2017-04-03, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dreamstorm
Bussen ska under färd i hög fart (minst 90 km/h) plötsligt ha girat kraftigt till höger för att sedan börja kränga fram och tillbaka (om det beror dålig vägbana, sömn, oaktsamhet från chauffören eller tekniska problem återstår att se). Busschauffören försöker att återfå kontroll över bussen men misslyckas och panikbromsar. I väldigt låg fart glider bussen sedan ner en bit i diket. Chauffören försöker då styra upp bussen på vägen igen, men lutningen gör istället så att bussen välter. Det är dem uppgifterna jag har fått från en person som jobbar på Bergkvarabuss huvudkontor i Kalmar.

Det här är för övrigt en av få dubbeldäckare i Bergkvarakuss flotta som inte är utrustad med vingelvarnare.

Stackars busschaufför. Risken att på tillbakavägen välta en dubbeldäckare som kört ned en bit i diket måste vara överhängande, men han agerade förstås på reflex och i panik.
Citera
2017-04-03, 23:27
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Äppelkäck
Varför nämner då inte chauffören styrfel utan skyller på tjälskott/dålig väg?

Hur ska chauffören veta att bussen felanmälts dagen innan internt. Föraren som felanmäler bussen tar ju med sig felanmälan(rimligtvis på papper) till trafikledarna.

Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Mikrosömn innebär att man är så trött så man nickar till någon tiondels sekund upp till en sekund. När han kommer tillbaka till medvetandet ser han att han är precis ute i vägrenen, reagerar instinktivt med att ratta kraftigt åt vänster, varvid bussen välter, slår i höger bakdel och får precis de skador vi ser, skapar precis de hjulspår vi ser och kommer till vila i precis det läge vi ser.

Iallafall plausibelt.

Vägen var enligt uppgift slät och fin de sista 500 meterna före olyckan, så att gupp skulle ha varit den direkta orsaken känns konstigt.

Konstigt om detta vore hur det gick till då bussen verkar ha bara enkelt lutat ner i diket och inte i hög fart, efter en parering ha "störtat" ner i diket.
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Tungt för chauffören att läsa att han uppfattats köra fort som en galning. Jag hoppas det inte stämmer, för då känns detta än mer svårsmält. Men han hade kanske bråttom fram sista biten, så otroligt onödigt i så fall.

Tror snarare att 14 åringen inte riktigt har koll på hur fort det går om hon sitter uppe på övervåningen om vägen är dålig.
Citera
2017-04-03, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Bälte eller ej hade troligen inte hjälpt dom nu döda.
Min gissning är att dom satt längst bak där taket trycktes in och klämdes/krossades till döds.

Ingen vet heller om flertalet var bältade eller ej, en tjej tog på sej bältet under färd.
Om hon var den ende som tagit av sej bältet vet åtminstone inte jag.

Focus måste ligga på hur olyckan ens kunde ske.

I en tid med pressande schema för så väl chaufförer och mekaniker måste dom i branschen få ställa frågan : När ska dom åkandes säkerhet gå före div vinster ??
Och när ska rättsväsendet reagera mot fuskandet bland transportföretagare ??

Absolut, både dåliga vägar, dåliga bussar och/eller pressade tidssheman spelar troligtvis roll för olyckan, OM nu chauffören inte somnade för att han själv tex haft dålig vila innan avfärd,men han ska ju enligt uppgift verkat pigg så det är nog ej fallet.
Citera
2017-04-03, 23:33
Medlem
Citat:
Det här är för övrigt en av få dubbeldäckare i Bergkvarakuss flotta som inte är utrustad med vingelvarnare.
Varför hade den inte en sådan?
Citera
2017-04-03, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Claramell
Kan bara intyga flera andra läsares kommentarer.

Vägen fram till Sveg är usel när det gäller tjälskott och ojämnheter.

Åkte den vägen vecka 7 och redan då var den riktigt illa. Flera gånger som fjädringen slog i botten på vår fullastade bil både påväg till Vemdalen som från Vemdalen, allt pga vägens ojämnheter.
Gick inte alls att hålla den skyltade hastigheten och tänk då hur en buss reagerar vid dessa gropar och toppar som helt plötsligt dyker upp på vägen om en bils fjädring slår i botten....

Ska nog vara försiktiga med att lägga skulden på chauffören så här tidigt, min teori är helt klart att det beror på vägens förskaffenhet. (ja man ska anpassa sin hastighet efter vägen men det är praktiskt taget omöjligt att hålla den hastighet man bör pga vägens skick, inte om man vill komma fram innan midsommar)

Men om nu inte vägen blev extremt dålig just vid olyckstillfället förklarar det ju inte hur hundratals andra bussar klarat den sträckan varje vecka? Nåt mer fel än dålig väg borde det handla om tycker jag...
Citera
2017-04-03, 23:34
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pickarn
Var var de sex vuxna som var med från skolan och föräldraföreningen. Kolla säkerhetsbälten. Chauffören kan rimligtvis inte kontrollera att alla har säkerhetsbälten på. Var var de medföljande vuxna.
Suckar tungt Det är inga blöjbarn det handlar om!
6 vuxna ska hålla reda på att 52 st 14-åringar har på sig bältet Vilken mardröm
Dom 6 vuxna var självklart med på bussen och delar man upp ungdomarna per person så blir det 8,6 ungdom per person. Men... även vuxna behöver sova.

Ungdomar i den åldern är fullständigt omöjliga för det mesta för dom är ju odödliga tror dom.
Så även om du hade gått varv på varv i bussen och sagt till om bältena så hade dom åkt av lika snabbt igen så fort den vuxne hade vänt ryggen till.
Dom vuxna ombord ska inte lastas för detta men kanske däremot föräldrarna som inte har fostrat sina barn till ett säkerhetstänk när det gäller bälte på bussar likväl som i bilar.

Men många vuxna åker buss utan bälte med utan att bry sig. Bussen ska ju vara säker.
Hoppas den här olyckan kommer att leva länge i folks minne så att alla använder bälte.
Bussen la sig på sidan när den stod nästan stilla. Med bälte hade troligen alla överlevt och dom svårt skadade hade troligen bara fått lindrigare skador.

Önskar att den här olyckan leder till att det införs varningsljud när någon inte är bältad precis som i bilar. Sitter någon obältad så får dom två val. Ta på dig bältet eller lämna bussen!

Har jag folk i min bil så ser jag alltid till att dom är bältade och är det någon som inte vill ha bältet på sig så vägrar jag köra. Sura miner men bältet åker på och jag slipper tex en elefant i baksätet som krossar mig eller passageraren i framsätet om det skulle smälla.
Citera
2017-04-03, 23:41
Medlem
_killahs avatar
Angående den som frågade tidigare hur de satt.

Jag gissar nu bara, men gissningsvis satt alla vuxna nere och alla ungdomar på övervåningen.
Citera
2017-04-03, 23:43
Medlem
dreamstorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Varför hade den inte en sådan?

Jag tror inte det fanns tillgängligt år 2009 när bussen tillverkades, eller så valde man helt enkelt att inte utrusta den med det när den beställdes.

Bergkvarabuss har annars de senaste åren bytt ut nästan alla dubbeldäckare mot nya modeller med bl.a vingelvarnare och annan aktiv säkerhetsutrustning. Men den här bussen ansåg man tydligen vara i tillräckligt bra skick för att klara av ett par år till.
Citera
2017-04-03, 23:43
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Bussen ska under färd i hög fart (minst 90 km/h) plötsligt ha girat kraftigt till höger för att sedan börja kränga fram och tillbaka (om det beror dålig vägbana, sömn, oaktsamhet från chauffören eller tekniska problem återstår att se). Busschauffören försöker att återfå kontroll över bussen men misslyckas och panikbromsar. I väldigt låg fart glider bussen sedan ner en bit i diket. Chauffören försöker då styra upp bussen på vägen igen, men lutningen gör istället så att bussen välter. Det är dem uppgifterna jag har fått från en person som jobbar på Bergkvarabuss huvudkontor i Kalmar.

Tack för intressant information.

Att bussen plötsligt velat gira kraftigt till höger skulle ju faktiskt kunna komma från det omtalade högra hjullagret. Förutsatt då att ”tvåan” släckts utan åtgärd.

Men skulle en auktoriserad verkstad verkligen våga göra en sådan ävla grej när det gäller ett framhjulslager. Fy fen i så fall.
Citera
2017-04-03, 23:45
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Tack för intressant information.

Att bussen plötsligt velat gira kraftigt till höger skulle ju faktiskt kunna komma från det omtalade högra hjullagret. Förutsatt då att ”tvåan” släckts utan åtgärd.

Men skulle en auktoriserad verkstad verkligen våga göra en sådan ävla grej när det gäller ett framhjulslager. Fy fen i så fall.

Kanske är just därför det skett (om så är fallet)

"Ähh det är bara ett hjullager. Berra vi släcker den, Peter behöver den imorgon på körningen till Stockholm."
Citera
2017-04-03, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torpedulla
Sveriges största privata bussbolag har sina rumänska gästarbetande mekaniker boendes i ett stall vid verkstaden. Tidspress och långa dagar under extrem stress och utskällningar. Man slarvar och fuskar systematiskt med reparationer och bryter mot arbetsmiljöregler. Dessutom släcker man 2r från Bilprovningen eftersom man har en ackrediterad verkstad. Pratar rumänerna med Arbetsmiljöverket blir de hemskickade och deras familjer får svälta. Tack igen Alliansen!
Bara för att man är ackrediterad firma att släcka bilprovningens nedslag så betyder inte det att varenda mekaniker på verkstaden får göra det, normalt är det 2-4 personer beroende på hur stor verkstad det är som har behörighet att göra detta, de ska alltså kontrollera utförd reparation som har gjorts av annan mekaniker har de får inte heller släcka ett nedslag om de har gjort reparationen själva utan det ska då inspekteras av annan behörig personal.
Det finns heller ingen anledning till att de som är behöriga skulle fuska med det och släcka något som inte är ok bara för att det är en kompis som lagat felet, eftersom det är den som har godkänt arbetet som dvs släkt tvåan som blir ansvarig och får bära hundhuvudet om det visar sig att denne godkänt en icke fackmannamässig reparation om något hänt pga av det.
Citera
2017-04-03, 23:51
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Men om nu inte vägen blev extremt dålig just vid olyckstillfället förklarar det ju inte hur hundratals andra bussar klarat den sträckan varje vecka? Nåt mer fel än dålig väg borde det handla om tycker jag...
Om vägen blir sämre så drabbar det kanske inte den första bussen,utan snarare den sista.
Men & andra sidan så tror jag inte att trafiken släppts på igen om vägen varit så dålig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in