2017-04-04, 09:43
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Lzwmp/18-doda-i-gasattack-i-syrien

Citat:
18 civila ska ha dött efter en giftgas-attack i Syrien, skriver nyhetsbyrån AFP.
Två av de dödade uppges vara barn.
Attacken skedde i den rebellkontrollerade provinsen Idlib.
Attacken ska ha skett i staden Khan Sheikhun, i den rebellkontrollerade provinsen Idlib, uppger det oppositionella Syriska människorättsobservatoriet.
De kunde inte direkt fastställa vilken typ av gas som använts, skriver AP.
På sociala medier sprids bilder på både barn och vuxna som uppges behandlas för skador efter anfallet.

Gasattackerna fortsätter.
Citera
2017-04-04, 10:24
Medlem
longbow4ys avatar
Samma sak en gång till:
En rebelloffensiv slås tillbaka och när det ser som mest kritiskt ut för rebellerna rapporteras det om en gasattack mot civila i rebellkontrollerade områden av det uppger det oppositionella Syriska människorättsobservatoriet.

Och allt upprepas okritiskt av medierna i väst.

Hur har det gått med tidigare avslöjanden?
Citera
2017-04-04, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Samma sak en gång till:
En rebelloffensiv slås tillbaka och när det ser som mest kritiskt ut för rebellerna rapporteras det om en gasattack mot civila i rebellkontrollerade områden av det uppger det oppositionella Syriska människorättsobservatoriet.

Jag väntar med spänning på rapporten om dom cirka 30 sjukhus som kommer bombas av ryssarna i detta område
Citera
2017-04-04, 10:52
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Jag väntar med spänning på rapporten om dom cirka 30 sjukhus som kommer bombas av ryssarna i detta område

Det visar tydligt att översätta dessa lokaler till sjukhus inte stämmer med vad svenskar förknippar med sjukhus. I Svensk ordbok ges sjukhus betydelsen större inrättning. Ordet sjukhus används just för att det förknippas med stora centralsjukhus av svenskar i allmänhet. Och också i medierna.

Vårdcentraler, förbandsplatser eller kliniker är andra bättre ord för de platser som tidigare refererats till.

Däremot har rebellerna kört in självmordsbombare i lastbil i stora sjukhus exempelvis al-Kindi Hospital i Aleppo 2013 och sprängt Al-Qusayr i Homs. Riktigt stora sjukhus. Varför?
Citera
2017-04-04, 10:52
Medlem
Tror verkligen folk på att Assad har använt kemiska vapen mot rebellerna? Hur många gånger tidigare har inte de vita hjälmarna och islamisterna bluffat eller tom begått angrepp på civilbefolkning bara för att skylla på regimen? Seriöst antingen är ni naiva eller helt enkelt Pro-islamister!
Citera
2017-04-04, 11:25
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Kan du inte läsa innantill? Jag har inte påstått att USA betraktar alla som inte tillhör IS för moderata. Jag har skrivit att de kallar dem moderata. Du inser väl skillnaden? Moderata rebeller/moderat opposition, det är det USA-median har pumpat i oss hela tiden.
Det vet du mycket väl.

När Ryssland började bomba, klagade USA över att de attackerade moderata rebeller. Bara som ett exempel. Det var då Ryssland började be USA att separera terroristerna från de andra. Och den följetongen pågick länge, jag har länkat till flera artiklar om det här i tråden.
Ok, har du belägg för att USA "kallat alla som inte tillhör IS för moderata"?
Citera
2017-04-04, 11:26
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Samma sak en gång till:

Varför vore det så otroligt att Assad skulle använda kemvapen? Han har ju fått "bekräftelse" av USA om att man inte prioriterar att avsätta honom. Vad har han att förlora lixom? Utöver det har FN redan fastställt att Assadregimen använt kemvapen även EFTER 2013 kemattacken.

Det verkar som att du borde vara lite mer kritisk.
Citera
2017-04-04, 11:34
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Jag vill ha en källa för ditt påstående om att USA betraktar alla som inte är IS som moderata. Om du inte gör det borde det av ditt inlägg framgå att det är din åsikt och att du inte har belägg för det.
Här har du mer belägg än du orkar med!

Här är några inlägg som jag skrivit som visar hur Ryssland har kämpat för att förmå USA att skilja ut Nusra från den övriga s k oppositionen. Detta pågick under nästan hela 2016 och USA gjorde inte ens några försök att separera den s k moderata oppositionen från terrorstämplade Jabhat al-Nusra.

Den här dokumentationen visar alldeles klart att USA har hindrat bekämpningen av terrorismen i Syrien, precis som det sägs nedan.

Inlägg postat 2016-06-05:
Det råder ingen som helst tvekan längre. Den s k moderata oppositionen är en myt, de vägrar att separera sig från Nusra och har uppenbarligen stöd för det från USA, trots att USA har ingått avtal om det för flera månader sedan.

Jag tror att tidsfristen skall gå ut idag, sedan kommer de ”moderata” att bli angripna.

USA är mycket dålig på att uppfylla ingångna avtal i Syrien.
Citat:
Washington's Achilles Heel in Syria: Why US Asked Russia Not to Bomb Nusra

In a slight turn of events, Washington asked Moscow to direct its airstrikes solely at al-Nusra Front and refrain from targeting so-called "moderate" rebels, working with al-Qaeda's branch in Syria, but, Russian officials and experts have said it is not rational since these militants are coordinating attacks against government forces and civilians.

In other words, those who work with al-Nusra Front even if they do so from time to time are de facto not moderate – whether they are described as such or not.

"The Obama Administration thus continues with the fiction that there are completely separate, vetted, moderate rebels who are dedicated to creating an inclusive, multi-cultural, multi-confessional, secular and democratic Syria as soon as both [Daesh] and the Assad government are defeated," political analyst Daniel McAdams, Executive Director of the Ron Paul Institute for Peace and Prosperity, noted ironically.

On Friday, Russian Foreign Minister Sergei Lavrov urged the US to convince those rebel groups which they support in Syria to leave areas where al-Nusra Front militants are present. The Americans "are telling us not to hit [al-Nusra Front], because there is 'normal' opposition next to it," the diplomat said. "But that opposition must leave terrorists' positions, we long have agreed on that."

In fact, this agreement was reached months ago, but it has not been implemented yet, making counterterrorism efforts in Syria less efficient.

(FB) Konflikten i Syrien

2016-06-06:
Lavrov uttrycker stort missnöje med att USA inte uppfyller sina löften om att den ”goda” oppositionen skall separera sig från Nusra och att stoppa inflödet av krigare och vapen från Turkiet.

Nu tänker de inte vänta längre och det kan inte komma som någon överraskning, säger Lavrov efter ett nytt samtal med Kerry.

Det är härligt att se Ryssland pressa USA, det är verkligen inte för mycket begärt att man skall hålla ingångna avtal, det gäller även USA.

Lavrov:
” "All those who have not distanced themselves from the terrorists have nobody to put the blame on but themselves. I explained that to John Kerry very clearly and emphasized the absolute need for the Americans to comply with another promise of theirs - to take action to prevent infiltrations of militants and weapons from Turkey."”

(FB) Konflikten i Syrien

2016-06-13
Den s k moderata oppositionen har fortfarande inte separerat sig från terror-Nusra. Lavrov upprepar att avtalet om det måste uppfyllas i telefonsamtal med Kerry.

Lavrov reiterates need to separate so-called moderate opposition from Jabhat al-Nusra

(FB) Konflikten i Syrien

2016-10-29
Äntligen ger Ryssland upp myten om den moderata oppositionen! USA har sedan länge lovat att separera dem från Nusra, men inte lyckats. Nu kommer de att behandlas som terrorister, säger Lavrov och hänvisar till Kerrys egna ord.

Lavrov: Moderate Syrian opposition will be equated to terrorists

(FB) Konflikten i Syrien

2016-11-15
Lavrov påminner Kerry att USA lovade att separera oppositionen från terroristerna i östra Aleppo om flygbombningarna upphörde där. Det skulle ske inom en vecka. Varken Syrien eller Ryssland har bombat området på 4 veckor och läget är detsamma.

Återigen kan vi alltså konstatera att den opposition som media och västpolitiker har omhuldat hela tiden, och som har fått miljoner ( om inte miljarder) i bistånd av våra skattemedel, vapen och träning, de är bara en myt. Man skapade myten om den inhemska oppositionen just i syfte att lura oss, när de egentligen bara är redskap åt USA och dess allierade och uppdraget är att störta en legitim president.

Jag hoppas att vi i fortsättningen inte går på sådana här lögner! För tänk vad det har kostat: miljoner människors liv i Syrien har slagits i spillror, stora dela av landet ligger i ruiner. Och våra skattepengar kunde ha använts till sjukvård och skola istället.
Västledarna är helt enkelt galna och de är många som har ställt upp bakom detta bedrägeri och folkmord, även vår egen regering, både den förra och nuvarande.

Lavrov reminds Kerry US has failed to separate opposition from terrorists

(FB) Konflikten i Syrien
Citera
2017-04-04, 11:36
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ok, har du belägg för att USA "kallat alla som inte tillhör IS för moderata"?
Se mitt förra svar till dig.
Citera
2017-04-04, 11:37
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Här har du mer belägg än du orkar med!

Här är några inlägg som jag skrivit som visar hur Ryssland har kämpat för att förmå USA att skilja ut Nusra från den övriga s k oppositionen. Detta pågick under nästan hela 2016 och USA gjorde inte ens några försök att separera den s k moderata oppositionen från terrorstämplade Jabhat al-Nusra.

Den här dokumentationen visar alldeles klart att USA har hindrat bekämpningen av terrorismen i Syrien, precis som det sägs nedan.

Inlägg postat 2016-06-05:
Det råder ingen som helst tvekan längre. Den s k moderata oppositionen är en myt, de vägrar att separera sig från Nusra och har uppenbarligen stöd för det från USA, trots att USA har ingått avtal om det för flera månader sedan.

Jag tror att tidsfristen skall gå ut idag, sedan kommer de ”moderata” att bli angripna.

USA är mycket dålig på att uppfylla ingångna avtal i Syrien.

(FB) Konflikten i Syrien

2016-06-06:
Lavrov uttrycker stort missnöje med att USA inte uppfyller sina löften om att den ”goda” oppositionen skall separera sig från Nusra och att stoppa inflödet av krigare och vapen från Turkiet.

Nu tänker de inte vänta längre och det kan inte komma som någon överraskning, säger Lavrov efter ett nytt samtal med Kerry.

Det är härligt att se Ryssland pressa USA, det är verkligen inte för mycket begärt att man skall hålla ingångna avtal, det gäller även USA.

Lavrov:
” "All those who have not distanced themselves from the terrorists have nobody to put the blame on but themselves. I explained that to John Kerry very clearly and emphasized the absolute need for the Americans to comply with another promise of theirs - to take action to prevent infiltrations of militants and weapons from Turkey."”

(FB) Konflikten i Syrien

2016-06-13
Den s k moderata oppositionen har fortfarande inte separerat sig från terror-Nusra. Lavrov upprepar att avtalet om det måste uppfyllas i telefonsamtal med Kerry.

Lavrov reiterates need to separate so-called moderate opposition from Jabhat al-Nusra

(FB) Konflikten i Syrien

2016-10-29
Äntligen ger Ryssland upp myten om den moderata oppositionen! USA har sedan länge lovat att separera dem från Nusra, men inte lyckats. Nu kommer de att behandlas som terrorister, säger Lavrov och hänvisar till Kerrys egna ord.

Lavrov: Moderate Syrian opposition will be equated to terrorists

(FB) Konflikten i Syrien

2016-11-15
Lavrov påminner Kerry att USA lovade att separera oppositionen från terroristerna i östra Aleppo om flygbombningarna upphörde där. Det skulle ske inom en vecka. Varken Syrien eller Ryssland har bombat området på 4 veckor och läget är detsamma.

Återigen kan vi alltså konstatera att den opposition som media och västpolitiker har omhuldat hela tiden, och som har fått miljoner ( om inte miljarder) i bistånd av våra skattemedel, vapen och träning, de är bara en myt. Man skapade myten om den inhemska oppositionen just i syfte att lura oss, när de egentligen bara är redskap åt USA och dess allierade och uppdraget är att störta en legitim president.

Jag hoppas att vi i fortsättningen inte går på sådana här lögner! För tänk vad det har kostat: miljoner människors liv i Syrien har slagits i spillror, stora dela av landet ligger i ruiner. Och våra skattepengar kunde ha använts till sjukvård och skola istället.
Västledarna är helt enkelt galna och de är många som har ställt upp bakom detta bedrägeri och folkmord, även vår egen regering, både den förra och nuvarande.

Lavrov reminds Kerry US has failed to separate opposition from terrorists

(FB) Konflikten i Syrien
Du har alltså rättat mig för att jag inte citerat dig för ordet "kallat" och istället använt "betraktat", och här sitter du och hänvisar till att vissa avtal inte blivit uppfyllda och att USA vill att Ryssland inte ska bomba al-Nusrafronten? Ingen av dessa källor ger belägg för att USA kallat alla opposition som inte är IS för moderat. Det är din egna långsökta härledning.

Nästa gång du inte har någon källa kan du bespara mig och dig tiden och erkänna det istället för att dra efter halmstrån för att rädda ditt skinn.

Du länkar dessutom till dina egna inlägg, som inkluderar Sputniksnews, men när jag hänvisar till Rysslands statliga hemsida vägrar du erkänna något. Snacka om att vara verklighetsfrämmande.
Citera
2017-04-04, 11:37
Medlem
Citat:
Förlåt, men om du inte vill tro att folk ska uppfatta dig som en person endast tittar på pro-Assadkällor borde du sluta med hänvisa till dubiösa kanaler med tvivelaktig trovärdighet. Jag anser att västerländsk media, trots sina brister, är mer trovärdig än någon anna media. Med det sagt, bygger min information om konflikten inte på vad nyhetssidor säger, vare sig utländsk eller svensk. Den bygger på facklitteratur samt aktuella rapporter av människorättsorganisationer som använder sig utav en vetenskapligt vedertagen metodologi.

Din åsikt är ju att Assad redan från börjat krigat mot "terrorister", men Vita Husets, inklsuive Trumpadministrationen, menar att den politiska verkligheten är annorlunda och att chansen att avsätta Assad är mindre sannolik, vilket i teorin innebär att Assad skulle kunna avsättas om det inte vore för Ryssland och andra faktorer. Det är inte samma narrativ som ni delar, vilket gör din hänvisning mindre relevant.

"Jag är ingen islamofob eller judehatare eller hatar väst - wrong!" - Nä absolut inte. Du anser bara att judar styr utrikespolitiken och att allting som händer tjänar judar.

(FB) Sverigedemokraternas relation till judarna

Du kan sluta med dina patetiska inlägg, inte för att ja anser att de är irrelevanta eller ointressanta, men du tillför inget nytt. Inget av det du skriver i ditt inlägg är olik från dina andra inlägg. Det är helt enkelt repeteringar av dina inlägg i Syrienfrågan. Du fortsätter länka till helt absurda videoklipp och är rent allmänt motsägelsefull.

Du ignorerar när jag direkt konfronterar dig om FN och dess rapporter samt när jag hänvisar dig till rapporter av HRW, trots att du själv refererar till dom. Du får ge bestämma vilken ståndpunkt du har och vilka källor du anser vara acceptabla, och i sådana fall varför, annars kan vi inte ha en diskussion baserad på gemensam grund.
Men likt förbannat använder du Anders Lindberg som om han vore ett exempel på detsamma. Sopa rent framför egen dörr innan du kritiserar andras val av källor, din hycklare!
Citera
2017-04-04, 11:41
Medlem
Pre 1914s avatar
Förtroendet för assad är ju inte skyhögt, men islamistrebellerna har lyckats göra sig av med varje uns av förtroende. Vad som är sant här går inte att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in