Citat:
Ursprungligen postat av
goofer
Har du själv kört buss eller lastbil i tio timmar? Man är jävligt mör även om man startar utvilad och kör dagtid! Det är en helt annan anspänning att köra stora fordon än en bil, tänk på att vägen oftast är 3 meter bred och fordonet du kör 2.55 meter brett + utsticket på backspeglarna. Det gör att du aldrig kan slappna av under körningen.
Om du läst rapporteringen och tråden om olyckan så ser du att Bergkvaras trafikledning hade kontakt med föraren 04:30 för att kolla att han inte va trött. Efter lång tid i den här branschen så är det första gången jag hört något liknande och jag tror både förare och framför allt Bergkvara va lite olustiga över upplägget.
Om föraren inte va trött hur tror du olyckan gick till? Tänk på att föraren uppger att han inte minns något..
Tio tolv timmar i bussen på dagtid är ju vardagsmat om man kör beställningstrafik och ingenting jag tyckte var jobbigt. En nattkörning till fjällen en chaffis) eller till alperna (två chaffisar) var så klart lite mer ansträngande men har man rutin så är et heller inget konstigt, bussen går när kunden vill.
Är vägen bara tre meter bred så är vi långt från europavägarna, är det körfältet som är tre meter brett så brukar jag iaf. ligga lite över mitten så länge det inte finns möte.
Det har hänt mig att trafikledningen har ringt och kollat hur det går vid alla möjliga tidpunkter på dygnet, vi vet ju inte vad som har bestämts om det i förväg. Kände dom dessutom varandra sedan innan så är det ju inte konstigt att man ringer och snackar lite.