2017-03-21, 03:16
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
King är troligen en Clinton-demokrat. I stort sett alla som är republikaner i hans böcker är ju onda så...

Hursomhelst lite besviken på att King inte skriver fler böcker som utspelar sig i Rolands välrd. Jag menar inte mer westernfantasy utan den andra delen med massa högteknologi osv. En roman eller längre novell som utspelar sig bland "det gamla folket" vore väldigt intressant.
Finns massa intressant att bygga på där.
Snart läst ut "Det mörka Tornet VII" igen och fan vilket antiklimax mötet med The Crimson King är... man ville ju ha dialog mellan Roland och Kungen men tyvärr sabbas allt han byggt upp på några få sidor, i sann King-anda. Hur bra han än är så avslutas hans böcker nästan undantagslöst på ett för fort och enkelt sätt. Att han inte lärt sig trots över 40 års romanskrivande är riktigt synd.
Vad tycker ni om "Väckelse" förresten? Läste den för nåt år sen och den fastnade inte alls men man kanske ksulle läsa om den med ett öppet sinne.

Sen tycker jag King borde ge sig på att skriva en utomjordingar invaderar-roman. Överlag bör han skriva mer scifi för det är han bra på. En hel del bra sånna oveller har han skrivit.

Jag tvivlar faktiskt på att han är så pass höger politiskt, men det är så klart svårt att säga baserat på vad man vet om honom.
Även om en del han skriver kanske får honom att framstå som lite höger så har jag aldrig upplevt att han skulle vara så pass jävla långt åt höger.

När det gäller sci fi, så.. tja.. första boken jag lästa av King var maratonmarschen, och det är onekligen proper fucking science fiction. Running man är (liksom maratonmarschen) en rätt träffsäker satir över vad underhållningstelevision skulle bli ett decennium efter han skrev om det.
Tommy knockers är väl vad jag kan komma på han skrivit om invasion från yttre rymden.. och även om filmen suger kilometervis med getpenis så är boken rätt okej.
För mig att langoljärerna var riktigt bra.. så ja... han kan helt klart skriva sci-fi.. och borde kanske göra det lite mer.
Citera
2017-03-22, 17:36
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Jag tvivlar faktiskt på att han är så pass höger politiskt, men det är så klart svårt att säga baserat på vad man vet om honom.
Även om en del han skriver kanske får honom att framstå som lite höger så har jag aldrig upplevt att han skulle vara så pass jävla långt åt höger.

När det gäller sci fi, så.. tja.. första boken jag lästa av King var maratonmarschen, och det är onekligen proper fucking science fiction. Running man är (liksom maratonmarschen) en rätt träffsäker satir över vad underhållningstelevision skulle bli ett decennium efter han skrev om det.
Tommy knockers är väl vad jag kan komma på han skrivit om invasion från yttre rymden.. och även om filmen suger kilometervis med getpenis så är boken rätt okej.
För mig att langoljärerna var riktigt bra.. så ja... han kan helt klart skriva sci-fi.. och borde kanske göra det lite mer.
Att vara Clinton-demokrat är knappast att vara höger i USA... Donald Trump tex är center-right. Enligt deras skalor då.

Tycker inte vare sig Running man eller The long Walk är direkt scifi. Utan snarare dystopi. Riktigt riktigt bra böcker är de hursom.

Jo Knackarna är ju åt det hållet men känns lite som att den delvis för mkt handlar om Kings Kamp mot droger och alkohol.

Skulle vilja se en renodlad global invasionsbok. Nåt i stil med världaras Krig me med Kings unika berättarförmåga.

Copycaten Koontz skrev ju en bok kallad Invasion och den var ju rena skämtet. Hundar som leder runt grupper av människor och skyddar de på nåt sätt mot invasionstyrkan. Rena tramset. King skulle kunna göra det minst 50ggr bättre.

Oavsett om det är en högteknologisk fiende eller nåt mer i stil med Alien så skulle det blir riktigt bra.
Citera
2017-03-23, 17:45
Medlem
st3fan91s avatar
Stephen King är demokrat och tycker bland annat att Obama var en retoriskt skickligare talare än Trump.

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=rRD7JJLPeIM (Minut 34 - 35)
Citera
2017-03-25, 09:37
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Är det någon mer som tycker att "den sanna knuten" i Doktor Sömn påminner lite väl mycket om zigenare?
Vadå lite väl mycket? De är ju uppenbarligen zigernare. Precis som zigenarna i Thinner.
Citera
2017-03-25, 11:54
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sipofa
Så frågan är om Gunslinger bara kan vara en guilty pleasure, eller finns det faktiskt kvalité i den? Är den skriven på ett bra sätt som gör att den är intressant rakt igenom? Utan plotholes, väl genomtänkt fantasy som inte är löjlig eller full av klichéer, "verkliga" personlighetsdrag hos karaktärerna, en bok som tar hänsyn till alla människans känslor och kulturer? Eller är det bara "hehe nu ska jag skriva en fantasy, pistoler är häftigt, mystiska torn ja! och så börjar den i en öken, gud vad mystiskt och indragen..."?

Jag tycker serien är hans mästerverk. Han leker med stereotyperna och omformar dom efter eget sinne och för eget bruk. King beskriver i förordet till nån av utgåvorna (eller kanske till alla) hur just revolvermannen lockade honom.
Citera
2017-03-27, 17:17
Medlem
Halloween2s avatar
Synd att Stephen snackar så mycket dynga om Trump på sin fb, visst att han ska få tycka som han vill men det drar till sig så jävla mycket folk som slickar röv och skriver de mest sjuka grejerna för likes. Samt att en del yngre som inte vet om politik eller egentligen bryr sig, helt plötsligt gör det pga av en kändis säger något.

Nåja för att prata om något kul, läste nyligen ur revolvermannen och vad bra han skriver, känns inte som King med tanke på att han skrev den när han fortfarande var som bäst (innan olyckan)
Citera
2017-03-27, 17:47
Medlem
NoTruces avatar
Håller på med The Dark Tower nu. Har läst de två första böckerna och är hooked. Ni som har läst alla, ska man läsa The Wind Through The Keyhole mellan bok fyra och fem, eller ska man ta den sist?
Citera
2017-03-27, 19:36
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Håller på med The Dark Tower nu. Har läst de två första böckerna och är hooked. Ni som har läst alla, ska man läsa The Wind Through The Keyhole mellan bok fyra och fem, eller ska man ta den sist?

Det här svaret fick jag på samma fråga i den här tråden: (FB) Stephen King
Citera
2017-03-28, 21:41
Medlem
volvo 240s avatar
Precis börjat med Dolores Claiborn. Kommit ca 10% i den och hittils verkar den va riktigt bra.
Citera
2017-03-28, 21:52
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Det här svaret fick jag på samma fråga i den här tråden: (FB) Stephen King

Tack för länken! Då väntar jag till sist med den.
Citera
2017-03-29, 08:06
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Precis börjat med Dolores Claiborn. Kommit ca 10% i den och hittils verkar den va riktigt bra.

Mycket bra bok. Filmen, som den är baserad på, är också riktigt bra, även om de två - vill jag minnas - skiljer sig lite åt i vissa delar av handlingen.
Citera
2017-03-29, 21:18
Medlem
Blackra1ns avatar
Aldrig läst någon bok av honom. Tänkte ge det en chans.
Vilken bok tycker ni jag skall börja med? Gör in get om det är en serie?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in