2017-04-02, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Det kan vara så att föraren väjat för vilt. Självmant kört ner i diket för att undvika frontalkrock? Polisen gick med hundar i skogen. Antagligen för att spåra upp skadat vilt.

Det är förvånansvärt vanligt att folk som är med om allvarliga trafikolyckor i chock sätter av rakt ut i terrängen.
Citera
2017-04-02, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullmamman84
Hur vet du att det var endast en?
Hur vet du att de inte tagit paus?
Hur vet du att de inte övernattat någonstans och sen fortsatt resan?

Jag vet inget men undrar hur du kan veta

This. Jag noterade att olyckan inträffade 07.07. En resa med bil från Borås till Sveg tar ca 7-8 timmar. Det betyder ju att avfärd bör ha skett ca 23.00-24.00 igårkväll. Nu är jag inte en speciellt van långdistansbussåkare, men är det inte mer troligt att bussen hade en tidigare avgångstid än så men att dom inte tog sig längre pga att busschauffören tagit rast eller sovit någonstans?

Bara en fundering.
Citera
2017-04-02, 14:41
Medlem
14 st vårdas på sjukhus, 2 st kämpar för sina liv. hoppas det går bra för dom
Citera
2017-04-02, 14:42
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullmamman84
Hur vet du att det var endast en?
Hur vet du att de inte tagit paus?
Hur vet du att de inte övernattat någonstans och sen fortsatt resan?
Jag vet inget men undrar hur du kan veta

Det vi vet är att bussbolaget uppgett att föraren var en man, 62 år gammal, och att han körde 04.30 på morgonen då trafikledningen ringde honom.
Citera
2017-04-02, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Finns inget som säger att bussförare inte får vara över 60, jag skulle våga påstå att alla bussbolag sitter inne med betydligt äldre förare än 62 år.

I det här fallet har det förmodligen inget alls med reaktionstid att göra utan rör sig förmodligen om en så enkel sak som mikrosömn, dvs att föraren somnade till vid ratten.
Idag är 67 år gränsen för yrkesmässig personbefordran.
Citera
2017-04-02, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Vad famlar du om.
Över 60 är inget problem.

Sedan kan du sedan några år sedan ta Busskort i Gymnasiet. Det finns speciell utbildning, då får du börja köra efter avslutad utbildning.
Skärp dig nu.
Åldern på busskort utanför gymnasiet är 21.
Körkort för buss räcker inte. Man måste även ha ett YKB-bevis.
Citera
2017-04-02, 14:47
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajen.01
This. Jag noterade att olyckan inträffade 07.07. En resa med bil från Borås till Sveg tar ca 7-8 timmar. Det betyder ju att avfärd bör ha skett ca 23.00-24.00 igårkväll. Nu är jag inte en speciellt van långdistansbussåkare, men är det inte mer troligt att bussen hade en tidigare avgångstid än så men att dom inte tog sig längre pga att busschauffören tagit rast eller sovit någonstans?

Bara en fundering.

Men det finns väl inga uppgifter på exakt varifrån bussen startade eller vid vilken tid ungarna skuttade ombord?
Alltså bussen kan ju ha kört några timmar innan den plocka ombord barnaskaran
Citera
2017-04-02, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
åker den vägen lite då och då, sist jag körde där för en vecka sedan hade tjällossningen nog startat för det var djäkligt mycket gupp i vägen, vet inte hur det är att köra en buss i sådana gupp om man kanske kan tappa kontrollen? Vägen i sig är inte jättedålig, dock väldigt dåligt med utrymme om man får möte, är väl 90 på den sträckan tror jag, men eftersom vägen oftast är tom är det inte ovanligt att ha högre hastighet, fast bussar har väl fartspärr?

Jag har kört åtskilliga tusen mil med alla typer av bussar, under ca 20 års tid.
Tjälskott är inga problem, då hjulen är stora, det märks inte ens i bussen.
Vad som däremot syns på filmen är att vägen verkar spårig och har en skarp lutning (avrinning).
Kommer man ur vägens spårighet och börjar vingla "på kanten" några gånger inom några sekunder så blir bussen instabil, nästan som en överstyrd bil. Lite samma som när en mindre båt ligger på en långsgående våg och balanserar.
I dessa ögonblick kan en för stor rattrörelse välta bussen. Bara en teori, varken bättre eller sämre än de som redan finns i tråden.
Citera
2017-04-02, 15:05
Medlem
En annan tragisk bussolycka, men kanske finns det likheter...
http://www.havkom.se/assets/reports/RO2015_02_Bussolycka_Tranemo.pdf
Citera
2017-04-02, 15:06
Medlem
tigerrakets avatar
Det står att man upprättade sjukvårdstält på plats. Är detta något som man har med sig ut på större olyckor? Vad kan man hantera i de tälten?
Citera
2017-04-02, 15:07
Medlem
_killahs avatar
Enligt Östersundsposten avgick bussen klockan 22 från Skene.
Citera
2017-04-02, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Den bilden jag tittar på så är bussen upprest efter att ha varit liggande (se AB): http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KJwy5/tre-doda-efter-svar-bussolycka-pa-e45

Upprest????? Då måste du se någon bild som i vart fall jag inte kan se på länken du postade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in