2017-04-03, 22:10
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Enligt TV4 som checkat vägen på plats vid olycksplatsen var det inga fel på vägen. Rak och fin och bra sikt.

Jo, såg inslaget. Även Räddningstjänsten säger ju att vägavsnittet är finfint.
Men Aftonbladets bilder + skribenter i tråden vittnar om motsatsen. Svårt att bedöma graden av sjaskighet på vägen faktiskt, men oavsett - Tungt fordon med möjligt hjullager-glapp på styrhjul, på en ojämn/spårig väg kan vara en spröd körupplevelse.. Detta på en väg som med personbil inte alls nödvändigtvis behöver uppfattas som oroligt.
Citera
2017-04-03, 22:10
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blanks
Jag har åkt den där sträckan många gånger och sämre väg får man leta efter när det gäller tjälskott på vårkanten. All djävla spekulation i Aftonpressen är bara att ta med en nypa salt. All spekulation att man ska anpassa hastigheten efter väglag och vägens beskaffenhet gäller inte riktigt på denna väg eftersom man har förbannat svårt att se tjälskjutningarna om man sitter nån meter eller 2 över vägen.

På TV4 precis så säger den kvinnliga reportern på plats att "vägen har tjälskott men just här kan i alla fall inte jag se någonting..."

...och där fick TV4 plötsligt tekniska problem. Bilden fryses och man går genast vidare till nästa reportage. Vad hände där? Censurerade just TV4 sin reporter på plats som skulle vika ut sig i skuldfrågan?
Citera
2017-04-03, 22:13
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
På TV4 precis så säger den kvinnliga reportern på plats att "vägen har tjälskott men just här kan i alla fall inte jag se någonting..."

...och där fick TV4 plötsligt tekniska problem. Bilden fryses och man går genast vidare till nästa reportage. Vad hände där? Censurerade just TV4 sin reporter på plats som skulle vika ut sig i skuldfrågan?

Vad skulle TV4 ha för agenda i detta menar du?
Citera
2017-04-03, 22:14
Medlem
tsgmtts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Allvarligt talat... skulle en rädd 14 åring somna om så snabbt om hon var rädd för att bussen skulle välta. Aldrig i livet. Det här sopjournalistik på högsta nivå

– Hennes upplevelse är att han körde väldigt fort och att hon funderade på om de skulle välta åt vänster eller åt höger. Då satte hon på sig bilbältet och det var det som räddade henne, säger Fredrik.
Stina somnar till och vaknar sedan av att folk skriker. Sedan känner hon hur bussen välter långsamt.

Hon hyllas nu för att hon tog på sig bältet efter 8-9 timmars körning, Grattis vad duktig du var tjejen
Citera
2017-04-03, 22:17
Medlem
MTDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedinator
ny artikel från AB: Stina har berättat om hur busschauffören körde, som hon upplevde det, alldeles för fort. Hon hade sovit en stund i bussen men vaknade till av att det krängde i farten.
– Hennes upplevelse är att han körde väldigt fort och att hon funderade på om de skulle välta åt vänster eller åt höger. Då satte hon på sig bilbältet och det var det som räddade henne, säger Fredrik.
Stina somnar till och vaknar sedan av att folk skriker. Sedan känner hon hur bussen välter långsamt.
– Hon tar spjärn med benen för att hålla sig fast. När bussen ligger ner tror hon först inte att det är så farligt så hon får tag på sin väska och kryper ut. Sedan sätter hon sig på sin väska utanför bussen, säger Fredrik.Stina somnar till och vaknar sedan av att folk skriker. Sedan känner hon hur bussen välter långsamt.
– Hon tar spjärn med benen för att hålla sig fast.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vnm66/stina-overlevde-bussolyckan-varfor-dog-inte-jag

Mycket intressant

Det är väldigt vanligt att passagerare upplever hastigheten som betydligt mycket högre vid tex ojämn väg, än vad den egentligen är. Jag säger inte att det är så i det här fallet. Men vad jag förstod det så satt Stina ( enligt tidigare artiklar ) längst bak i bussen. Längst bak och längst fram upplevs det alltid mycket värre eftersom man sitter antingen bakom bakhjulen eller framför framhjulen. Guppen blir mer "kännbara" , nästan som en hävstångseffekt.

Men som sagt, jag säger inte att hon ljuger - men vi får se vad färdskrivaren visar.
Citera
2017-04-03, 22:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vad skulle TV4 ha för agenda i detta menar du?

Man kanske inte vill hänga ut regeringen? Ytterst är det ju regeringen som tilldelar anslag till den myndighet som ansvarar för vägunderhållet på de statliga vägarna.
Citera
2017-04-03, 22:20
Medlem
Det spelar ingen roll om vägavsnittet just de här 100 meterna är okey. Vägen är direkt skyldig ändå.
Har du suttit och sicksackat mellan gropar och ojämnheter den sista halvtimmen och äntligen får en raksträcka som är hyfsat okey så kommer man att slappna av en gnutta. Det är mänskligt och en förutsättning för att kunna köra vidare.

Därav den till synes låga hastigheten vid olyckan också trots raksträcka.

Vägen är dessutom alldeles för smal med noll och intet marginaler. Är du en decimeter fel och har otur kan det gå såhär. Det har MÄNGDER med chaufförer av diverse fordon fått uppleva på just den här vägen.
Det är ingen slump att detta sker just här.
Citera
2017-04-03, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Man kanske inte vill hänga ut regeringen? Ytterst är det ju regeringen som tilldelar anslag till den myndighet som ansvarar för vägunderhållet på de statliga vägarna.
Och hur skulle regeringen framstå i dålig dager om det inte var tjälskott?
Citera
2017-04-03, 22:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Och hur skulle regeringen framstå i dålig dager om det inte var tjälskott?

Är bilderna i Aftonbladet tagna på vägsträckan (vilket jag förutsätter) är vägen i hemskt dåligt skick.
Citera
2017-04-03, 22:25
Medlem
infoinfos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paras0nic
Vet inte om det redan har avhandlats i tråden men bussföretaget (Bergkvara Buss) är ett riktigt jävla mygelföretag. Kan nämna flera exempel där de skött sig allt annat än okej.
Jag har också den uppfattningen av det bolaget. Dom har egen verkstad och reparerar själva. Men kompetensen är ofta lägre på en sådan verkstad.
Orsaken är nog inte fastställd ännu, men dom skriver ju att det kan ha vart tekniskt fel på bussen.
Tidigare underkänts 2ggr pga missljud från hjullager H-fram.
Jag har lång erfarenhet vad det gäller tunga fordon och ett dolt fel jag skulle kunna tänka mig är inre luftläckage i broms-systemet vilket kan leda till att det blir varmgång. Ett sånt fel är svårt att hitta och det kanske bara läcker över ibland. Skulle ett sådant fel uppstå så kan bussen dra kraftigt åt något håll. Efter ett tag går hjullagret torrt och rasar. Byter man det så blir det bra men efter ett tag så är det defekt igen. Det gäller att fixa grundfelet.
Jag tror det är en kombination av en dålig buss och en trött chaufför pga pressad bransch med kassa regler. Sist jag åkte till fjällen va ja livrädd och höll i mig nästan hela vägen. Dom kör ju som dårar med bussarna.
Viktigaste informationen hittar dom i färdskrivaren på bussen. Där kan man se om chauffören kört för fort.
Citera
2017-04-03, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är bilderna i Aftonbladet tagna på vägsträckan (vilket jag förutsätter) är vägen i hemskt dåligt skick.

Är vägen verkligen så fruktansvärt dålig? Har kört där några gånger, vad jag minns var det bättre väglag än i många andra delar av Norrland
Citera
2017-04-03, 22:28
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Det spelar ingen roll om vägavsnittet just de här 100 meterna är okey. Vägen är direkt skyldig ändå.
Har du suttit och sicksackat mellan gropar och ojämnheter den sista halvtimmen och äntligen får en raksträcka som är hyfsat okey så kommer man att slappna av en gnutta. Det är mänskligt och en förutsättning för att kunna köra vidare.

Därav den till synes låga hastigheten vid olyckan också trots raksträcka.

Vägen är dessutom alldeles för smal med noll och intet marginaler. Är du en decimeter fel och har otur kan det gå såhär. Det har MÄNGDER med chaufförer av diverse fordon fått uppleva på just den här vägen.
Det är ingen slump att detta sker just här.

Har själv kört denna väg i personbil ett antal gånger. Den är vad den är. E45:an är Norrlands inlandsväg, och går ca 100 mil från Orsa till Gällivare. Vägen finns där, det skulle kosta enorma pengar att bredda och rusta upp hela sträckan till exempelvis till 1+2-väg.

Så länge vägen är vad den är, och känd som sådan, så kan aldrig något ansvar för den direkta olyckan falla på någon annan än:
- Bussbolaget, om de pressade chauffören och hade en undermålig buss
- Chauffören själv, det var han som körde dödstrött och antagligen körde ner i diket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in