Citat:
Ursprungligen postat av
Tjolitalej
Jag har kört åtskilliga tusen mil med alla typer av bussar, under ca 20 års tid.
Tjälskott är inga problem, då hjulen är stora, det märks inte ens i bussen.
Vad som däremot syns på filmen är att vägen verkar spårig och har en skarp lutning (avrinning).
Kommer man ur vägens spårighet och börjar vingla "på kanten" några gånger inom några sekunder så blir bussen instabil, nästan som en överstyrd bil. Lite samma som när en mindre båt ligger på en långsgående våg och balanserar.
I dessa ögonblick kan en för stor rattrörelse välta bussen. Bara en teori, varken bättre eller sämre än de som redan finns i tråden.
Tvivlar inte på din erfarenhet och din teori om spårigjeten verkar rimlig, men de sättningar och skjutningar som sker i samband med tjällossningen i inlandet påverkar dig oavsett storleken på fordonets hjul. Det som nu skett i samband med tjällossningen är stora böljande sänkor o upphöjningar som endast kan hanteras genom en rejäl hastighetssänkning.
Jag körde den aktuella vägsträckan några timmar innan och det var gott om dessa skador, även om det blev ännu sämre längre upp mot Östersund, dessutom i de flesta fall helt oskyltat.
Några timmar innan olyckan var det några plusgrader samt generellt sätt torr vägbana i det aktuella området när jag passerade. Ren var inte heller nåt som stod i det området (även om det naturligtvis finns strövande strödjur.
Det har även påståtts att det skulle vara 110 på sträckan, den hastigheten sänktes, på många ställen rejält, längs sträckan Östersund - Mora för ett antal år sedan. Är lite osäker på exakt var olycksplatsen är, men skulle tippa på ett av 80-90 sträckorna.