2017-04-02, 14:10
Medlem
Ett stort bussbolag kan ju ha andra bussar och förare i området. Tex att nån har kört en buss till Mora, och övernattar där, och sen tar över en annan körning.
Citera
2017-04-02, 14:10
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Antingen kör man på allt på vägen som kommer uppdykandes eller också väjer man för allt på vägen som gör det, annars kan det ju råka stryka med en människa ju...kanske ett litet människobarn på köpet...så håll käften, ni som tycker det är självklart att hinna skilja på någon av er egen art och någon av en annan art på vägarna, när era egna barn blir överkörda och dödade med förklaringen "jag trodde det var ett rådjur ju!!!" Då har ni väl största förståelse för det!! ...får hängivna SD:are t.ex. köra bussar??? Hur går det då om det befinner sig asylsökande på vägarna???

Det kanske var någon människa förresten som busschauffören försökte väja för, fanns det hus i närheten?

Var det någon människa som chaffisen väjde för så är det nog bäst att hålla käft...vad är 1 st människa mot 3 st eller fler????
Nu handlar det om en 62 årig gubbe som körde bussen, tror att reaktionsförmåga och syn av naturen är ganska nedsatt på den ålderskategorin
Men återigen så har faktiskt gubben enligt polisen sagt att han inte vet varför han hamnade i diket med alla barnen i bussen, alltså uppger han själv inte att han såg något vilt eller tamt djur, några lekande barn, gnälliga kärringar eller annat levande på vägen
Citera
2017-04-02, 14:11
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Ska bli intressant att se Bergkvaras förklaring till hur de lagligt löste körningen med endast en förare.

Det går inte att köra den långa sträckan med endast en förare lagligt. På något sätt har de fuskat.

Samtalet med trafikledaren 04:30 måste också utredas, själv har jag aldrig varit med om att kontakt med trafikledningen mitt i natten om inget hänt. Man ringer inte runt till förare och kollar om de är vakna och pigga!

Det är något extraordinärt.
Jag håller med dig om det klart olämpliga med en förare på längre sträckor. Men vad säger egentligen lagen?
http://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/vag/yrkestrafik/kor_vilotider_utg12_20150303.pdf
Citera
2017-04-02, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Chauffören hade kontakt med sin trafikledning en liten stund före dikeskörningen och då hade han uppgett att det var torr och fin vägbana så du menar att chauffören tvärljuger för sin arbetsgivare straxt före vurpan. Intressant värre
Jag har inte påstått att chauffören ljuger.
MEN jag kan bara konstatera att vädret var följande hos mig ca 13 km från olycksplatsen.

Kvällen var + 2-3 grader ca med snöblandat regn.
Morgonen var -5 halvklart vädet och frusen vägbana (grusväg) som tidigare var lerig men hade frusit under natten.

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Räddningschefen sa att vägen var torr.
Se mitt svar ovan
Citera
TorkelSnorkels avatar

Moderatormeddelande

Postat av TorkelSnorkel 2017-04-02, 14:13
Medlem
Se till att fokusera på olyckan.

Diskussioner om trafiksäkerhet förs lämpligen här: (FB) Trafik och körkortsfrågor

Politikers uttalanden diskuteras bäst här: (FB) Politik: inrikes

Många inlägg raderade för ot.

/Moderator

Senast redigerad av TorkelSnorkel 2017-04-02 kl. 14:44.
2017-04-02, 14:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skogssmultronet
Ett stort bussbolag kan ju ha andra bussar och förare i området. Tex att nån har kört en buss till Mora, och övernattar där, och sen tar över en annan körning.
exakt min tanke.
Citera
2017-04-02, 14:14
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowScarecrow
Artikeln från de förolyckades lokaltidning som länkades innan så sade en anhörig att hela laget lever. Är det 3 vuxna som dött?

Men snälla, det är väl inte 60 talet i ett lag ? Det var ju flera med på bussen
Alla från laget där hans dotter ingår hade klarat sig
Citera
2017-04-02, 14:16
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Marks kommun försöker samordna så att alla kan få komma hem igen, och man ber anhöriga att inte köra upp.

Finns säkert folk som har kastat sig in i bilarna och är påväg upp nu. Lär nog bara spä på kaoset, och tillslut vet man inte vem som är hämtad, vem som ska skeppas hem och vem som saknas.
Sen kan man ju vända det myntet o fråga sig im man själv velat sitt barn åker på en av kommunen anordna bussresa igen hem? Nej, då hade hellre jag hämtat själv.-
Citera
2017-04-02, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av When6Loves9
Jag har stuga ganska nära platsen där det hände och i går kväll var det runt 2-3 plusgrader och lätt snöblandat/duggregn.
I morse när jag vaknade var det minus 5 grader och marken var täckt med is från föregående dygn med snöblandat regn.
Så det kan helt klart ha berott på vädret!

Har åkt samma väg många gånger och det är mycket höjder och dalar samt smal väg och snabba omslag i temperatur.

Citat:
Ursprungligen postat av EfterblivenPolis
Chauffören hade kontakt med sin trafikledning en liten stund före dikeskörningen och då hade han uppgett att det var torr och fin vägbana så du menar att chauffören tvärljuger för sin arbetsgivare straxt före vurpan. Intressant värre
Jag menar ingenting, utan bara konstaterar hur förhållandena var hos mig?
JAG SÄGER INTE ATT FÖRHÅLLANDENA PÅ OLYCKSPLATSEN VAR IDENTISKA MED DE FÖRHÅLLANDEN SOM RÅDDE VID MIN STUGA, ÄR DET SÅ SVÅRT FÖR DIG ATT FÖRSTÅ?
Citera
2017-04-02, 14:18
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Ska bli intressant att se Bergkvaras förklaring till hur de lagligt löste körningen med endast en förare.

Det går inte att köra den långa sträckan med endast en förare lagligt. På något sätt har de fuskat.

Samtalet med trafikledaren 04:30 måste också utredas, själv har jag aldrig varit med om att kontakt med trafikledningen mitt i natten om inget hänt. Man ringer inte runt till förare och kollar om de är vakna och pigga!

Det är något extraordinärt.

Varför skulle det vara omöjligt? Pauser och stopp.
Sedan, vart är det bekräftat att det var 1 förare och inte 2?
Citera
2017-04-02, 14:25
Medlem
Bergkvaras nyhetsinlägg om olyckan känns som ett sätt att minska på ev negativ publicitet. Man vill ju givetvis inte att folk ska tro att snålar på säkerheten. Hade de använt två förare hade det framgått av det inlägget.
Citera
2017-04-02, 14:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Men snälla, det är väl inte 60 talet i ett lag ? Det var ju flera med på bussen
Alla från laget där hans dotter ingår hade klarat sig

Men var inte alla ungdomar från samma skola i Skene?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in