2017-04-03, 23:56
Medlem
Dom avlidnas fb finns i tråden, för er som så gärna vill veta, leta på.
Citera
2017-04-03, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Suckar tungt Det är inga blöjbarn det handlar om!
6 vuxna ska hålla reda på att 52 st 14-åringar har på sig bältet Vilken mardröm
Dom 6 vuxna var självklart med på bussen och delar man upp ungdomarna per person så blir det 8,6 ungdom per person. Men... även vuxna behöver sova.

Ungdomar i den åldern är fullständigt omöjliga för det mesta för dom är ju odödliga tror dom.
Så även om du hade gått varv på varv i bussen och sagt till om bältena så hade dom åkt av lika snabbt igen så fort den vuxne hade vänt ryggen till.
Dom vuxna ombord ska inte lastas för detta men kanske däremot föräldrarna som inte har fostrat sina barn till ett säkerhetstänk när det gäller bälte på bussar likväl som i bilar.

Önskar att den här olyckan leder till att det införs varningsljud när någon inte är bältad precis som i bilar. Sitter någon obältad så får dom två val. Ta på dig bältet eller lämna bussen!
.

Fast som du ju påpekar så är ju ungdomar fullständigt omöjliga och dessutom uppfinningsrika som även vuxna är, så för att få tyst på det där varningsljudet är ju inte ett så stort problem om man vill åka obältad bara att stoppa i bältet i låset och sedan sätta sig på det så är de av med ljudet eller varför inte dra ur kontakten under sätet.
Citera
2017-04-03, 23:57
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Överlevde chaffisen? I så fall borde det ju gå att få reda på vad som hänt.
Citera
2017-04-04, 00:03
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreamstorm
Jag tror inte det fanns tillgängligt år 2009 när bussen tillverkades, eller så valde man helt enkelt att inte utrusta den med det när den beställdes.

Bergkvarabuss har annars de senaste åren bytt ut nästan alla dubbeldäckare mot nya modeller med bl.a vingelvarnare och annan aktiv säkerhetsutrustning. Men den här bussen ansåg man tydligen vara i tillräckligt bra skick för att klara av ett par år till.

2009 var det svårt att över huvudtaget få tag på dubbeldäckarr utan antisladd. Men denna setra är ett lågprismärke med sämre utrustning och saknar antagligen stabiliseringssystem.
Citera
2017-04-04, 00:05
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Överlevde chaffisen? I så fall borde det ju gå att få reda på vad som hänt.

Om du nu inte orkar läsa ens någon del av tråden, kan du inte åtminstone läsa nyheterna på valfri nyhetssida.
Citera
2017-04-04, 00:07
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreamstorm
Bussen ska under färd i hög fart (minst 90 km/h) plötsligt ha girat kraftigt till höger för att sedan börja kränga fram och tillbaka (om det beror dålig vägbana, sömn, oaktsamhet från chauffören eller tekniska problem återstår att se). Busschauffören försöker att återfå kontroll över bussen men misslyckas och panikbromsar. I väldigt låg fart glider bussen sedan ner en bit i diket. Chauffören försöker då styra upp bussen på vägen igen, men lutningen gör istället så att bussen välter. Det är dem uppgifterna jag har fått från en person som jobbar på Bergkvarabuss huvudkontor i Kalmar.

Det här är för övrigt en av få dubbeldäckare i Bergkvarakuss flotta som inte är utrustad med vingelvarnare.
Det där låter faktiskt som en lögn. På den smala vägen girar inte en buss kraftigt till höger utan att åka av vägen, speciellt om den körde i 90 km/tim.
Minsta lilla gir speciellt till höger hade ofelbart gjort att den hade hamnat i diket direkt.
Citera
2017-04-04, 00:08
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det där låter faktiskt som en lögn. På den smala vägen girar inte en buss kraftigt till höger utan att åka av vägen, speciellt om den körde i 90 km/tim.
Minsta lilla gir speciellt till höger hade ofelbart gjort att den hade hamnat i diket direkt.

Om den inte innan, pga, tex mikrosömn dragit över på vänster körfält. Nu spekulerar jag bara.
Jag tror inte heller på scenariot eftersom den välte i så låg hastighet uppenbarligen.
Citera
2017-04-04, 00:20
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Om den inte innan, pga, tex mikrosömn dragit över på vänster körfält. Nu spekulerar jag bara.
Jag tror inte heller på scenariot eftersom den välte i så låg hastighet uppenbarligen.
Vägen är så smal så även om den hade varit över på vänster sida och med den hastigheten som sägs så hade den åkt av vid en kraftig högergir. Inte en chans.
Citera
2017-04-04, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Rumänerna, kanske?

Har folk i den här tråden sett vad som skrevs om bergkvara buss för ca 2 veckor sen?

http://www.sydsvenskan.se/2017-03-16/har-bor-de-rumanska-gastarbetarna-i-ombyggt-stall-inne-pa-bergkvarabuss

Oj, oj. Om det visar sig att det var fel på bussen eller om den är fel besiktad.... Då ska tammefan de ansvariga cheferna dömas för dråp.
Citera
2017-04-04, 00:35
Medlem
Jag tror att det är en av de värre olyckshändelserna som vi kommer att vara med om under våra liv. Jag tycker inte att vi skall besvära killen som behövde sitta vid ratten på den här resan. Det är så jävla orättvist då.
Citera
2017-04-04, 00:37
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag har förr kört rätt mycket på vägar i Norrland och märkt att marginalerna är små, särskilt om man har kört ett tag från södra Sverige. Det svåraste för mig, det var att ta kurvor med packad snö eller is som kom plötsligt, när jag började bli lite okoncentrerad. Men det gick, för att jag hade vassa dubbdäck. Ibland har jag fått älg framför bilen, men just vid de tillfällena, råkade jag vara på topp samt att jag redan råkade köra rätt sakta.
Citera
2017-04-04, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bridge
Oj, oj. Om det visar sig att det var fel på bussen eller om den är fel besiktad.... Då ska tammefan de ansvariga cheferna dömas för dråp.
Man tycker det men människoliv är inte så mycket värda jämfört med fina vinster för bussbolagen som istället för att sänka toppchefernas löner drar in på service och höjer stressnivån för de som verkligen jobbar hårt till låga löner med mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in