2017-04-02, 10:41
Medlem
Pollen på HP-guiden ser nu ut som följande:

Kvantitativa svårare i år: 3%
Kvantitativa lättare i år: 23%
Kvantitativa adekvat med tidigare år: 2%

Verbala svårare i år: 58%
Verbala lättare i år: 2%
Verbala adekvat med tidigare år: 11%

En ganska liten sample size förvisso, 64 röster totalt, men det lutar ju åt en enkel verbal normering!

Edit: Inser nu hur jävla dumt det är att man endast kan välja ett alternativ? Helt befängd poll, man måste välja om man vill rösta på Kvant eller Verb, har inte konto där själv men det ser ju onekligen ut så utifrån procenten som anges.
Senast redigerad av Astronomia 2017-04-02 kl. 10:46.
Citera
2017-04-02, 10:41
Bannlyst
Första gången jag gör provet. Men visst är det lite långsökt att åtminstone de verbala kommer få en tuffare normeringstabell i och med provpass 3 som var verbalt? Den var nog den delen som gick sämst för mig också.
Citera
2017-04-02, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marcop0lo
Första gången jag gör provet. Men visst är det lite långsökt att åtminstone de verbala kommer få en tuffare normeringstabell i och med provpass 3 som var verbalt? Den var nog den delen som gick sämst för mig också.

Nu hänger jag inte med, om provdeltagarna tyckte att en del var svår så kommer det ju ge en enklare normering, enligt HP-guidens poll här uppe så kommer den verbala normeringen bli bättre än förra årets, alltså det behövs en lägre poäng på VERB för samma resultat som då.
Citera
2017-04-02, 10:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Astronomia
Nu hänger jag inte med, om provdeltagarna tyckte att en del var svår så kommer det ju ge en enklare normering, enligt HP-guidens poll här uppe så kommer den verbala normeringen bli bättre än förra årets, alltså det behövs en lägre poäng på VERB för samma resultat som då.
Ja precis, det var det jag menade.
Citera
2017-04-02, 10:48
Medlem
Discombobulateds avatar
Sänkte mig rejält på verb(60/80), och höjde mig på kvant(63/80). Man får väl ta det lite lugnt, och försöka höja kvant lite till för att nå upp till 1.5+.
Citera
2017-04-02, 10:49
Medlem
Det måste ju finnas en till version av pp3 för jag förstår verkligen inte hur så många kunde få dåligt på det provpasset... Jag fick 36/40 och jag är VERKLIGEN inget HP-geni
Istället tycker jag att pp1 (kvant) var riktigt knepigt och det är det passet som drar mer mig lite..
Citera
2017-04-02, 10:53
Medlem
Här är alla orden om någon vill gå in och kolla:

http://www.dn.se/ekonomi/fragesport/hogskoleprovets-orddel-varen-2017/?question=3
Citera
2017-04-02, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angelsunnyfire
Det måste ju finnas en till version av pp3 för jag förstår verkligen inte hur så många kunde få dåligt på det provpasset... Jag fick 36/40 och jag är VERKLIGEN inget HP-geni
Istället tycker jag att pp1 (kvant) var riktigt knepigt och det är det passet som drar mer mig lite..

Jag fick 35/40 på pp1, och 29/40 på pp3. Tror att det var rätta versioner, är i vilket fall som otroligt nöjd då jag inte heller är något HP-geni!
Citera
2017-04-02, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdkIdk
Jo, det stämmer.

Citat:
Jodå
Alla som går i gymnasiet kommer ju först att få sina betyg i juni och de kan ju söka in! Första urvalet kommer först ut 13 juli

Citat:
Ursprungligen postat av Astronomia
Det stämmer! Uhr reserverar sig alltid med ett provresultat+normering tidigast 4 veckor efter provdagen. Man får ju ett hum om sin poäng ändå när dom släpper sitt facit på onsdag.

Vafan. 40 dagar typ. Lika bra att glömma skiten och gå vidare med livet.
Citera
2017-04-02, 10:58
Medlem
Citat:
Härligt!!
Normeringen baseras nog på flera saker, det är ju för att det ska vara lika lätt/svårt att få en poäng vid olika tillfällen. Alltså, om det är många som får många rätt så kommer det krävas fler rätt för en viss poäng. Om du förstår vad jag menar

Åh jaha! Jag förstår! Så det är alltså ingen idé att ens försöka titta på förra årets tabell och hamna på en ungefärlig poäng?

Men men, får ha is i magen till 8 maj, eller när det var. Så surt, jag behöver höja mig liiiite och jag tror verkligen inte jag gjorde det trots att det ändå såg ganska bra ut..
Citera
2017-04-02, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ytterbium
Åh jaha! Jag förstår! Så det är alltså ingen idé att ens försöka titta på förra årets tabell och hamna på en ungefärlig poäng?

Men men, får ha is i magen till 8 maj, eller när det var. Så surt, jag behöver höja mig liiiite och jag tror verkligen inte jag gjorde det trots att det ändå såg ganska bra ut..

Det är absolut en idé!
Rätta efter HP-akademins facit och sen använder du det senaste HP'ets normeringstabell.
Med största sannolikhet så hamnar ditt resultat +-0.05 ifrån det du fick utifrån senaste normeringstabellen.
Citera
2017-04-02, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ytterbium

Det ger ju inget säkert svar, men en liten fingervisning kan du ju få av gamla tabeller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in