Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-01, 15:38
  #1657
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Precis, regeringens talesman. Kan man lita på denna information är frågan.
Ja, eftersom kroppen kommer att överlämnas till Sverige så kan du nog lita på det. Det skulle knappast se bra ut om de gått ut med felaktig information i den delen.
Citera
2017-04-01, 15:47
  #1658
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Orsaken till att hon blev mördad kommer nog att förbli en öppen fråga? Oavsett vad man kommer fram till, oavsett vilka som beskylls, så föreligger den stora risken att det är en konstruktion för att dölja sanningen.

Ja, precis vi kan iallafall vara överens om att morden och halshuggningen bara är en social konstruktion - Så kan vi arkivera detta ärendet - Att detta passar bra in i den feministiska teoribyggnaden kring verkligheten i stort ?

Feministisk teoribyggnad håller alltså - Vi kan alltså sova lugnt...
Feministerna hade rätt hela tiden tydligen

Å jag vet att det är 1a April idag

Undrar om hur hon bodde på för vis om Sharp & Catalan bodde när varandra ? - De flesta mord på vita i Afrika av det här slaget har väl oftast skett i hemmet eller i nära anslutning av hemmet, dvs rånmord i de flesta fall. Inte som nu ute i bushen.
__________________
Senast redigerad av DrSvenne 2017-04-01 kl. 15:50.
Citera
2017-04-01, 16:01
  #1659
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Jäpp, att säga att de inte kan utreda det, är att tråda en vilsen stig. Det var sådant som ledde till världskrig 1914.

Den du lyssnade på var också en rasist. Det är konstigt att ni inte kan se era egna fel.

Jag tror du kommer att finna att mängder av nobelpristagare är kontroversiella - det räcker liksom inte med att det är något man läst de senaste åren.

Här är vad Churchill skrev en gång om en sparfond inför hans 80-årsdag.

"If it's for me, so that I can do what I want with it. I would like it very much. But I don't want them to raise a sum for charity just to bring home some coloured gentleman from Jamaica to complete his education. I'd rather they did nothing..."

Jag tror att du har ett rasistproblem nantale. Det kan vara dags att göra något åt det.
Nobelpristagare är ofta kontroversiella, det har du rätt i. Churchills utsagor är irrevanta här. Kan du underbygga ditt påstående om att personen från Intenational Crises Group som uttalade sig i Dagens Eko är rasist. Vad du anser om mig är irrelevant.
Citera
2017-04-01, 16:03
  #1660
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Halshuggningen hade alldeles säkert med hennes kön att göra. Om det var vidskepelse för att hon sagt hon var häxa, eller om det skulle se ut som vidskepelse för att peka mot någon vidskeplig GM är förstås oklart. Eller kanske bara för att chock-and-awe-effekten är lite större med en halshuggen kvinna än en halshuggen man.

Jo detta med att skriva på FB om att man var häxa var mindre klokt när man rör sig i en omgivning som faktiskt till fullo tror på häxor och troll. Sett till magi så vore det där intressant om kroppen nu var hel och huvudet fanns med. Annars om huvudet är borta så är det liksom säkert att detta handlade om magi och de sparade huvudet för att häxan inte skulle hemsöka dom alternativt att huvudet ger dom bra energi. Det är liksom sådana miljöer som råder i Kongo. Se bara på filmen när folk massakreras. De står helt öppet på en väg och räds inte vapen då de till 100% tror att deras kläder och dans kommer stoppa kulorna...
Citera
2017-04-01, 16:07
  #1661
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Nobelpristagare är ofta kontroversiella, det har du rätt i. Churchills utsagor är irrevanta här. Kan du underbygga ditt påstående om att personen från Intenational Crises Group som uttalade sig i Dagens Eko är rasist. Vad du anser om mig är irrelevant.

Poängen är att Naipaul inte är mer kontroversiell än andra. Det finns därför ingen mening med att säga att just han är kontroversiell, såvida inte det just han säger är något man tycker extra illa om.

Det hela är väldigt enkelt. Polisen och militären där är Kongos egen. Misstror man den är man rasist. Det här är inget man kan välja och vraka emellan.

Vi svenskar har ett gott sinne för att sniffa oss fram till nazism och rasism, och du och den människan x-ar många boxar.

Kan det inte vara på tiden att fundera lite?
Citera
2017-04-01, 16:25
  #1662
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Poängen är att Naipaul inte är mer kontroversiell än andra. Det finns därför ingen mening med att säga att just han är kontroversiell, såvida inte det just han säger är något man tycker extra illa om.

Det hela är väldigt enkelt. Polisen och militären där är Kongos egen. Misstror man den är man rasist. Det här är inget man kan välja och vraka emellan.

Vi svenskar har ett gott sinne för att sniffa oss fram till nazism och rasism, och du och den människan x-ar många boxar.

Kan det inte vara på tiden att fundera lite?
Nej. Jag förstår inte vad du vill säga. Jag tycker att du ska fundera ett varv till. Tänka på vad Kongo är ett land och vilka konflikter finns där i stället för tjata om oss svenkar. Jag önskar dig en trevlig helg och avslutar diskussionen med dig.
Citera
2017-04-01, 16:31
  #1663
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Nej. Jag förstår inte vad du vill säga. Jag tycker att du ska fundera ett varv till. Tänka på vad Kongo är ett land och vilka konflikter finns där i stället för tjata om oss svenkar. Jag önskar dig en trevlig helg och avslutar diskussionen med dig.

Ja det är bra - du kunde inte försvara dig, och så har vi evidens på rasism bland de som säger sig vilja göra gott.

Du får också ha en bra helg, men du, fundera över vad det är för signaler som skickas.
Citera
2017-04-01, 16:31
  #1664
Medlem
[quote=Zaedrews|60317862]Jo detta med att skriva på FB om att man var häxa var mindre klokt när man rör sig i en omgivning som faktiskt till fullo tror på häxor och troll. Sett till magi så vore det där intressant om kroppen nu var hel och huvudet fanns med. Annars om huvudet är borta så är det liksom säkert att detta handlade om magi och de sparade huvudet för att häxan inte skulle hemsöka dom alternativt att huvudet ger dom bra energi. Det är liksom sådana miljöer som råder i Kongo. Se bara på filmen när folk massakreras. De står helt öppet på en väg och räds inte vapen då de till 100% tror att deras kläder och dans kommer stoppa kulorna...[/QUOTE]

Dom skulle inte undkommit med livet i behåll hur som. Det var en massaker.
Citera
2017-04-01, 17:17
  #1665
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo detta med att skriva på FB om att man var häxa var mindre klokt när man rör sig i en omgivning som faktiskt till fullo tror på häxor och troll. Sett till magi så vore det där intressant om kroppen nu var hel och huvudet fanns med. Annars om huvudet är borta så är det liksom säkert att detta handlade om magi och de sparade huvudet för att häxan inte skulle hemsöka dom alternativt att huvudet ger dom bra energi. Det är liksom sådana miljöer som råder i Kongo. Se bara på filmen när folk massakreras. De står helt öppet på en väg och räds inte vapen då de till 100% tror att deras kläder och dans kommer stoppa kulorna...
Eller är det bara på modet att halshugga folk just nu för att det är extremt effektivt när det gäller att sprida skräck. Tror mer på det än häxkonster.
Citera
2017-04-01, 17:18
  #1666
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo detta med att skriva på FB om att man var häxa var mindre klokt när man rör sig i en omgivning som faktiskt till fullo tror på häxor och troll. Sett till magi så vore det där intressant om kroppen nu var hel och huvudet fanns med. Annars om huvudet är borta så är det liksom säkert att detta handlade om magi och de sparade huvudet för att häxan inte skulle hemsöka dom alternativt att huvudet ger dom bra energi. Det är liksom sådana miljöer som råder i Kongo. Se bara på filmen när folk massakreras. De står helt öppet på en väg och räds inte vapen då de till 100% tror att deras kläder och dans kommer stoppa kulorna...[

Dom skulle inte undkommit med livet i behåll hur som. Det var en massaker.

Givet inte men är ett bra bevis på hur folk där faktiskt tänker om saker och ting. Zaida måste varit väl medveten om detta så att bara nämna ordet häxa på sin FB mindre klokt val. Nu tror jag detta har mindre betydelse i fallet som sådant. De vore lika döda oavsett men till nästa person som vill göra gott i Kongo så tycker jag bestämt att det är ett bra råd. Skriv inte att du är en häxa på FB.
Citera
2017-04-01, 17:21
  #1667
Medlem
RobRoyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
De skall vara identifierade.

http://www.bbc.com/news/world-africa-39418277

Ok. Tack för svar och länk. Trist information.
__________________
Senast redigerad av RobRoys 2017-04-01 kl. 17:30.
Citera
2017-04-01, 17:23
  #1668
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Eller är det bara på modet att halshugga folk just nu för att det är extremt effektivt när det gäller att sprida skräck. Tror mer på det än häxkonster.

Men där då varför bara halshugga henne? Söker du på halshuggningar och afrika så kommer det i mångt och mycket ner till just magi. Vi kommer väl aldrig veta exakt. Förmodligen mest säkert som det redan nämnts om i tråden så sköt man amerikanen och tolken först för de var bara till besvär och sedan hade man "kul" med svensk-chilenskan tills då att man högg huvudet av henne. Det är liksom säkert vad som nu hände. Om de nu sparade huvudet eller ej det ger väl bevis på vilka man ska rikta in sig på som de skyldiga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback