Citat:
Ursprungligen postat av
Disciplina
Kommer från en skribent vars inlägg riktade till mig numera mest verkar bestå av att försöka pressa in så många fula ord som möjligt på de rader han orkar skriva.
Nej, om poängen är någonting utöver att vi kan erhålla olika värden för korrelationskoefficienten genom att selektera olika mätningsintervall så har jag inte förstått det. Ska jag tolka det här som att du håller med om Oantastligs påståenden om att korrelationer är "riktade" från en variabel till en annan, och att vi därigenom kan veta att en förändring av den ena variabeln resulterar i en förändring av den andra om de är korrelerade?
Det är verkligen sjukt fascinerande hur alla spån verkar komma in i tråden och backa upp det här verklighetsfrånvända påståendet - som om ni tror er kunna förändra ords innebörd om ni blir tillräckligt många. Vad ska man egentligen göra när ni sprider den här typen av vanföreställningar och inte hyser någon som helst respekt för fakta?
Alltså, jag är ju bara en lappdjävel som växte upp i ett samhälle där utbildning ansågs som en sista utväg för de som inte förmådde borra berg, ingå i det väpnade försvaret, segla på världshaven, bygga hus, fälla skog, gjuta betong, byta kolvringar, gräva, schakta, manövrera och underhålla allt motordrivet ifrån 80 cc motorcrossar upp till dieslar på 12 liter.
Men trots mina akademiska tillkortakommanden, ställer jag mig frågan huruvida du egentligen projicerar dina politiska ambitioner på andra. Du vill så väldigt gärna att verkligheten skall stämma överens med dina egna dogmer. Du är så fast i detta att du på fullt allvar tror att alla som argumenterar emot dig drivs av samma krafter.
Är män generellt bättre på matematik? Är män generellt större och starkare? Är män mer riskbenägna än kvinnor? Svar ja, av den enkla anledningen att de mest framstående matematikerna, de starkaste och största individerna, de mest extrema fullblodsdårarna är män.
Känns detta faktum jobbigt för dig på något sätt? Det verkar så.
Om ovanstående faktum beror på att män stulit
maten ifrån kvinnor eller om det beror på att framgångsrika befolkningsgrupper bejakat och erkänt de olika styrkorna i populationen, varvid vissa varit könsrelaterade, är väl ointressant i sammanhanget. Att män och kvinnor genetiskt skiljer sig åt har tydligen varit evolutionärt framgångsrikt, ett mönster som för övrigt verkar framgångsrikt hos en majoritet av däggdjuren.
Det finns oerhört många kvinnliga matematiker som kan sägas ligga på elitnivå, för att använda sportsliga termer. Det finns negrer ifrån subsahara som är långt intelligentare än den genomsnittlige europén. Att vara född i ett visst kön, en viss ras, ett visst land är bevisligen inget hinder för att ta sig fram. Det finns däremot genetiska skillnader både mellan kön och raser som måste betraktas generella om man tar hänsyn till medelvärden.
Som sagt, ingen akademiker, men har jag förstått dig rätt om du menar att två faktorer som påverkar ett resultat, att du då inte kan med hjälp av en känd faktor samt resultatet göra en bedömning av den andra faktorn. Samt förutse hur den ena faktorn påverkas av den andra?
För att ta det på samiska, om det är plusgrader och vindstilla smälter snön i en viss takt. Om det i plusgrader blåser hårt kommer snön smälta fortare. Därav kan man göra en uppskattning av vindstyrkan utan att mäta den om man känner faktorn temperatur samt i vilken takt snö smälter under vindstilla förhållanden i just denna temperatur.
Men som jag förstår det menar du att du inte alls kan göra en bedömning av vindstyrkan utifrån temperatur och snösmältningstakt?
Vidare kommer ju temperaturen att påverka vindstyrkan. Vid exempelvis denna tid på året så värmer solen vid högtryck upp luften ovanför snötäcket så pass mycket att den stiger och skapar ett undertryck. Därigenom bildas en vind orsakat av temperaturen. När temperaturen på natten sjunker igen ligger luften kvar, och det är därför vindstilla. Därför kan du under givna förutsättningar bedöma vindstyrkan utifrån den temperatur solen förmår värma upp luften.
Det går alltså att både bedöma en faktor utifrån resultat samt värdet på en annan bidragande faktor, samtidigt som det går att bedöma hur den ena faktorn kommer påverka den andra.
Hursomhelst så blir det inga exakta fakta. Det är förmodligen helt omöjligt att på hundradelsnivå avgöra vindstyrkan utifrån temperaturen. Därför håller jag det meningslöst av dig att försöka tratta ner IQ-tester till exakt vetenskap.
Resultaten är generella, och det är alltså the big picture som får betraktas som någon sorts sanning. Att män generellt presterat bättre inom fysik och matematik tror jag har väldigt lite att göra med dålig mat och inbillade glastak för kvinnor. Men det är ju jag det, jag är ju varken religiöst eller ideologiskt hängiven.