2017-04-04, 00:46
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dusty-Entrep
Jag tror att det är en av de värre olyckshändelserna som vi kommer att vara med om under våra liv. Jag tycker inte att vi skall besvära killen som behövde sitta vid ratten på den här resan. Det är så jävla orättvist då.
Nu känner jag mig lastgammal
Jag glömmer aldrig bussolyckan i en tunnel i Norge 1988 då en halv skolklass omkom, dom gick i 6:e klass på Kvarnbackaskolan i Kista och var på klassresa i Norge. I bussen fanns även några föräldrar. Olyckan krävde 16 offer, varav 12 var barn. Busschauffören omkom, 19 personer skadades.
Överhettade bromsar var orsaken då för det var mycket nerförsbackar just där i 4 km och han bromsade länge för att hålla ner farten. Överhettade bromsar tappar sin bromsverkan.
https://www.svd.se/tank-om-vi-fatt-hjalp-direkt-efter-olyckan

Vete fanken på vad för orsak man ska hoppas på i det här fallet. Chauffören lär känna skuld så länge han lever även om han blir friad som orsak.
Var det fel på bussen och bussbolaget visste om det så hoppas jag dom korsfästs ordentligt!

Jag hoppas på att orsaken är vägen så att den äntligen åtgärdas och blir säkrare.
Det är en stor skam att en europaväg får vara i det usla skicket och har varit känd för det länge.
Senast redigerad av Timeout 2017-04-04 kl. 01:14.
Citera
2017-04-04, 01:06
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vad skulle TV4 ha för agenda i detta menar du?

Äsch, jag hade precis kollat på de tre poliserna som inte klarade omhänderta en en spinkig snubbe på asylboendet. Jag var irriterad över sakernas tillstånd och just då extra på inkvoterade kvinnor överallt som bara snackar massa skit. Då dök TV4-kommentatorn upp och jag kände att hon helt plötsligt föregrep polisens utredning. Antagligen kände producenten samma sak eftersom han i det läget kopplade bort flickan ur sändningen.

Det sagt så håller jag generellt med dig att bussbolaget har ansvar att chaufförer har säkra fordon och att chauffören inte kör över sin förmåga. Men samtidigt är det en 90-väg(?) så bör de vara i ett sådant skick att man också kan färdas på dem i dessa hastigheter, helst väsentligt fortare, även om väglag och övriga trafikförhållanden periodvis natuligtvis gör att man måste sänka farten.

Det är egentligen en större fråga som även här kopplas till invandringen. Den kostar så förbannat att vi inte har råd att hålla vägar och välfärd i gott skick. Man kör "plåster på brutna ben" överallt i samhället. Invandringen förstör Sverige på alla plan och innan vi slängt ut dessa och straffat de ansvariga så kommer allt bara bli sämre.

Ur det perspektivet så är nuvarande och förra regeringarna ansvariga.

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Kör folk verkligen så illa? Inte jag i alla fall.

De flesta människor, du och jag undantagna, överskattar sin intelligens och sin körförmåga.

Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Tack för intressant information.

Att bussen plötsligt velat gira kraftigt till höger skulle ju faktiskt kunna komma från det omtalade högra hjullagret. Förutsatt då att ”tvåan” släckts utan åtgärd.

Men skulle en auktoriserad verkstad verkligen våga göra en sådan ävla grej när det gäller ett framhjulslager.
Fy fen i så fall.

Stämmer det så förändras ju skuldbördan radikalt. Den blir tuff att ha med sig i bagaget, helt klart.
Citera
2017-04-04, 02:05
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
Till er som skriver här vill jag bara be samtliga att fokusera på själva olyckan ur ett mer tekniskt perspektiv, och av omsorg om de drabbade inte spekulera mer i skador, namn mm. Ett i mina ögon oförklarligt intresse för dessa detaljer från vissa här i forumet är beklämmande och jag anser att alla här bör kunna stå över detta. Det är mycket sorgligt det som hänt och naturligtvis personliga tragedier för de drabbade och deras anhöriga, så visa hänsyn. Ni som har en läggning för att vilja gotta er i obehagliga detaljer från tid till annan kanske borde söka hjälp att bearbeta denna läggning, för er egen skull...

Varför dyker det alltid upp någon riddare i trådarna som fäktar mot väderkvarnar och förklarar hur alla andra ska tycka och känna? Gärna med känsloargument och ett ifrågasättande av andras mentala hälsa om de inte håller med?

Naturligtvis ska man respektera de anhöriga och offren. Förslagsvis genom att använda asterisk för att dölja namnen för att framtida Googlesökningar inte ska leda hit. Att på forumet fråga efter namn på de döda är inte nödvändigtvis att gotta sig. I min värld är det faktiskt mer sjukt att köpa siffran tre döda och inte undra vilka de döda faktiskt var. Att få namn och ansikten på offren skulle kunna fungera folkbildande och lära folk att även i bussen bör man använda bälte.
Senast redigerad av Blundetto 2017-04-04 kl. 02:19.
Citera
2017-04-04, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Varför dyker det alltid upp någon riddare i trådarna som fäktar mot väderkvarnar och förklarar hur alla andra ska tycka och känna? Gärna med känsloargument och ett ifrågasättande av andras mentala hälsa om de inte håller med?

Naturligtvis ska man respektera de anhöriga och offren. Förslagsvis genom att använda asterisk för att dölja namnen för att framtida Googlesökningar inte ska leda hit. Att på forumet fråga efter namn på de döda är inte nödvändigtvis att gotta sig. I min värld är det faktiskt mer sjukt att köpa siffran tre döda och inte undra vilka de döda faktiskt var. Att få namn och ansikten på offren skulle kunna fungera folkbildande och lära folk att även i bussen bör man använda bälte.

Håller inte med alls. Håller med LordBrettSinclair. Varför är det sjukt att köpa siffran tre döda och inte vilja luska ut namn och bilder? Jag har ingen önskan att luska fram bilder och namn. Jag köper siffran tre döda, för den är antagligen korrekt.

"Förslagsvis genom att använda asterisk för att dölja namnen för att framtida Googlesökningar inte ska leda hit." Det är bara trams med asterisker. Folk vet om det här forumet.

Tids nog kommer namnen publiceras för allmänheten. Ofta här på fb kommer rätt namn fram, men ibland blir det fel. Det där om att namn och ansikten fungerar folkbildande och får folk att använda bilbälten. Tror du på det själv? Det är önskedrömmar. Jag tror traktan efter namn och bilder är just att gotta sig och stilla sin egoistiska nyfikenhet.

Edit: skriver om oskyldiga offer för olyckor här. Det behöver inte gälla brottsmisstänkta eller vissa brottsoffer.
Senast redigerad av machinaryinsect 2017-04-04 kl. 03:15.
Citera
2017-04-04, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
2009 var det svårt att över huvudtaget få tag på dubbeldäckarr utan antisladd. Men denna setra är ett lågprismärke med sämre utrustning och saknar antagligen stabiliseringssystem.
Så Daimler-Benz är ett lågprismärke nuförtiden.,
1995 köpte Daimler-Benz busstillverkningen av Kässbhorer och bildade bolaget Evobuss.
Det är Europas största busstillverkare och en av världens ledande tillverkare.
2003 kom Setra comfortclass och som första tillverkare så standardutrustar de MB och Setra med elektronic stability program ESP.
Citera
2017-04-04, 03:40
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Krångla inte till det här i onödan tack.

1. Du behöver vare sig mikrosömn eller vara särskilt ouppmärksam för att komma ett par millimeter fel på den här smala vägen utan några som helst marginaler längs vägkanten. Ja, jag har åkt den själv många gånger.

2. Vägen är smal, allmänt ojämn och dålig. Det har den varit väldigt, väldigt länge.
Det är ingen slump att en MÄNGD singelolyckor sker på denna vägsträckan. Personbilar, lastbilar, bussar. Allt finns i polisens rapportering.

3. En fullastad dubbelldäckare med hög tyngdpunkt på en allmänt dålig, ojämn väg där du knappt får plats mellan de vita linjerna. Som sagt, du behöver inte ens vara ouppmärksam för att nått sånt här ska hända. Det räcker med otur. 99 999 går det bra. Nu gjorde det inte det.

4. Bussen har till synes haft låg fart, den har knappt kommit av vägen innan den vält. Den har gjort det på en egentligen helt perfekt plats utan sten, skog eller andra faror. Med bälte hade alla klarat sig.

5. Den här vägen kommer fortsätta leverera olyckor. Detta utan nån särskilt ouppmärksamhet eller mikrosömnar. Det har den alltid gjort. Vägen behöver breddas och vägen behöver göra om. Så enkelt är det.
Med tanke på den tunga trafik som går här också med skogsindustri och fjällresenärer samt även turister under den säsongen med husbil/husvagn.

6. Utredningen kommer till 99% fastslå att vägen i kombination med en gnutta avslappnad ouppmärksamhet som är helt mänsklig, tillsammans med 100% otur, utgjorde olyckan. I kombination med en fullastad dubbelldäckare med hög tyngdpunkt.
Ingen kommer att bli åtalad.

Word! Borde läsas av alla härinne!
Citera
2017-04-04, 03:50
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
En chockad och av gruppdynamik påverkad 14-årings utsaga skulle jag knappast ta för sanning.

Exakt. En åttondeklassare, chockad, trött och allmänt okunnig. Det tillsammmans med Aftonbladet-journalistik gör att man ska ta det med en väldigt stor nypa salt.
Citera
2017-04-04, 04:00
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Men om nu inte vägen blev extremt dålig just vid olyckstillfället förklarar det ju inte hur hundratals andra bussar klarat den sträckan varje vecka? Nåt mer fel än dålig väg borde det handla om tycker jag...

Ibland är det enda som behövs lite otur. Saker man ej kan påverka.

Chauffören beskrivs som en mönsteranställd, som jobbat med det hela livet utan olyckor.

Jag tror inte chauffören har felat. Han har kanske snarare agerat snabbt och korrekt, och i och med det förhindrat att fler dog. Men ja, vi får se.
Citera
2017-04-04, 05:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Tyngdpunkten på en dubbeldäckare är hög men inte så hög som många tror.

En vanlig buss 3.75 till 3.8 m hög får samma problem med hög tyngdpunkt om den är full med resande men utan bagage, skillnaderna mot dubbeldäckaren är små.

Längden och hjulbasen avgör mer stabiliteten än höjden. Längre bussar är mycket mer stabilare än korta. En dubbeldäckare är ju normalt 14 meter. En 14 metare är normalt mycket mer stabilare än tex en buss på 12 meter om höjden är likvärdig.

Skillnaden mellan turistare på 3,8 och dubbeldäckare torde vara minimala i vält/sidokraftshänseende.

Vore dessa bussar så dåligt konstruerade att dom står stilla och välter av sidokrafter som en segelbåt utan köl skulle varenda rondell vara fullproppad av havererade bussar.

Någonting är galet med denna buss om den står stilla och välter som regalskeppet Wasa.
Citera
2017-04-04, 05:45
Medlem
sfrges avatar
Jag körde faktiskt av vägen med en buss för inte allt för länge sen. På en raksträcka kom jag för nära vägkanten och skar ner med höger hjul. Detta hände mot slutet av mitt arbetspass. Jag var nog ganska ofokuserad. Jag hade maximal tur. Området till höger om vägen var nästan helt plant ned en massa snö. Bussen la sig helt plant typ 5 meter från vägen. Inga passagerare i bussen och det blev minimala skador på fordonet.
Den här tragiska olyckan behöver inte ha någonting med varken vägens eller fordonets skick att göra som det spekuleras i.
Många vägar här uppe i norra Sverige är tämligen smala. Även om man har bussens vänstra hjul precis vid vägens mittsträck så har man ändå inte långt ut till den högra vägkanten eftersom bussen är ett stort fordon.
Citera
2017-04-04, 06:19
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag tror att det som hänt, är sånt som kan hända med bussar eller andra fordon. Med tåg sker urspårningar, med flygplan sker störtningar. Med vanliga bilar sker krockar, med båtar sker förlisningar.

Men det är tråkigt när det händer.

Och det är inte alls så dumt att se på saker på det sättet, tvärtom, det förenklar.

Min poäng är att man ofta vill tillgripa lagregleringar när något händer, utan att analysera situationen eller historien. Nu kan man tänka sig att man vill reglera bussverksamhet helt på nya sätt helt plötsligt, efter årtionden av bussverksamhet.

Nästa gång är det något annat man vill reglera, när något annat händer.

Till slut kan allt vara så reglerat att ingen kan göra något utan måste sitta still i sängen, om nu inte det blir reglerat det med.
Senast redigerad av Knivur-273 2017-04-04 kl. 06:27.
Citera
2017-04-04, 06:39
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Äsch, jag hade precis kollat på de tre poliserna som inte klarade omhänderta en en spinkig snubbe på asylboendet. Jag var irriterad över sakernas tillstånd och just då extra på inkvoterade kvinnor överallt som bara snackar massa skit. Då dök TV4-kommentatorn upp och jag kände att hon helt plötsligt föregrep polisens utredning. Antagligen kände producenten samma sak eftersom han i det läget kopplade bort flickan ur sändningen.

Det sagt så håller jag generellt med dig att bussbolaget har ansvar att chaufförer har säkra fordon och att chauffören inte kör över sin förmåga. Men samtidigt är det en 90-väg(?) så bör de vara i ett sådant skick att man också kan färdas på dem i dessa hastigheter, helst väsentligt fortare, även om väglag och övriga trafikförhållanden periodvis natuligtvis gör att man måste sänka farten.

Det är egentligen en större fråga som även här kopplas till invandringen. Den kostar så förbannat att vi inte har råd att hålla vägar och välfärd i gott skick. Man kör "plåster på brutna ben" överallt i samhället. Invandringen förstör Sverige på alla plan och innan vi slängt ut dessa och straffat de ansvariga så kommer allt bara bli sämre.

Ur det perspektivet så är nuvarande och förra regeringarna ansvariga.

De flesta människor, du och jag undantagna, överskattar sin intelligens och sin körförmåga.

Stämmer det så förändras ju skuldbördan radikalt. Den blir tuff att ha med sig i bagaget, helt klart.
Du skulle sett poliserna när jag var barn. Med vitt koppel, stor batong och spänst i ryggen.

Men att köra buss på krokiga vägar med packad snö eller is, det kräver nog sin man. För dubbdäck, det har väl de inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in