2017-04-03, 21:49
Medlem
Corrans avatar
Jag ogillar att spekulera, men kan bara konstatera vissa saker när det handlar om sömn.

Färden har skett under en natten, och själva olyckan inträffar vid den värsta tidpunkten, alltså mot morgonen.
Den inträffar på en raksträcka.

Och när man börjar närma sig slutmålet.

Med detta sagt, så kan det naturligtvis vara något helt annan som skett. Kör själv långtradare och har jobbat natt en del.
Under en viss tid hade vi ett riktigt galet "till och från" schema. Köra tidigt på dagen, för att sen ibland dra igång igen runt 01-02:00 på natten, för att köra långt. Det var riktigt illa, slutade med att vi förare fick säga ifrån.

Så, intressant att veta va de haft för schema. Kan tänka mig att det säkert är duktigt pressat inom denna bransch. Men tänker på hur hemskt föraren måste må oavsett vad som är orsaken till olyckan
Citera
2017-04-03, 21:49
Medlem
Lawlines avatar
Att det skulle bero på tjälskotten som visas i aftonbladet tror jag inte på. Det är inte ens i närheten av vad jag kallar tjälskott. Om det skulle vara ett par hundra meter längre bort som vissa säger så har det funnits gott om tid att bromsa ner farten. Vägen ser ut som E4:an bara att gasa. Har det inte blivit ett tekniskt fel så är det mest troliga att det handlar om mikrosömn som andra har påpekat. Det kommer föraren aldrig att erkänna.
Citera
2017-04-03, 21:51
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
TV4 är ju verkligen sanningsvittnen. Aftonbladet sade att det var stora tjälskott några hundra meter innan olycksplatsen.

Om bussen kränger pga tjälskotten och föraren saktar in (pga krängningarna) så kommer krängningarna att förstärkas då gyroeffekten avtar. Detta är min teori till vad som hänt.
Aftonbladet har bild på en rejäl svacka vid olycksplatsen och flera som har kört vägen nyligen beskriver den som en berg och dalbana.
Kolla in mittlinjen på bilden. Rejäl svacka där och det är svårt att fotografera en asfalterad väg så man får fram sanningen helt så det är nog värre IRL än vad det ser ut på bilden.
Edit: felaktig länk.
Kolla första bilden på den här sidan. http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7aedK/olycksbussen-underkandes-tva-ganger-i-besiktningen
Senast redigerad av Timeout 2017-04-03 kl. 22:00.
Citera
2017-04-03, 21:51
Medlem
Jag har åkt den där sträckan många gånger och sämre väg får man leta efter när det gäller tjälskott på vårkanten. All djävla spekulation i Aftonpressen är bara att ta med en nypa salt. All spekulation att man ska anpassa hastigheten efter väglag och vägens beskaffenhet gäller inte riktigt på denna väg eftersom man har förbannat svårt att se tjälskjutningarna om man sitter nån meter eller 2 över vägen.
Citera
2017-04-03, 21:52
Medlem
Krångla inte till det här i onödan tack.

1. Du behöver vare sig mikrosömn eller vara särskilt ouppmärksam för att komma ett par millimeter fel på den här smala vägen utan några som helst marginaler längs vägkanten. Ja, jag har åkt den själv många gånger.

2. Vägen är smal, allmänt ojämn och dålig. Det har den varit väldigt, väldigt länge.
Det är ingen slump att en MÄNGD singelolyckor sker på denna vägsträckan. Personbilar, lastbilar, bussar. Allt finns i polisens rapportering.

3. En fullastad dubbelldäckare med hög tyngdpunkt på en allmänt dålig, ojämn väg där du knappt får plats mellan de vita linjerna. Som sagt, du behöver inte ens vara ouppmärksam för att nått sånt här ska hända. Det räcker med otur. 99 999 går det bra. Nu gjorde det inte det.

4. Bussen har till synes haft låg fart, den har knappt kommit av vägen innan den vält. Den har gjort det på en egentligen helt perfekt plats utan sten, skog eller andra faror. Med bälte hade alla klarat sig.

5. Den här vägen kommer fortsätta leverera olyckor. Detta utan nån särskilt ouppmärksamhet eller mikrosömnar. Det har den alltid gjort. Vägen behöver breddas och vägen behöver göra om. Så enkelt är det.
Med tanke på den tunga trafik som går här också med skogsindustri och fjällresenärer samt även turister under den säsongen med husbil/husvagn.

6. Utredningen kommer till 99% fastslå att vägen i kombination med en gnutta avslappnad ouppmärksamhet som är helt mänsklig, tillsammans med 100% otur, utgjorde olyckan. I kombination med en fullastad dubbelldäckare med hög tyngdpunkt.
Ingen kommer att bli åtalad.
Senast redigerad av Ulf-Utredaren 2017-04-03 kl. 21:55.
Citera
2017-04-03, 21:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av swedinator
ny artikel från AB: Stina har berättat om hur busschauffören körde, som hon upplevde det, alldeles för fort. Hon hade sovit en stund i bussen men vaknade till av att det krängde i farten.
– Hennes upplevelse är att han körde väldigt fort och att hon funderade på om de skulle välta åt vänster eller åt höger. Då satte hon på sig bilbältet och det var det som räddade henne, säger Fredrik.
Stina somnar till och vaknar sedan av att folk skriker. Sedan känner hon hur bussen välter långsamt.
– Hon tar spjärn med benen för att hålla sig fast. När bussen ligger ner tror hon först inte att det är så farligt så hon får tag på sin väska och kryper ut. Sedan sätter hon sig på sin väska utanför bussen, säger Fredrik.Stina somnar till och vaknar sedan av att folk skriker. Sedan känner hon hur bussen välter långsamt.
– Hon tar spjärn med benen för att hålla sig fast.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vnm66/stina-overlevde-bussolyckan-varfor-dog-inte-jag

Mycket intressant

Hur kan hon somna till om hon var orolig för att bussen skulle välta? Har Aftonbladet lyckats fucka upp ytterligare en intervju?
Citera
2017-04-03, 21:55
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Intressant artikel:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vnm66/stina-overlevde-bussolyckan-varfor-dog-inte-jag

Faktiskt den första riktiga substansen om hur detta gått till. Jag menar, här sitter vi och spekulerar men sanningen finns ju där och chauffören till exempel lär ju veta innerst inne vad som hänt.

Artikeln återspeglar ett vårdslöst och slappt framförande av fordonet i alldeles för hög fart. Troligtvis en halvt medvetslöst trött chaufför. Stina, som intervjuades i artikeln, överlevde för att hon såg faran i detta en stund innan olyckan och spände fast sig.

Det ska rätt mycket till för att en 14-åring ska reagera så, så bussen framfördes sannolikt mycket våldsamt. Kan det ha varit att chauffören låg efter i tidsschemat och till varje pris ville undvika straffavgifter för bolaget för att han kört för långt pass?
Citera
2017-04-03, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Om bussen är en Setra 431 så tar den mer än dubbelt så många på övervåningen.
Om dom flesta sitter på övervåningen så självklart måste det bidra om bussen börjar slingra sig på vägen, den blir mer ostabil. Misstänker starkt att dom flesta satt på övervåningen.
52 åttondeklassare, sex vuxna personer ombord på bussen, samt busschauffören, 59 personer.
Var satt dom flesta?

Antal passagerare, max 79
Antal passagerare undervåning 24
Antal passagerare övervåning 55

Längd 13890 mm
Bredd 2550 mm
Höjd 4000 mm
Tjänstevikt (faktisk vikt) 19900 kg
Max lastvikt 7100 kg
Totalvikt 27000 kg
Ursprunglig totalvikt 27000 kg

Misstänker att godsare med bakgavellyft tar betydligt färre antal passagerare. Där sitter motorn monterad längre fram så den har bättre tyngdpunkt. Jag är osäker på Setra vad gäller vägstabilitet.

Bagaget sitter förmodligen bakom där undervåningen slutar och stabiliserar bussen. Bagaget tar utrymme för antalet passagerare på undervåningen så dom flesta måste sitta på övervåningen.

Om alla 52 pers har en packning på 20 kg så blir det drygt 1 ton. 52 pers x 70 kg blir det 3,6 ton. Tjänstevikten var 20 ton. På BK 1 väg får en 3 axlad buss maximalt väga 26 ton i totalvikt. Så den var inte överlastad.
Men tyngdpunkten blir högre än för dubbeldäckare med godsavdelning och bakgavellyft.
Citera
2017-04-03, 22:02
Medlem
Detta kanske redan har framkommit men jag har inte haft möjlighet att läsa tråden. En av de döda ska heta H*go Ol***n. Mycket tragisk händelse. Vila i frid!
Citera
2017-04-03, 22:05
Medlem
goofers avatar
Tyngdpunkten på en dubbeldäckare är hög men inte så hög som många tror.

En vanlig buss 3.75 till 3.8 m hög får samma problem med hög tyngdpunkt om den är full med resande men utan bagage, skillnaderna mot dubbeldäckaren är små.

Längden och hjulbasen avgör mer stabiliteten än höjden. Längre bussar är mycket mer stabilare än korta. En dubbeldäckare är ju normalt 14 meter. En 14 metare är normalt mycket mer stabilare än tex en buss på 12 meter om höjden är likvärdig.
Citera
2017-04-03, 22:07
Medlem
tsgmtts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden med över 1000 inlägg, men när man ser bilderna på olycksplatsen tycker jag förarens förklaring om tjälskott låter som en anledning värd att ta på allvar.

Har ni sett bilderna i Aftonbladet?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7aedK/olycksbussen-underkandes-tva-ganger-i-besiktningen

Vägsträckan ser ju för sjutton ut som rena puckelpisten. Det kan öka risken för att få kast på bussen och dessutom ökar ju påkänningarna på bussens fjädringssystem. Tragiskt att vägunderhållet har blivit så eftersatt. Man undrar vart alla skattepengarna egentligen går, för till vägar tycks de i vart fall inte gå.

Det vet både du och jag var dom pengarna går, nya Sverige. Svetsarn monterar sakta men säkert ned vårat land
Citera
2017-04-03, 22:08
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Intressant artikel:

Faktiskt den första riktiga substansen om hur detta gått till. Jag menar, här sitter vi och spekulerar men sanningen finns ju där och chauffören till exempel lär ju veta innerst inne vad som hänt.

Artikeln återspeglar ett vårdslöst och slappt framförande av fordonet i alldeles för hög fart. Troligtvis en halvt medvetslöst trött chaufför. Stina, som intervjuades i artikeln, överlevde för att hon såg faran i detta en stund innan olyckan och spände fast sig.

Det ska rätt mycket till för att en 14-åring ska reagera så, så bussen framfördes sannolikt mycket våldsamt. Kan det ha varit att chauffören låg efter i tidsschemat och till varje pris ville undvika straffavgifter för bolaget för att han kört för långt pass?
Allvarligt talat... skulle en rädd 14 åring somna om så snabbt om hon var rädd för att bussen skulle välta. Aldrig i livet. Det här sopjournalistik på högsta nivå

– Hennes upplevelse är att han körde väldigt fort och att hon funderade på om de skulle välta åt vänster eller åt höger. Då satte hon på sig bilbältet och det var det som räddade henne, säger Fredrik.
Stina somnar till och vaknar sedan av att folk skriker. Sedan känner hon hur bussen välter långsamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in