Citat:
Omgångar? Uppföljning? Du verkar inte förstå att du refererar till en enda studie som använder mätdata från ett tillfälle i slutet av 70-talet.Du tänker att alla som var med i första omgången var med i samtliga uppföljningar? Skulle vi godta dina invändningar, om bortse från alla information som talar i motsatt riktning, skulle skillnaden gå från strax över 2:1 så blir det strax under 2:1. Summa summarum, vi förväntar oss betydligt fler män på toppositionerna, allt annat lika.
Citat:
Ja, du har citerat den där enda studien ett antal gånger nu, den blir inte en "review" för att du fortsätter.
Har ju sagt till dig att sluta ljuga om saker som är lätt att kolla upp:
• In whole populations of Scottish 11-year-olds from the 1930s and 1940s there was more variance among males in intelligence by comparison with females, but little difference in mean intelligence; proportionately, more males were at both ends of the intelligence distribution and fewer were in the middle (Deary et al. 2003, Johnson et al. 2008b). This pattern was replicated in a population-representative sample of almost one-third of a million boys and girls tested on the Cognitive Abilities Test in the United Kingdom in the early 2000s: There were trivial differences in mean general intelligence and proportionately more boys than girls at the extremes (Strand et al. 2006). This pattern was replicated in the same test in a population-representative sample of 300,000+ students in grades 3 to 11 in the United States, with the authors concluding that, “The results showed an astonishing consistency in sex differences across countries, grades, cohorts, and test forms” (Lohman & Lakin 2009).
• Whereas these epidemiological-quality data in children make the state of sex differences clear, the picture is less clear among adults. On the basis of meta-analyses of studies using Raven's Progressive Matrices—a widely used nonverbal intelligence test with items composed using abstract line drawings and demanding inductive reasoning—it was argued that men have a higher mean level of general intelligence than do women (Irwing & Lynn 2005, Lynn & Irwing 2004). It was argued against this that the better-quality studies tended to show no differences and that many of the samples might be biased toward less selectivity among women, which would reduce their mean scores as a group (Blinkhorn 2005). To test this idea, a novel design was applied to data from the U.S. National Longitudinal Survey of Youth 1979 (Deary et al. 2007b). When brother-sister pairs (N = 1,292 pairs) were compared on a general cognitive ability (g) factor derived from the Armed Services Vocational Aptitude Battery and the shorter Armed Forces Qualification Test, the male mean advantage was trivial (less than 7% of a standard deviation), but males once again had substantially greater variance.
• Whereas these epidemiological-quality data in children make the state of sex differences clear, the picture is less clear among adults. On the basis of meta-analyses of studies using Raven's Progressive Matrices—a widely used nonverbal intelligence test with items composed using abstract line drawings and demanding inductive reasoning—it was argued that men have a higher mean level of general intelligence than do women (Irwing & Lynn 2005, Lynn & Irwing 2004). It was argued against this that the better-quality studies tended to show no differences and that many of the samples might be biased toward less selectivity among women, which would reduce their mean scores as a group (Blinkhorn 2005). To test this idea, a novel design was applied to data from the U.S. National Longitudinal Survey of Youth 1979 (Deary et al. 2007b). When brother-sister pairs (N = 1,292 pairs) were compared on a general cognitive ability (g) factor derived from the Armed Services Vocational Aptitude Battery and the shorter Armed Forces Qualification Test, the male mean advantage was trivial (less than 7% of a standard deviation), but males once again had substantially greater variance.
Citat:
Men alltså, korrelation och betingad sannolikhet är två helt skilda begrepp. Det är lättare att förklara om du slutar släpa in ett nytt begrepp i diskussionen varje gång du har fel. Det här är uppenbarligen helt hopplöst, jag startar en ny tråd och så ser vi om det finns någon som kan förklara det här på ett sätt som du kan ta in.
Märker att det här med betingade sannolikheter inte gick in. Vi tittar på samma krog. Om vi tar ett urval där vi ser om det är folk i lokalen givet att det står en ordningsvakt i dörren och kör en korrelation på det, högt. Sedan tar vi ett slumpvis urval av tillfällen då det finns folk i lokalen och tittar om det står en ordningsvakt i dörren och kör en korrelation, lågt. Ja, du kan be dom förklara detta för dig. P(a|b) och P(b|a) behöver inte vara samma.
Citat:
Ja, han nämner ju också i inlägget att slutsatsen han drar (att sjukdom inte orsakar död) bygger på ett felaktigt resonemang. Det går i det här fallet givetvis att ta hänsyn till ytterligare variabler och då finna en korrelation. Det förändrar ju inte att när han uppskattar korrelationen från hela provet oberoende av behandlingen så är den obefintlig, trots att kausalitet fortfarande existerar. Givet att man kan ansätta en modell som tar hänsyn till alla relevanta variabler och konstruera ett prov utifrån detta så går det förstås att hitta en korrelation, men det gjorde ju inte din SAT-undersökning, utan den observerar bara den omodifierade korrelationen mellan SAT och studieresultat.
Nu skriver han: The example at the end is closer to “real world.” But it stems from a mistake (though of a type commonly made). However, I do think it is next to impossible for causation to exist in the real world without correlation.
Att du inte noterade det direkt när du läste det (och att jag redan förklarade detta i mitt tidigare inlägg) säger ju en hel del.
Att du inte noterade det direkt när du läste det (och att jag redan förklarade detta i mitt tidigare inlägg) säger ju en hel del.
Citat:
Nej, hur kan du tro att jag är med på något som jag ägnat snart ett tiotal inlägg åt att förklara för dig inte stämmer? Är det din miserabla läsförståelse som spökar igen?
Exakt, du är med på att temperaturen i rummet är korrelerat med temperaturen i termostaten right? Att vi har dålig data/modell som inte fångar upp denna korrelation betyder inte att de inte korrelerar i verkligheten.
Citat:
Frågan är ju, om det finns vetenskapligt stöd för båda ståndpunkterna, varför ser vi ett överväldigande antal publicerade studier och världens största fackorgan som stödjer det första påståendet, medan det andra påståendet bara läggs fram som en hypotes av någon enstaka forskare?
Samma kunskapsfientlighet fanns ex. på 70-talet kring att gener förklarade en stor del av skillnaden i intelligens inom grupperna också. Det finns fortfarande ett stort motstånd mot detta eftersom det även i det här fallet inte finns några "bevis", men tillräckligt mycket vetenskapligt stöd att en avvikande åsikt. Du får gärna tro att det inte finns något vetenskapligt stöd för detta heller, inte så att det kommer ändra något.
Citat:
Nej, svarsfrekvensen indikerar hur många som svarade på frågan ditt flarn. Att vilja dela originalforskning är inte ett krav för att man ska kunna anse att frågan har besvarats. Annars kan man ju som sagt fråga sig hur många av dina "anonyma forskare" som är villiga att dela sin originalforskning.
Jaha, så svarsfrekvensen i den studien om rasskillnader i intelligens var inte 71 utan över 200 trots att bara 71 svarade på den frågan? Märkligt, du argumenterade ju precis tvärt om innan. De skrev klart och tydligt "Of the 114 institutions that responded to this question, 40 indicated a willingness to make their research available".

Citat:
Jag påstod mig inte veta det heller. Jag har helt förnuftigt undvikit att uttala mig om en fråga som jag inte haft kännedom om och som har varit av bristande relevans för diskussionen. På så sätt har det varit omöjligt för mig att ha varken rätt eller fel i frågan.
Men om du visste att det inte var någon skillnad mellan intelligenstest och iq-test, varför behöver du ett kanske? = )