2017-03-29, 21:55
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Precis börjat med Dolores Claiborn. Kommit ca 10% i den och hittils verkar den va riktigt bra.

Gillar den också, läste faktiskt om den för nån vecka sen, och såg filmen igen nu i helgen.
Citera
2017-03-29, 22:02
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackra1n
Aldrig läst någon bok av honom. Tänkte ge det en chans.
Vilken bok tycker ni jag skall börja med? Gör in get om det är en serie?

Om du gillar skräck rekomenderar jag The Shining eller Det.

Böcker som inte är ren skräck utan mer thriller är tex Pestens Tid, som är ett mästerverk, men det är duktigt många sidor att sätta i sig.

Gillar en del av hans senare verk, Duma Key, Om en Buick 8. Det är mer skräck-hållet. Bag of Bones är en bra spökhistoria också.
Citera
2017-03-30, 00:11
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Jag har snart läst ut Blaze nu och där är huvudpersonerna Blaze och George, två småbrottslingar, som ständigt uttrycker sitt förakt mot republikaner och kidnappar ett barn från en välbärgad familj, som de uppfattar som republikaner. Den här boken är visserligen skriven så tidigt som på 60 - eller 70-talet, men publicerades inte förrän 2007 under pseudonymen Richard Bachman. Men att King är demokrat är ganska så självklart. Jag funderar på en sak till: I den inbundna versionen av Blaze (Bra Böcker, 2008), under den korta författarbiografi som brukar inkluderas på omslaget, så står följande: ''Richard Bachman är Stephen Kings mest kända pseudonym.'' Min fråga är då: Har King några fler kända eller okända pseudonymer, som han har publicerat böcker under?

Sedan, så vill jag även påminna alla King-fans om att han fyller 70 den 21:a september i år.

Han skrev några noveller på 70-talet i herrtidningar som Cavalier. Troligen har han använt pseudonym där.

Han är lite en författarnas Michael Moore, fast han känns rätt skenhelig. Sedan skriver han visserligen underhållande, men han är författare av skräckromaner och ingen kandidat till ett nobelpris.
Citera
2017-03-30, 10:37
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:

Är man King-oskuld, så bör man - enligt mig - börja någorlunda kronologiskt. Börja med någon av hans tidigaste klassiker: Carrie, Staden som försvann eller Varsel. Gärna alla tre. Om du fastnar för hans författarskap och känner dig manad att läsa ett av Kings längre verk, så skulle jag föreslå att du fortsätter med Det och/eller Pestens tid (den oavkortade versionen, självklart). Betar du av de här verken och gillar dem, så anser jag att du har skapat en bra grund att stå på för att fritt utforska resten av hans författarskap.
Citera
2017-03-30, 10:54
Medlem
Inte nödvändigt att läsa King i Krono,ordning Jag rekommenderar att alla läser 22/11 1963. Närsomhelst. Eller varför inte köplust? Eller knackarna?
Senast redigerad av Richenbacker 2017-03-30 kl. 10:56.
Citera
2017-03-30, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Är man King-oskuld, så bör man - enligt mig - börja någorlunda kronologiskt. Börja med någon av hans tidigaste klassiker: Carrie, Staden som försvann eller Varsel. Gärna alla tre. Om du fastnar för hans författarskap och känner dig manad att läsa ett av Kings längre verk, så skulle jag föreslå att du fortsätter med Det och/eller Pestens tid (den oavkortade versionen, självklart). Betar du av de här verken och gillar dem, så anser jag att du har skapat en bra grund att stå på för att fritt utforska resten av hans författarskap.

Börja hellre med The Shining (Varsel) sedan de tidiga böckerna i valfri ordning, Läs Doktor Sömn kan även läsas efter att läst Varsel.

När det kommer till Det så läs 22/11 63 efter det eftersom de korsar varandra.

För övrigt använd denna karta för att hamna rätt i Kings universum http://tessiedesigncompany.blogspot.se/2012/06/stephen-king-universe-flow-chart.html
Citera
2017-03-30, 17:37
Medlem
volvo 240s avatar
Klar med Dolores Claiborn. Många i tråden verkar inte gilla den men det gjorde jag, en stark 3a av 5. Nästan läst igenom hela tråden nu med, är på idan 250

Började läsa igenom De Öde Landen nu igen med och det är utan tvekan den bästa boken i serien om Roland. Tog även hem The Body så nu är det bara tree King-böcker jag inte läst, Lizzys Story, Flickan som älskade Tom Gordon samt Joyland.

Hur är dessa tre sista?

De två förstnämnda kan jag få tag i gratis via myndigheten för tillgängliga medier men de har inte Joyland så kan den vara värd att köpa?

*edit* Drakens Ögon har jag inte heller läst men det ska bli av.
Senast redigerad av volvo 240 2017-03-30 kl. 17:47.
Citera
2017-03-30, 18:57
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
Synd att Stephen snackar så mycket dynga om Trump på sin fb, visst att han ska få tycka som han vill men det drar till sig så jävla mycket folk som slickar röv och skriver de mest sjuka grejerna för likes. Samt att en del yngre som inte vet om politik eller egentligen bryr sig, helt plötsligt gör det pga av en kändis säger något.

Nåja för att prata om något kul, läste nyligen ur revolvermannen och vad bra han skriver, känns inte som King med tanke på att han skrev den när han fortfarande var som bäst (innan olyckan)

Ja... och lustigt att nån härinne tyckte att King verkar väldigt mycket höger eftrersom han är demokrat... Och man vet ju redan genom hans böcker var han står politiskt så onödigt att skriva massa politik på sin facebook, det blir ju bara flamewars tillslut.

Revolvermannen skrev han väl 1973 om jag minns rätt, den är den sämsta av de bra böckerna i serien, även om den inte alls är dålig.
Citera
2017-03-30, 19:00
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Tveklöst Pestens Tid.

Den har precis allt en bra postapokalyptisk roman ska ha. Och det är Stephens bästa bok.

Och kan du få tag i den oavkortade versionen så läs den, ca 1200 sidor.

Man blir bara fast. Blev faktsitk en riktigt bra mini-serie med 1994. Kan va värd att kolla in om du gillar boken.
Citera
2017-03-30, 19:03
Medlem
Blackra1ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Börja hellre med The Shining (Varsel) sedan de tidiga böckerna i valfri ordning, Läs Doktor Sömn kan även läsas efter att läst Varsel.

När det kommer till Det så läs 22/11 63 efter det eftersom de korsar varandra.

För övrigt använd denna karta för att hamna rätt i Kings universum http://tessiedesigncompany.blogspot.se/2012/06/stephen-king-universe-flow-chart.html

Tack för alla tips! Blir att beställa ikväll 😀
Citera
2017-04-02, 14:53
Medlem
Hade tänkt köpa och läsa Det och undrar om den är svårläst på engelska? Den verkar ju omöjlig att hitta på svenska..
Citera
2017-04-02, 15:55
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denimhead
Hade tänkt köpa och läsa Det och undrar om den är svårläst på engelska? Den verkar ju omöjlig att hitta på svenska..

Det beror väl på hur lätt eller svårt du har för engelska. Det finns en svensk nyutgåva från 2010, som jag har hemma, men både den och gamla utgåvor på svenska verkar vara svårfunna. Kolla här annars. Om den inte finns i svensk översättning på ditt lokala bibliotek, så brukar möjligheten att fjärrlåna från andra bibliotek finnas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in