Citat:
Ursprungligen postat av
Pickarn
Var var de sex vuxna som var med från skolan och föräldraföreningen. Kolla säkerhetsbälten. Chauffören kan rimligtvis inte kontrollera att alla har säkerhetsbälten på. Var var de medföljande vuxna.
Suckar tungt

Det är inga blöjbarn det handlar om!
6 vuxna ska hålla reda på att 52 st 14-åringar har på sig bältet

Vilken mardröm
Dom 6 vuxna var självklart med på bussen och delar man upp ungdomarna per person så blir det 8,6 ungdom per person. Men... även vuxna behöver sova.
Ungdomar i den åldern är fullständigt omöjliga för det mesta för dom är ju odödliga tror dom.
Så även om du hade gått varv på varv i bussen och sagt till om bältena så hade dom åkt av lika snabbt igen så fort den vuxne hade vänt ryggen till.
Dom vuxna ombord ska inte lastas för detta men kanske däremot föräldrarna som inte har fostrat sina barn till ett säkerhetstänk när det gäller bälte på bussar likväl som i bilar.
Men många vuxna åker buss utan bälte med utan att bry sig. Bussen ska ju vara säker.
Hoppas den här olyckan kommer att leva länge i folks minne så att alla använder bälte.
Bussen la sig på sidan när den stod nästan stilla. Med bälte hade troligen alla överlevt och dom svårt skadade hade troligen bara fått lindrigare skador.
Önskar att den här olyckan leder till att det införs varningsljud när någon inte är bältad precis som i bilar. Sitter någon obältad så får dom två val. Ta på dig bältet eller lämna bussen!
Har jag folk i min bil så ser jag alltid till att dom är bältade och är det någon som inte vill ha bältet på sig så vägrar jag köra. Sura miner men bältet åker på och jag slipper tex en elefant i baksätet som krossar mig eller passageraren i framsätet om det skulle smälla.