2017-04-04, 13:20
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
När jag söker på Eniro så är det från dörr till dörr 10 timmar 48 minuter. 70 mil.
Starten har jag korrekt men vet ej om rätt Klövsjö på Eniros karta.

10 timmar och 48 minuter och en rast mitt på det och kanske inte löpt smidigt, kanske köer eller vägarbete nånstans som tar längre tid.
Är det OK att sitta med så lång arbetstid?

Nej man får max köra 10 timmar. D.v.s 4,5 timme sen rast 45 min sen 4,5 timmes körning och sen rast 45 min och sen då den sista timmen.

Kanske var det som samtalet med trafikledningen handlade om.

Jag har skrivit det tidigare i tråden men jag tror det handlar om att han somnat till. Skulle vara väldigt intressant att veta hur han har arbetat innan den här resan.
Citera
2017-04-04, 13:22
Medlem
Citat:
När jag söker på Eniro så är det från dörr till dörr 10 timmar 48 minuter. 70 mil.

10 timmar och 48 minuter och en rast mitt på det och kanske inte löpt smidigt, kanske köer eller vägarbete nånstans som tar längre tid.

Google har 9h16m på samma sträcka (från skolan till Klövsjö) och av min egen erfarenhet så brukar Google räkna med lägre hastighet än den som står på skyltarna.
Citera
2017-04-04, 13:28
Medlem
_killahs avatar
Citat:

Det har påtalats 25 gånger ungefär.
Google maps är en bättre källa för faktisk tid.
Där uppges den till under 10 timmar, alltså klaras tidsgränsen.

Sedan återigen. Busschauffören hann inte fram till målet, och där olyckan skedde hade ännu inte brottet begåtts (körtidsbrott) så det kan ändå inte bli aktuellt i detta fallet. Bara för att han skulle bryta mot det. Det hade inte begåtts när olyckan skedde.
Citera
2017-04-04, 13:30
Medlem
Citat:

Jag tycker att Google Nav. har bättre beräkningar, oftast stämmer de nästan på minuten på kortare sträckor. De tar även hänsyn till den varierande trafikintensiteten över dygnet.
Kollade en gång på Eniro i Malmö, de hade snitt fart på närmre 50 km/tim en omöjlighet även om det varit 50 i Malmö, det är 40 km/tim i hela Malmö.

Google nav. ca 9:15 (712 km) i effektiv restid med personbil. Snitt 77 km/tim.
Om uppgifterna stämmer låg han lite efter på detta vid olyckan, men inom vad som var möjligt för att nå på under 10 tim. dvs om han bara tagit en 45 min rast och hade en kvar i t.ex. Sveg.
Förvisso förbannat tunn marginal, så där en 10 - 25 min.
Senast redigerad av Efterdradd 2017-04-04 kl. 13:33.
Citera
2017-04-04, 13:46
Medlem
jimmythegents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jannexx
Mycket spekulationer om vägens skick här.
varför i helsike provkör inte polisen en motsvarande buss på samma sträcka.
man kan börja med en låg fart för att sedan öka upp till den fart som färdskrivaren visade vid olyckstillfället.
Då ser man praktiskt hur en dubbeldäckare beter sig.
Jag menar nu står man och mäter potthål hit och dit och kliar sig i skallen och undrar vad fan som hände.

Vettigt förslag. Frågan är dock hur man ska kunna återskapa dom rätta förhållandena som rådde under olyckstillfället, tex vikten från lasten,passagerare osv. Men som sagt,det kan vara värt ett försök även om inte alla parametrar uppfylls till hundra procent
Citera
2017-04-04, 13:50
Medlem
Oljeapans avatar
Om han somnat skulle det väl knappast vara bromsspår på vägen och bussen borde haft högre fart när den gick av. Nu verkar den ha vält nästan stillastående.
Citera
2017-04-04, 13:51
Medlem
jimmythegents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Exakt det som händer när man somnar till en microsekund. Bussen drar ut till vänster och föraren hinner vakna innan han går i vänster dike men styr höger för hårt och måste sedan börja parera vänster för att inte gå ner i höger dike osv.

Precis så här ser de vanligaste avåkningarna ut pga trötthet, det här är varken första eller sista gången det händer men de flesta gånger lyckas föraren hålla fordonet på vägen och fortsätta färden om än med hjärtat i hallsgropen.

Jag har råkat ut för detta vid ett par tillfällen o fy fan vad läskigt det är när man vaknar till igen. Man kan undra hur och när man passerade en viss punkt,utan att veta faktiskt,riktigt läskigt
Citera
2017-04-04, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Om höger hjullager fram låst sig går väl väl bakpartiet till höger.
Dessa är baktunga till att börja, det blir ju inte böttre nör det sitter en skidlåda bak.
Om föraren könt till problemen med hjullagret har han största ansvaret.
Bussbolaget kommer lägga allt ansvar på föraren.
Det är väl snarare så att frampartiet drar sig åt höger.
Citera
2017-04-04, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Art ett framhjuslager är kasst märker man efter nån kilometers körning genom att fälgen blir onormalt varm.
Nej det gör man inte och definitivt inte på en buss.
Citera
2017-04-04, 14:19
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Ibland är det enda som behövs lite otur. Saker man ej kan påverka.

Chauffören beskrivs som en mönsteranställd, som jobbat med det hela livet utan olyckor.

Har jag tyvärr missat.

Du har inte möjligen en länk att bistå med?
Citera
2017-04-04, 14:23
Medlem
WalterNeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oljeapan
Men frågan kvarstår om märkena i vägbanan och varför bussen verkat att ha dragit åt höger.

Vägbanan verkar vara oljegrus på asfalt, och hjulet har skrapat bort det översta lagret grus. Detta skulle inte ha hänt under en vanlig inbromsning ens utan abs, det kan endast ha skett om hjulet har låst sig fullständigt och släpats av bussen. Det lutar onekligen åt axelhaveri/brustet hjullager. Hjulet har knipit på grund av dåligt hjullager, sen dragit åt nåt håll, fastnat, styrdrag brustit, och hjulet släpats med fullständigt låst under bussen.
Citera
2017-04-04, 14:29
Medlem
Oljeapans avatar
Nu kommer det att ta minst en vecka innan den tekniska utredningen är klar och tills dess får vi väl vänta på svaret, om vi nu får något. Tragiskt är det i vilket fall som helst. Jag lider med chauffören oavsett om han har skuld i detta eller ej så måste han må piss nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in