2017-04-02, 22:30
Medlem
Blueslave1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjalmar
En bussförare ska inte väja inte för ett djur, utan köra på det. Allt annat är skulle vara ett stort misstag, och det finns inget som tyder på i nuläget.

Klipper du en älg med en dubbeldäckare får du in älgen i knät så det är nog all ide och väja för vilt!
Citera
2017-04-02, 22:31
Medlem
Mycket tragisk olycka måste jag säga. Tankarna går till alla inblandade och anhöriga.

När jag vaknade imorse så kunde jag dock inte tro att dagen skulle leda till att jag numera är expert på bussar, vad som händer med dom vid diverse olika scenarion osv.
Citera
2017-04-02, 22:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
bolaget säger dessutom att han "väl kände dessa vägar". bolaget håller på att måla in honom i ett hörn. de borde hålla käften, det kan bli flera års fängese för det här om han bedöms som vållande.
mm först minns han inte vad som hänt sen säger han nått för antar polisen pressat honom. kanske dom frågat om han somnat osv.
Citera
2017-04-02, 22:33
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
De surrar om snöpinnarnas placering.
Det finns mycket riktigt snöpinnar både framför och bakom bussen och om man betänker det avstånd som är fastslaget för dessa stolpar så torde bussen ha kört ner 1 stycke snöpinne. Därav finns det fortfarande snöpinnar i upprätt position både framför och bakom bussen.
Frågor på det?

Det verkar som om chaffisen nu kommit på att det var guppigt på vågen på grund av tjällossning och att han därför råkat tappar herraväldet över bussen.
Om han nu är en så erfaren busschaufför så borde han ju även känna till att man ska anpassa hastigheten efter väglaget
Om han är en chaufför som är mest van att köra på vägarna i södra Sverige så kanske han blev överraskad av just dom här jävliga tjälskotten som kan komma helt överraskande.
Vägen är jättefin och så kommer gungflyet och så kan vägen var fin direkt efter det.

Flera olyckor sägs ha hänt just där den här olyckan skedde. Varför skedde dom?
Det är ju en raksträcka med till synes bra väg.
Citera
2017-04-02, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Tycker inte att tiden i tjänst är så fullkomligt orimlig. Många inom vården har liknande tider. Mitt eget längsta normala arbetspass går från 8.00-19.15 med avdrag för 45 min rast. 10,5 tim i aktiv tjänst. Men jag kör inte buss.

Man kan inte jämföra vården med att köra buss ...
Citera
2017-04-02, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Man kan inte jämföra vården med att köra buss ...
Jag sa ju det. Sista meningen.
Citera
2017-04-02, 22:37
Medlem
C.Ps avatar
[quote=MeMajk|60331480]De surrar om snöpinnarnas placering.
Det finns mycket riktigt snöpinnar både framför och bakom bussen och om man betänker det avstånd som är fastslaget för dessa stolpar så torde bussen ha kört ner 1 stycke snöpinne. Därav finns det fortfarande snöpinnar i upprätt position både framför och bakom bussen.
Frågor på det?

Jag startade tråden om snöpinnarna endast för att ta bort teorierna om att bussen skulle ha kört en bra bit av vägen först innan den välte.
Citera
2017-04-02, 22:37
Medlem
goofers avatar
Märkligt att så många inte kan acceptera att en förare som kört hela natten kan somna och att det orsakat olyckan.

Att sedan föraren och bolaget nu börjar med "damage controll" är ju inte direkt oväntat.
Citera
2017-04-02, 22:38
Medlem
C.Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
där saknas ju pinnar bakom som bussen plöjt.

Nej, max en snöpinne innan isf.
Citera
2017-04-02, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noyellowhats
Kan bussen gått i ett eller fler tjälskott så att den hamnar i gungning och kanske med förstärkning av förarens (över)reaktion på detta, så går bussen av vägen? Med tjälskott menar jag nu inte hål i vägen utan de flera dm djupa och par meter långa svackorna i asfalten/oljegruset som ofta går rakt över vägen och som slår sönder oljetrågen på bl.a. Audi, när bilen bottnar och slår i undersidan av motorutrymmet.

Inte alls otroligt. Har kört på (asfalt)vägar där det inte går att köra fortare än 30km/h om man inte vill hamna i diket. Kan mycket väl tänka mig att bussen kan kränga till så pass att den drar av vägen om man inte ser tjälskottet.
Citera
Medlem
Även om det skulle vara sant som chauffören säger så kommer vissa aldrig att vilja tro på det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browngreeneyes
Tragisk olycka.
Jag reagerar på att busschauffören "varit i tjänst" så länge från kl 22:00-07:00? Enligt bussbolaget har man rätt till en paus på 45 minuter efter 4h körning, men det borde ju såklart finnas någon som kan byta av han.

Dessutom tycker jag busschaufförer är väldigt exponerade i bussar, sätet är öpPet placerat och det kan bli stimmigt,rörigt på bussa. Självklart borde chaufförsplatsen vara en ljudisolerad cell som man kan stänga om sig och fokusera på körningen. Som ett stängt personalutrymme. Det är lite som att en pilot skulle sitta helt öppet längst fram i planet.

Såklart bälte ska användas. Bälteskontrollerna måste bli bättre! Jag tror mycket väl att gropig ostadig väg är tillräckligt för att välta en dubbeldäckare.
Här kan du läsa vad som gäller med kör och vilotider http://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/vag/yrkestrafik/kor_vilotider_utg12_20150303.pdf
Då blir det lättare att förstå att han kan få jobba länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in