2017-04-02, 22:58
Medlem
Blueslave1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Jag undrar varför bussbolaget/föraren beslutar att inleda resan kl 22.
Nattkörningar är väl inget man gör om man inte behöver.
Man kan misstänka att de ville få bussen ledig för annat uppdrag.

Man kör på natten för att spara in en dags boende när man kommer fram, om allt gått som det skulle så hade ungarna varit i backen vid tio och checkat in i sina stugor på eftermiddan.
Citera
2017-04-02, 23:01
Medlem
jag kanske räknar illa men tio timmars resväg enligt eniro och dom är tio mil från klövsjö kl 07. start 22 från skene. Har gått fort och inte har han haft någon 45 min rast.
Citera
2017-04-02, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Om ni läser "Fjällresan var årets höjdpunkt för barnen" i Expressen, så får ni mer info, bl.a. att resan i många år var upplagd på samma sätt..

Man reser på natten och att de alltid stannade en gång efter vägen, oftast i närheten av Örebro på uppvägen och i trakterna av Borlänge på hemvägen..

Låter konstigt, varken Örebro eller Borlänge ligger längs den naturliga vägen mellan Skene och Klövsjö (E20-26-E45).
Citera
2017-04-02, 23:04
Medlem
MTDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Ni som kan det här med bussar...

Hur är det med ventilationen?
Hurr mkt kan man påverka den själv?
Går det att "sätta igen" eller blockera ventiler?

Ja menar, det lär ju ju kunna bli syrefattigt i en fullastad buss om inte ventilationen är på topp och därmed göra chauffören dåsig.

Du har ju en klimatanläggning precis som i bilar. Du kan självklart slå av den, men att det skulle bli syrefattigt är ingen risk.
Citera
2017-04-02, 23:05
Medlem
[quote=Potifar2|60331657]
Citat:
Ursprungligen postat av C.P

Bussen kan ju kört precis innan pinnarnas placering. Men nu säger chauffören att vägen var oerhört gropig och det lär ju lätt gå att kontrollera. Inget som syns på bild, men kan ju vara så ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Är man så trött så vet man om det. Man märker ett bra tag innan att man håller på att nicka till innan man faktiskt somnar. Dessutom så om man skulle somna brukar huvudet direkt "falla" ner och då vaknar man. Sitter man med så många passagerare så inte en chans att chauffören fortsätter köra, 99% skulle nog stanna om de körde själva och håller på att somna

Har själv dragit av vägen en gång utan att veta hur det gick till (mitt på dagen efter två koppar kaffe dessutom). Om jag somnade så fick jag ingen föraning om detta i alla fall.

Fick en potentiell förklaring av en bekant inom sjukvården, tydligen är det inte helt ovanligt med microblodproppar och liknande som gör att man ibland tappar kontrollen bara för ett ögonblick. Drabbas man av detta så märker man ingenting själv, om det nu inte leder till en olycka. Även pyttesmå epileptiska anfall kan tydligen inträffa utan att man märker något själv.

Inte så konstigt med frontalkrockar ibland kanske...
Citera
2017-04-02, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Låter konstigt, varken Örebro eller Borlänge ligger längs den naturliga vägen mellan Skene och Klövsjö (E20-26-E45).

Med tanke på skicket på E45 så skulle jag köra rv50 via Örebro och Borlänge upp. Lite längre, men klart bättre väg för en buss...
Senast redigerad av Pisseman 2017-04-02 kl. 23:11.
Citera
2017-04-02, 23:09
Medlem
snikvards avatar
Följt denna olycka sedan tidigt i morse när dom första rapporterna kom. Av allt jag "samlat in" verkar det mest som är rimligt tyda på tjällossning i vägen (det bekräftar också uppgiften om att någon passagerare tyckt att det krängt innan och därför tagit på sig bältet). Chauffören inser att det barkar åt helvete med en vägbana som är som gummi, får kast åt olika håll och till slut när han nästan fått stopp på ekipaget välter den i diket (det skulle även kunna förklara varför plogpinnarna bakom bussen står intakta). Om många var obältade kan de ha fått skador redan när bussen började kränga kraftigt och mycket löst i bussen började flyga omkring.

Detta är alltså min tolkning som jag håller rimligast vid det här laget. Det ska bli intressant att följa detta.
Citera
2017-04-02, 23:09
Medlem
Sätter en peng på sjukdom eller att chaffisen somna bakom ratten
Citera
2017-04-02, 23:12
Medlem
Citat:
Om ni läser "Fjällresan var årets höjdpunkt för barnen" i Expressen, så får ni mer info, bl.a. att resan i många år var upplagd på samma sätt..

Man reser på natten och att de alltid stannade en gång efter vägen, oftast i närheten av Örebro på uppvägen och i trakterna av Borlänge på hemvägen..

Framkommer väl rätt tydligt här att då även föraren tagit paus, apropå alla spekulationer om att han kört raka spåret..
Citera
2017-04-02, 23:13
Medlem
Blueslave1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Har du själv kört buss eller lastbil i tio timmar? Man är jävligt mör även om man startar utvilad och kör dagtid! Det är en helt annan anspänning att köra stora fordon än en bil, tänk på att vägen oftast är 3 meter bred och fordonet du kör 2.55 meter brett + utsticket på backspeglarna. Det gör att du aldrig kan slappna av under körningen.

Om du läst rapporteringen och tråden om olyckan så ser du att Bergkvaras trafikledning hade kontakt med föraren 04:30 för att kolla att han inte va trött. Efter lång tid i den här branschen så är det första gången jag hört något liknande och jag tror både förare och framför allt Bergkvara va lite olustiga över upplägget.

Om föraren inte va trött hur tror du olyckan gick till? Tänk på att föraren uppger att han inte minns något..

Tio tolv timmar i bussen på dagtid är ju vardagsmat om man kör beställningstrafik och ingenting jag tyckte var jobbigt. En nattkörning till fjällen en chaffis) eller till alperna (två chaffisar) var så klart lite mer ansträngande men har man rutin så är et heller inget konstigt, bussen går när kunden vill.

Är vägen bara tre meter bred så är vi långt från europavägarna, är det körfältet som är tre meter brett så brukar jag iaf. ligga lite över mitten så länge det inte finns möte.

Det har hänt mig att trafikledningen har ringt och kollat hur det går vid alla möjliga tidpunkter på dygnet, vi vet ju inte vad som har bestämts om det i förväg. Kände dom dessutom varandra sedan innan så är det ju inte konstigt att man ringer och snackar lite.
Citera
2017-04-02, 23:15
Medlem
Citat:
Framkommer väl rätt tydligt här att då även föraren tagit paus, apropå alla spekulationer om att han kört raka spåret..

Mindre än nio timmars restid till olycksplatsen från Skene via Borlänge. Körde dessutom en annan chaufför den första timmen så når man målet lagligt.
Citera
2017-04-02, 23:15
Medlem
Blueslave1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Tänk att precis det har jag också hört, de dumpar priserna för att få mer jobb och det är chaufförerna som betalar med sänkt lön....

Samma som jag har hört, ganska vanligt att andra chauffören bara får betalt för fyra timmar om dagen när dom kör till alperna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in