på ett tungt fordon så är det bromsklockan som har en brusten fjäder då går den ut för fort och slår då hårt på bromsen. höll på och provkörde en buss med just det felet otäckt som fan.. och jag var beredd och bussen klev säkert 1.5meter åt sidan när jag körde i 50km/h sånna fel kommer oavsätt hur bra koll man har på grejerna om man inte byter klockan minst 1gång om året kan iof paja endå.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback