Citat:
King är troligen en Clinton-demokrat. I stort sett alla som är republikaner i hans böcker är ju onda så...
Hursomhelst lite besviken på att King inte skriver fler böcker som utspelar sig i Rolands välrd. Jag menar inte mer westernfantasy utan den andra delen med massa högteknologi osv. En roman eller längre novell som utspelar sig bland "det gamla folket" vore väldigt intressant.
Finns massa intressant att bygga på där.
Snart läst ut "Det mörka Tornet VII" igen och fan vilket antiklimax mötet med The Crimson King är... man ville ju ha dialog mellan Roland och Kungen men tyvärr sabbas allt han byggt upp på några få sidor, i sann King-anda. Hur bra han än är så avslutas hans böcker nästan undantagslöst på ett för fort och enkelt sätt. Att han inte lärt sig trots över 40 års romanskrivande är riktigt synd.
Vad tycker ni om "Väckelse" förresten? Läste den för nåt år sen och den fastnade inte alls men man kanske ksulle läsa om den med ett öppet sinne.
Sen tycker jag King borde ge sig på att skriva en utomjordingar invaderar-roman. Överlag bör han skriva mer scifi för det är han bra på. En hel del bra sånna oveller har han skrivit.
Hursomhelst lite besviken på att King inte skriver fler böcker som utspelar sig i Rolands välrd. Jag menar inte mer westernfantasy utan den andra delen med massa högteknologi osv. En roman eller längre novell som utspelar sig bland "det gamla folket" vore väldigt intressant.
Finns massa intressant att bygga på där.
Snart läst ut "Det mörka Tornet VII" igen och fan vilket antiklimax mötet med The Crimson King är... man ville ju ha dialog mellan Roland och Kungen men tyvärr sabbas allt han byggt upp på några få sidor, i sann King-anda. Hur bra han än är så avslutas hans böcker nästan undantagslöst på ett för fort och enkelt sätt. Att han inte lärt sig trots över 40 års romanskrivande är riktigt synd.
Vad tycker ni om "Väckelse" förresten? Läste den för nåt år sen och den fastnade inte alls men man kanske ksulle läsa om den med ett öppet sinne.
Sen tycker jag King borde ge sig på att skriva en utomjordingar invaderar-roman. Överlag bör han skriva mer scifi för det är han bra på. En hel del bra sånna oveller har han skrivit.
Jag tvivlar faktiskt på att han är så pass höger politiskt, men det är så klart svårt att säga baserat på vad man vet om honom.
Även om en del han skriver kanske får honom att framstå som lite höger så har jag aldrig upplevt att han skulle vara så pass jävla långt åt höger.
När det gäller sci fi, så.. tja.. första boken jag lästa av King var maratonmarschen, och det är onekligen proper fucking science fiction. Running man är (liksom maratonmarschen) en rätt träffsäker satir över vad underhållningstelevision skulle bli ett decennium efter han skrev om det.
Tommy knockers är väl vad jag kan komma på han skrivit om invasion från yttre rymden.. och även om filmen suger kilometervis med getpenis så är boken rätt okej.
För mig att langoljärerna var riktigt bra.. så ja... han kan helt klart skriva sci-fi.. och borde kanske göra det lite mer.