2015-10-25, 13:01
Medlem
Första gången för mig, inte pluggat sen studenten 05. Då på den tiden hade jag väldigt svårt med Matematik, knappt godkänt i A kursen. Någon annan matte har jag inte läst. Gjorde inga som helst förberedelser.

Om jag förstår det hela rätt skrev jag enligt 14 och 15 HP 1.15.
31, 21, 32 19

Kvant 40 (0,8)
Verb 63 (1,5)

Så blir det runt 1.15 känner mig mig rätt nöjd ändå!
Citera
2015-10-25, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Men i vilken värld lever ni i? Finns det ens 1 bekräftat fall? Och ni pratar om 200-2000 fuskare....lev i eran fantasivärld.

Helt rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Absolut finns det nog ett hundratal (läs: strax över 100 personer) som fuskade på det här provet, dock är det ganska oväsentligt. Den intressanta frågeställningen nu är hur många som fuskade på det här provet kontra förra. Ni får det att låta som om ingen alls har fuskat på ett tidigare prov, vilket är väldigt naivt.

Det jag också tror är att om fuskandet har ökat så pass mycket kommer det drabba de som anlitat spökskrivare själva. Om man kikar in i tråden om högskoleprovsfusk ser man att bland exempelvis Begemot (som verkar sitta på ett nätverk med flera skrivare?) finns det också de som enbart tar på sig ett fåtal kunder och inte ens själva kan nå 2.0.

Ska bli spännande att följa UHR:s process som ska göra att färre fuskar. Ett avtal om att personen som ifråga skriver provet intygar att denne inte fuskar kommer att fungera bra då provet blir juridiskt på en helt ny nivå. Det är dock ett väldigt osvenskt förslag så frågan är om det kommer att implementeras.

Precis, och vi kan leka lite med tanken iallafall.

På Kvant-delen 2015 stod följande
"Medelvärde för den kvantitativa delen är 0.91. Standardavvikelse är 0.45. "
Ponera att samtliga som skrev 0,6 (ca 4000) Skulle anlita spökskrivare för att få 2.0. Då hade vi bara haft en förändring i medelvärde på 0,07 (Ifall behövda poäng inte ändras). Har ingen aning ifall det går att få ut något av de siffrorna, men det känns som att de går att använda till något rimligt.

//EDIT: Inser nu att det inte riktigt fungerar sådär, normeringen ändrar trots allt behövda poäng för ett visst resultat //

Normering och standardavvikelse är inte min starkaste sida fast än jag fick 74/80 på Kvanten
Citera
2015-10-25, 14:09
Medlem
weedfields avatar
Fusk har väl förekommit varje år, förmodligen lika många som fuskade ifjol som i år, bara det att i år vart fusket uppdagat. Tänker man att HP tar hänsyn till att folk har fuskat i år när dom sammanställer normeringen bör det ju snarare resultera i en snällare normeringen i år.

Ingen aning dock, men känns bättre att försöka vara positiv
Citera
2015-10-25, 14:19
Medlem
Det är så otroligt små marginaler i de högsta poängen, så om det är fler än vanligt som fuskar och skriver 2.0 kommer det att ge ett stort utslag. Förra gången var det 75 personer av 75000 som skrev 2.0. En "vanlig" person är normalt sett bättre på en av delarna än den andra vilket gör att de här höga poängen är mycket mer svåruppnådda med det här systemet (om man tex skriver 80 eller 71 i kvant spelar ingen roll för resultatet, för då har man redan fått 2.0 i kvant oavsett och det påverkar inte verbala).

Så låt säga att det kommer 20 spökskrivare som är bra i båda ämnena, då har plötsligt antalet med 2.0 ökat med 25%!! Det är en ökning som måste kompenseras för, antingen genom att fler får 0.0 eller att man skjuter allas poäng neråt (dvs en person som förra året skulle fått 2.0 får 1.95 el dyl pga ändrade gränser).

Menmen, inte mycket att orda om nu. Det är som det är. Så får de väl ändra till nästa gång. Kriminalisering låter bra, och att man då kriminaliserar både den som gör det och den som inte är där kombinerat med att man inte får skriva om igen (antingen en viss tid eller livstid).

Själv blev det 71 på kvant och 70 på verbala, borde vara 1,9. Med lite tur 1,95 men med mycket otur 1,85. Förvånad att det gick så bra på matten, har alltid skrivit dåligt på den med absolut sämst på statistiken . De fem felen på varje verbal gör mig lite missnöjd ändå, att plugga på heltid gör en sämre uppenbarligen. Hinner inte läsa böcker som förr i tiden. Var orolig för att få typ 1,6 eller något annat pinsamt, skrev 1,9 på gamla hp men har inte skrivit sen dess. Så borde verkligen inte känna mig missnöjd. Och jag vill ju bara ha för att kunna söka strökurser så behöver inte alls högt (läser redan på hhs, men de har inte världens största kursutbud..).
Citera
2015-10-25, 14:31
Medlem
Milizers avatar
Fan! Jag har supit sönder min skalle.

För ett par år sen skrev jag 2.0 som en av de bästa (hade totalt 7 fel) och hamnade i nån tidning som en av "Sveriges smartaste människor". Nu - efter ett par års hårt supande - så blir det typ 1.8. Framförallt kan jag inte räkna längre. Min flickvän säger att jag har fått en hjärnskada, orsakad av alkoholmissbruk.

2.0 på språk och 1.6 på matten. Blir väl 1.8.

Egentligen borde man göra detta prov varje år för att följa sin hjärnförmåga, ungefär som man gör en hälsokontroll då och då.
Citera
2015-10-25, 14:38
Medlem
TorrFlamingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milizer
Fan! Jag har supit sönder min skalle.

För ett par år sen skrev jag 2.0 som en av de bästa (hade totalt 7 fel) och hamnade i nån tidning som en av "Sveriges smartaste människor". Nu - efter ett par års hårt supande - så blir det typ 1.8. Framförallt kan jag inte räkna längre. Min flickvän säger att jag har fått en hjärnskada, orsakad av alkoholmissbruk.

2.0 på språk och 1.6 på matten. Blir väl 1.8.

Egentligen borde man göra detta prov varje år för att följa sin hjärnförmåga, ungefär som man gör en hälsokontroll då och då.

Ska nog extremt mycket till för att lyckas supa bort sitt logiska tänk, innan dess försvinner nog koncentrationsförmågan och utan den skulle du ju inte få 2.0 på LÄS. Kanske troligare att det är umgänget med din flickvän som trubbbat av din logiska förmåga.
Citera
2015-10-25, 15:27
Medlem
Eminent.Javissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Ok. Fast e rastlös. Och vill säkra bea resultat. Hur mkt tror du att man kan höja sig?
Beror på. Från 1ish till typ 1.5 är lätt, gäller bara att kunna all matte och öva på gamla prov. Sen från 1.5ish blir det svårare och krävs mycket tid och vilja enligt min erfarenhet.
Citera
2015-10-25, 16:16
Medlem
LeChamps avatar
Vet inte hur stor manuell översyn som finns över provrättningen, men man kan väl hoppas att en stor ökning av antalet personer som skriver +1.9 på provet höjer några ögonbryn. Om sedan storskaligt sambandscentralsfusk nu faktiskt pågått får man väl hoppas att deras prov ser identiska ut, och att UHR sedan bortser från dem i normering. Spökskrivare är väl svårare att komma åt, men det är ju sak samma eftersom de bara kan skriva åt en person i taget. Kanske skulle man ge sig på själv att skriva åt någon man känner.
Citera
2015-10-25, 16:47
Medlem
Jag tycker att man borde kunna använda de 5 provet för att identifiera fuskare.
Om någon i Stockholm låser upp svaren för mig så kommer övningsprovet inte vara lika dant.
De innebär att jag som fuskare har över 35 poäng per delprov men på övningsdelen har jag kanske bara 15
Citera
2015-10-25, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiekollen
Jag tycker att man borde kunna använda de 5 provet för att identifiera fuskare.
Om någon i Stockholm låser upp svaren för mig så kommer övningsprovet inte vara lika dant.
De innebär att jag som fuskare har över 35 poäng per delprov men på övningsdelen har jag kanske bara 15

Det finns två problem där:

1. Vi ponerar att du hade kvantitativt som utprövningsblocket, om de i samtalscentrum också hade kvantitativt så kommer det resultatet ligga på en hög nivå, samma nivå som de andra delarna.

2. Jag tror inte det är tillräckligt med bevis för att fälla en person.

Jag tycker att man bör slopa HP helt och införa intagningsprov för diverse utbildningar.
Citera
2015-10-25, 17:11
Medlem
Ebolakids avatar
69/80 kvant och 38/80 verb 😭 får bli att läsa hela ordboken till våren 👍😂
Citera
2015-10-25, 17:34
Medlem
Undrar varför det går så olika på de olika proven!
På första verbala provpasset fick jag 38/40, på den andra 35/40. Behövde verkligen... "pudra näsan"... då men ändå. Är tre poäng stor skillnad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in