Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-15, 16:14
  #457
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Augenblick
Jag har hört någonstans att det är några dygn som gäller sen är det kört.

Det behöver ju inte heller finnas någon speciell orsak till varför dem har rövats bort. Kidnapparna såg en vit, attraktiv kvinna och en vit man. Det räcker nog för dem.

Vita människor är nog även synonymt med pengar i fattiga trakter.
Citera
2017-03-15, 16:14
  #458
Medlem
Zaedrewss avatar
Om man nu ska ta regeringens uppgifter på allvar är det högst troligt denna grupp som är ansvariga. Dock ligger de nu i mest konflikt nu med regeringen och sett efter massakern i februari på medlemmar i den av soldater så kanske det där så att all skit som händer just nu skylls på denna grupp.
https://en.wikipedia.org/wiki/Kasa%C...2%80%93present)

Finns väl både oroande som lugnande saker där.
Citat:
Half the militia is under the age of 14, and the Congolese authorities claim they are on drugs.[3] The New York Times reports they may believe in "traditional magic", like being shielded by wearing specific leaves.[5]

Citat:
On 31 January 2017, a Roman Catholic priest from the St. Alphonsus parish in Kananga who tried to stop the militia from taking children out of schools was kidnapped. He was later released.[9]

Just det där med just barnsoldater kanske ligger det grund som motiv om det nu är politisk.
Citat:
On 11 February 2017, the United Nations Organization Stabilization Mission in the Democratic Republic of the Congo (MONUSCO) said in a statement they were "concerned about the persistent conflict in the Kasais".[21] They condemned the "recruitment and use of child soldiers" and "the disproportionate use of force" by the Armed Forces of the Democratic Republic of the Congo in retaliation.[21]

Dvs MONUSCO som nu amerikanen och svenskan arbetar för har då likt prästen varit kritiskt mot användandet av barnsoldater så detta om nu då möjligt är motiv om grupperingen är den rätta och syftet är mer politiskt. Just där med att man släpper en präst kanske få talar till fördel för denna grupp också då amerikanen åtminstone är kristen och har arbetat för en kristen organisation tidigare.
__________________
Senast redigerad av Zaedrews 2017-03-15 kl. 16:18.
Citera
2017-03-15, 16:17
  #459
Medlem
Star Witnesss avatar
Jag tror ni som hoppas på löpande uppdateringar via media får hålla er till tåls. Ev. gisslanförhandlingar görs givetvis under så stor sekretess som möjligt. Hon kan fritas, vårdas på sjukhus eller liknande i dagar och veckor innan uppgifterna släpps.

Det sagt så ser ju situationen inte särskilt lovande ut. Fy fan för att virra runt på moppe i Kongo, det hade jag inte gjort för den saftigaste av FN-löner eller allt godhetsknark i världen.
Citera
2017-03-15, 16:19
  #460
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad skall göras?

Citat:
Ursprungligen postat av Augenblick
Vilket öde...

Asså om vår handlingsförlamade regering kan agera lite. Skicka in ett band av kommandosoldater och bränn ner hela djungeln om så krävs!!!!!!

Vi får väl hoppas på att USA löser det hela. Men det verkar inte stå mycket om det i amerikanska medier heller.

Ja det är verkligen ett fruktansvärt öde!

På vilket sätt vill du att Sveriges regering skall agera? Förutom att de är handlingsförlamade så är de säkert också rädda att "lägga sig i". Kanske anser de att det kan störa kontakterna med Kongo?

Det går inte bränna ner djungeln. Det är ju frågan om ett mycket stort område. Detta skulle aldrig Kongo gå med på. Skall kommandosoldater användas så skall det inte vara svenska sådana.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-03-15 kl. 16:22.
Citera
2017-03-15, 16:20
  #461
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Monusco hade sin sedvanliga 14-dagars presskonferens efter lunch. Ovanligt välbesökt. Mest om det allmänna läget, om bortförningarna sa man bara att man gör allt för att hitta dem.

En journalist frågade om de två FN-experterna var på hemligt uppdrag ("présence clandestine"), men fick svaret att de var oberoende experter direkt underställda säkerhetsrådet.

Twitter:

https://twitter.com/MONUSCO
__________________
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2017-03-15 kl. 16:29.
Citera
2017-03-15, 16:29
  #462
Avstängd
Augenblicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja det är verkligen ett fruktansvärt öde!

På vilket sätt vill du att Sveriges regering skall agera? Förutom att de är handlingsförlamade så är de säkert också rädda att "lägga sig i". Kanske anser de att det kan störa kontakterna med Kongo?

Det går inte bränna ner djungeln. Det är ju frågan om ett mycket stort område. Detta skulle aldrig Kongo gå med på. Skall kommandosoldater användas så skall det inte vara svenska sådana.

Jo jag vet att man inte kan bränna ner djungeln. Men jag hade sett att dem skickade dit elitsoldater i alla fall. Sverige har bra officerare. Nu har dem något att göra.
Citera
2017-03-15, 17:46
  #463
Medlem
Ahhh dubbelt medborgarskap - så bekvämt.

Nu kan både Sverige och Chile skita i henne - men hänvisning till att hon är medborgare i det andra landet.
Citera
2017-03-15, 17:48
  #464
Moderator
Gromguttens avatar
Sammanblandning - Noshørningspåret - med annan tråd plus lite vanlig OT och trams raderat.

Tack før alla RPs.

/Mod
Citera
2017-03-15, 19:48
  #465
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Södra Kongo. Ngombe verkar ligga vid väg N20. Åker man söderut från Ngombe kommer man först till Kalamba, därefter till Tshimpumpu, som ligger vid en flod som rinner i väst-östlig riktning.

Så en bro över floden och på södra sidan ligger Luebo.

Höftar till med en plats.

Här någonstans kanske?

https://www.google.se/maps/@-6.39714...!3m1!1e3?hl=en

Moyofloden rinner någonstans där och verkar inte vara alltför stor.

Vi har platsnamn som bron Moyo, Bukonde, och Ngombe.

Både Moyo och Ngombe nämns på denna blogg från missionen.

http://bunkonde.blogspot.se/

Här kan man läsa att Moyo, "La Moyo qui a sa source ā Tshishilu et passe dans le secteur de Dibanda, Kasangidi et Kamuandu..."

[Ser att jag missade länken här. Texten finns under Données géographiques.]

https://www.caid.cd/index.php/donnee...?secteur=fiche

Nästa är en Energiatlas som beskriver Moyo som en kanske liten flod.

http://enercap.fr/eneratlas/v2/regio...ccidental.html

Klicka på présentation. Där kan man läsa att Moyo har en potential om...

"On peut citer par exemple Tubi-Tubidi sur la rivičre Lubi avec un potentiel de 15.4MW, Lubi-a-mpata sur la rivičre Lubi-a-mpata avec un potentiel de 1.22 MW, Luekeshi sur la rivičre Luekeshi avec un potentiel de 800 kW, Moyo sur la rivičre Moyo avec un potentiel de 220 kW, etc."

Det är möjligt att namnet moyo står på några av kartorna där, men jag har inte sett det. Det är också möjligt att det kan gå att koppla till 220 kW på någon karta.

Hur som helst är det uppenbart att floden rinner där någonstans, och att orterna finns. Där är den... Moyo 1 et 2.

http://enercap.fr/eneratlas/v2/carte...tal/Dibaya.jpg

Jag kan ha gissat fel med min första kartbild då, men det är uppenbart att det hände på en bro någonstans där.
__________________
Senast redigerad av goseigen 2017-03-15 kl. 20:03.
Citera
2017-03-15, 21:12
  #466
Medlem
Kollade igenom Zaidas Instagram och hon verkar vara en reko tjej. Hennes val av länder att besöka lämnar dock en del övrigt att önska. Några av världens farligaste länder som jag aldrig skulle sätta min fot i frivilligt, även om jag hade en hel armé med mig.

https://www.instagram.com/zcatalan/
Citera
2017-03-15, 21:43
  #467
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lydholm
Kollade igenom Zaidas Instagram och hon verkar vara en reko tjej. Hennes val av länder att besöka lämnar dock en del övrigt att önska. Några av världens farligaste länder som jag aldrig skulle sätta min fot i frivilligt, även om jag hade en hel armé med mig.

https://www.instagram.com/zcatalan/

inte så stereotypt som jag hade förväntat mig. poledance och tel aviv-semester är inget jag förknippar med grön ungdom. men som sagt, hon verkar ha slutat med partipolitiken. en hel del israel.. är hon judisk månne? zaida är inte bara arabiskt utan även ett jiddischbegrepp, och en av tre personer på wikipedia listade med namnet catalan var en känd rabbin: https://en.wikipedia.org/wiki/Moses_Chayyim_Catalan

att vara judisk och bli kidnappad brukar inte vara någon höjdare i de flesta länder. men tror inte baluba-nissarna i mörkaste kongo är kapabla att göra sådana distinktioner
Citera
2017-03-15, 22:05
  #468
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
1. Jag är 50+ och genuint svensk så länge släktforskningen sträcker sig och jag skäms så in i helvete över vissa av er som yttrat sig i denna tråd.

2. Feminism lär inte bota världens problem, så långt är vi överens. Men jämställdhet är en bra sak. Så är det bara.

3. Den som önskar - godkänner - att någon annan ska våldtas bara för att denna andra inte tycker detsamma är till viss del medskyldig till detta som nu händer. Och jag talar alls inte bara om våldtäkt som stridsmedel.

4. Vi har utnyttjat den afrikanska kontinenten i flera hundra år och vår botgöring sträcker sig än så länge inte över mer än 50-60 år. Vi har mer att göra. Heder till de som vågar ställa upp. Tyvärr är jag för feg.

Det kan ju vara värt att påpeka att en anställning på EU eller FN innebär väldigt höga ersättningar med alla tillägg inkluderade.
Att vara på "mission status" som FN tjänsteman innebär traktamenten som Svenska statstjänstemän bara kan drömma om. Samt, en lön från FN är helt skattefri i de flesta länderna, inkluderat Sverige.

Allt snack om "uppoffring" ger jag faktiskt inte så mycket för. Det är förbaskat lönsamt!

Det är därför ganska så intressant att analysera hennes anställningsförhållande, vem är hennes arbetsgivare?
Är hon anställd av FN? Eller, är hon anställd av annan och sekonderad till FN?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback