2017-04-02, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Osäkert? Inte alls:
http://www.vibilagare.se/reportage/livsfarlig-trotthet-bakom-ratten-36483

Intressant artikel. Dock inte evidensbaserad data och inget som styrker din teori. Läs mer än rubriken nästa gång och var källkritisk. Men för att avsluta detta, tro vad du vill, dock tror jag att min teori ligger närmare vad polis och haverikommission kommer fram till än din teori.
Citera
2017-04-02, 16:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
Förstår inte varför folk beter sig som att det är ren idioti att inte använda säkerhetsbältena och att det nästan inte går att förstå varför de inte används.

Bälten på bussar är väldigt obekväma. Det går knappt att röra sig med dem på och de förhindrar passageraren att inta sköna positioner som hade varit möjliga i tex en bil. Dessutom saknar passagerarna möjligheten att ställa in positionen på bältena vilket gör att de antingen skär in i halsen eller att de totalt kommer att misslyckas med sitt jobb om bussen krockar.

Vill bussbolagen vill att folk skall ha bilbälten på sig måste de ha väldesignade bälten som passagerarna kan ha på sig i mer än 20 minuter utan att det blir extremt obekvämt.
jo men bilar är olika bekväma också ite fan låter man bli bälte i en bil för man vill sitta på ett visst sätt men i en buss menar du att det är ok?
Citera
2017-04-02, 16:37
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Någon som vet/eller gissar vart de döda befann sig i bussen, är det vid samma plats eller random? Övervåning/bottenvåning? förarsida/andra sidan? Vad är troligast?
Citat:
Ursprungligen postat av Tycker
Upprest????? Då måste du se någon bild som i vart fall jag inte kan se på länken du postade.

Här kan man nu se bussen upprest och man kan kanske gissa sig till var de döda och svårt skadade satt:

https://www.svd.se/bussbolaget-kontaktade-foraren-0430-han-var-pigg-och-kry/om/bussolyckan-i-harjedalen

https://images-8.svd.se/v2/images/972078ca-97b8-48d3-8b2d-39166e39c38e?h=833&q=70&w=1250&67eb241d

Edit:

Det ser inte så roligt ut längst bak.
Citera
2017-04-02, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furorem
Intressant artikel. Dock inte evidensbaserad data och inget som styrker din teori. Läs mer än rubriken nästa gång och var källkritisk. Men för att avsluta detta, tro vad du vill, dock tror jag att min teori ligger närmare vad polis och haverikommission kommer fram till än din teori.
Jag kan ge dig exempel på artiklar som beskriver detta. Här är ett:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7999202

Här är en rapport från stressförskningsinstitutet: https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&u act=8&ved=0ahUKEwipuqHI_4XTAhWGBywKHR5jA_IQFggaMAA &url=http%3A%2F%2Fwww.stressforskning.su.se%2Fpolo poly_fs%2F1.233325.1429526318!%2Fmenu%2Fstandard%2 F file%2FSFR309_su.pdf&usg=AFQjCNHERTbRpGWzPuETLtDLE HDu_eL6Sw&bvm=bv.151325232,d.bGg

EDIT: Hittade en till i databasen vid en snabb slagning som förefaller intressant då förarens ålder varit på tapeten. Den har jag dock inte läst: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10188131
Senast redigerad av NurseRatched 2017-04-02 kl. 16:42.
Citera
2017-04-02, 16:39
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kcabhsalfflashback
jo men bilar är olika bekväma också ite fan låter man bli bälte i en bil för man vill sitta på ett visst sätt men i en buss menar du att det är ok?

Nej, i en bil kan man ha på sig bältet och sitta i olika positioner. I alla bussar jag åkt i tvingas man att sitta rak som en pinne av bältet, sen gör obekväma säten situationen ännu värre genom att öka behovet av att röra på sig i sätet.

I princip alla som står inför valet att att få ha en väldigt obekväm 8 timmar resa med skavsår på nacken och bli stel i hela kroppen men vara säker om en krock skulle ske och valet att ha en bekväm 8 timmars resa med sömn men inte vara skyddad om oturen skulle vara framme skulle valt det senare.

Biltillverkarna fattar det och gör bra bilbälten och sköna säten, busstillverkarna borde ta efter.
Citera
2017-04-02, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OsynligTejp
Låter som E45 i tjällossningstider. Det kränger och gungar riktigt illa med större fordon.

Jag börjar faktiskt tro att detta kan bero på dålig väg i kombination med högt fordon. En tvåvåningsbuss är mest avsedd för fina vägar, inte terrängkörning. Nu på våren är många vägar i norra Sverige i dåligt skick på grund av tjällossning.
Citera
2017-04-02, 16:43
Medlem
Video på bussen när den bogseras iväg:

http://www.op.se/blaljus/olyckor/olycksbussen-bargad
Citera
2017-04-02, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag börjar faktiskt tro att detta kan bero på dålig väg i kombination med högt fordon. En tvåvåningsbuss är mest avsedd för fina vägar, inte terrängkörning. Nu på våren är många vägar i norra Sverige i dåligt skick på grund av tjällossning.
Ja, det kan vara plausibelt om bussen kördes för fort.
Citera
2017-04-02, 16:49
Medlem
BlueGazellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol

Jag tror också på den teorin. Har aldrig kört buss men dock mindre lastbil och högre fordon är känsligare för krängningar av olika slag. Tycker det verkar "konstigt" att man kör den typen av buss på sådana vägar? Men det kanske är standard?

Jag själv kommer från Mark och gick på skolan i fråga och därför känns det extra sorgligt. Vilken tragisk olycka Och vilket helvete för chauffören att leva med, jag tror knappast han orsakat olyckan med vilje men tvingas ändå leva med att han var den som körde.
Citera
2017-04-02, 16:50
Medlem
Fick detta i ett PM.

Citat:
Hej,

Jag har ett nyregistrerat konto och får inte posta. Posta gärna detta i tråden

=======================
Det är 100km/h på denna del av sträckan och den var helt torr under lördag kväll. Vid torrt väglag är den inte det minsta märkbart spårig. Hastigheten känns mycket motiverad på en mycket bra väg med väl avverkade vägslänter och lite trafik förutom just vid vissa partier med fler tjälskador.

Jag har åkt berörda sträckan 1gång norrut och en gång söderut under slutet av veckan och vägen är i perfekt skick FÖRUTOM att ett antal omarkerade svackor, hoppas verkligen dessa är nya de senaste dagarna, för några svackor/bulor var hemska när man kom i lite högre fart med låg bil. De flesta sväljs dock troligen ganska väl av högprofils bussdäck med stor diameter och hög fjädringsväg.
Och jag antar att de som kör sträckan ofta är medveten om att dessa problem är så utbredda nu på våren. (hoppas verkligen inte de funnits redan innan tjällossning senaste dagarna.

Om dessa svackor i vägen funnits över tid är det en skandal för de är riktigt farliga speciellt i halkigt väglag eftersom de skapar lastväxling och stor risk för förlorat grepp, men jag tror inte det var några just kring olycksplatsen. På ett 10-15 tal ställen mellan Sveg och Orsa borde det funnits tydliga ojämn väg skyltar och även streckade röd/gula markeringsskyltar precis intill skadan. Mellan Östersund och Sveg var det nog lika många ställen.
Citera
2017-04-02, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Ska bli intressant att se Bergkvaras förklaring till hur de lagligt löste körningen med endast en förare.

Det går inte att köra den långa sträckan med endast en förare lagligt. På något sätt har de fuskat.

Samtalet med trafikledaren 04:30 måste också utredas, själv har jag aldrig varit med om att kontakt med trafikledningen mitt i natten om inget hänt. Man ringer inte runt till förare och kollar om de är vakna och pigga!

Det är något extraordinärt.

Enligt Googlemaps tar det 8:32 att köra sträckan. Detta är alltså med bil och enligt gällande hastighet. Delar av sträckan är det 110 och ev 120. Större delen är det 90 och ev 100. Bussen är spärrad på 100 och accelererar långsammare än personbil. Av egen erfarenhet skiljer det inte speciellt mycket tid mellan en buss och en personbil på långkörning. Typ 10 minuter, kanske en 15 min Max. Det är alltså fullt möjligt att köra sträckan på en 10-timmars-körperiod. Jag skulle säga att han kan köra det på 9 timmar (plus/minus 15 min).

Sen har det inte framgått var busschauffören startade resan. Bussgaraget kan ju ligga en timme bort. Sedan kan han ha hämtat upp någon av lärarna/förälder/ledare på annan plats än den barnen steg på. Då förändras ju såklart läget gällande körtid.
Citera
2017-04-02, 16:57
Medlem
styrlunds avatar
Jag undrar varför bussbolaget/föraren beslutar att inleda resan kl 22.
Nattkörningar är väl inget man gör om man inte behöver.
Man kan misstänka att de ville få bussen ledig för annat uppdrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in